-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Országgyűlés oktatási bizottságának elnöke szerint senki sem beszélt tandíjról, de kezelni kell a lemorzsolódó diákok és a külföldre távozó diplomások képzésének finanszírozását. Pokorni Zoltán – akit a miniszterelnök kért meg januárban egy lehetséges alternatíva kimunkálására – az MTI-nek adott interjúban azt is elmondta, hogy senkivel és semmiért nem áll harcban, a véleményét fogalmazza meg az oktatásról.
A fővárosi KDNP személyét ért kritikáját és a vitáit az oktatási államtitkárral úgy értékelte: nem személyes ügyről, nem Fidesz-KDNP- ellentétről van szó, és senkivel nem áll harcban. „Keresni kell a felsőoktatásra fordított közpénz felhasználásának hatékonyabb módját, különben törvényszerű, hogy előbb-utóbb felveti azt a kérdést valaki, hatékony-e ez a befektetése az államnak. Éppen ezért felvethető, hogy akik tanulmányaikat önhibájukból nem fejezik be, lemorzsolódnak, vagy a diplomaosztás után röviddel külföldre távoznak, vállalják ennek következményeit – mondta Pokorni Zoltán, hozzátéve: a miniszterelnök kérte meg januárban, hogy gondolkozzanak azon, hogyan lehet ezt a problémát kezelni.
Megfogalmaztunk egy javaslatot, amelynek semmi köze a tandíjhoz – jelentette ki –, hozzátéve, éppen ezért meg is lepődött az államtitkárság reakcióján. Mint mondta, egykor miniszterként ő működött közre a tandíj kivezetésében, majd évekkel később a tandíj eltörléséről is szóló népszavazás előkészítésében is vezető szerepet vállalt.
Pokorni Zoltán szerint a diákhitelen keresztül a kérdés megoldható, de ehhez egyfajta szemléletváltás is szükséges. Nem az intézmények kapacitását, hanem a diákokat finanszírozzuk, ha úgy tetszik, „állami ösztöndíjat adunk több tízezer hallgatónak”, s ha valaki a feltételeket nem teljesíti, nem fejezi be tanulmányait, akkor ez hitellé minősül, amit vissza kell fizetni. Jelezte: természetesen kizárólag felmenő rendszerben lehet minden ilyen változtatást elképzelni.
A felsőoktatási integrációról azt mondta, egy eszköz, amely nem ördögtől való, javíthat a felsőoktatás hatékonyságán, színvonalán. Kezelni kell a kapacitási problémákat is, mert folyik egyfajta spontán integrációs felkészülés, mivel a kis vidéki főiskolák egyre nehezebben fenntarthatók a demográfiai csökkenés és a költségtérítéses hallgatók számának csökkenése miatt, mindenütt keresik a lehetséges megoldásokat. Megfontolandó, hogy ezt jogi eszközökkel kell-e gyorsítani, de kormányzati beavatkozásra szükség van, hogy az intézmények helyüket, feladatkörüket megtalálják. A kisvárosok jövője radikálisan megváltozna, ha megszűnne a felsőoktatás – jegyezte meg.
A bizottság vezetője indokoltnak tartja a képzések felülvizsgálatát. Az előző kormányok a bolognai rendszer bevezetésekor nagyon sok hibát követtek el – mondta, és egyik példaként a szakaprózódást említette. Csaknem hatszáz alap- és mesterképzési szak van, miközben az egyre átfogóbb szakok felelnek meg a modern, gyors technológiáknak, és tudják a hallgatókat felkészíteni. Így még inkább felvetődik a kérdés, hogy 30-40 helyen kell-e turisztikai, gazdasági képzést folytatni.
Pokorni Zoltán szerint érdemes elgondolkodni azon is, hogyan lehet az intézmények finanszírozásában megjeleníteni olyan mutatót, amely arra reflektálna, hogy a diák a végzés után el tudott-e helyezkedni és mennyi időn belül. Az ebben az összefüggésben eredményeket produkáló intézmény pedig többlettámogatást kaphatna – mondta a Fidesz alelnöke.
Arra a felvetésre, hogy egyes hírek szerint a Széll Kálmán Terv szerint 88 milliárdot vonnának el a felsőoktatásból, azt mondta: ez nagyon nagy összeg, a felsőoktatás állami támogatásának csaknem 40 százaléka. A terv első verziója, amely ezzel együtt az önköltséges képzést is megszüntette volna, azt eredményezte volna, hogy a tömeges igényt kielégítő felsőoktatás megszűnik Magyarországon, és visszatért volna egy nagyon szűk, csak az elit számára elérhető felsőoktatás. Ha az önköltséges képzés megmarad, és a diákhitelrendszerrel a hozzáférés megőrizhető, akkor bizonyos kivonással is megőrizhető a tömeges igényeket kielégítő felsőoktatás. Ez azonban nagymértékű átalakítást igényel – jegyezte meg. „De nem szabad elfelejteni, bármekkora forrás jusson is a felsőoktatásnak, mindig alapelvárás marad, hogy ezt hatékonyan kell elkölten” – mutatott rá.
A Fidesz alelnöke kijelentette: az egy adott évfolyamra felvett kilencvenes-százezres hallgatói létszám lassan a múlté, egészen egyszerűen azért, mert nem is nagyon lesz ennyi gyerek az adott korcsoportban. Erre fel kell készülni, a másik feladat pedig az, hogy a képzésbe bekapcsolódók arányát – a csökkenő gyereklétszámon belül – folyamatosan fenntartsák, illetve növeljék.
Ezen belül a támogatott és az önköltséges képzésben részt vevő diákok száma és aránya a költségvetés állapotától, a magyar felsőoktatás minőségétől függ. Ha minőségi a felsőoktatás, akkor megéri a gyerekeknek az önköltséget is vállalniuk, ha egy diákhitelrendszerrel és más eszközökkel ezt úgy tudják támogatni, hogy a családok hozzáférését fenntartják, illetve javítják.
Pokorni Zoltán szerint Magyarországnak az európai célátlagot, azaz a 40 százalékos arányt kellene elérnie, most ennél kevesebbet céloztak meg. Ezt érdemes lenne újragondolni, mert az átlag alatti országok kiszolgáltatottabbá válnak a kvalifikáltabb és gyorsabban fejlődő gazdaságú országoknak – jegyezte meg. Kitért arra is, hogy sokan úgy ábrázolják a helyzetet, mintha a nagyméretű felsőoktatás és a minőség ellentétben állna egymással, ennek azonban véleménye szerint éppen az ellenkezője az igaz. Mint kifejtette: a gazdaság az egyre nagyobb felsőoktatást fogja követelni, amely éppen ezért csak akkor tud minőségi lenni, és ezt a gazdasági igényt jól kielégíteni, ha megfelelően nagyméretű.