-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A párizsi általános iskolák jelentős részében a tanárok sztrájkja miatt szünetelt kedden a tanítás.
Az oktatási minisztérium adatai szerint a tanároknak mintegy nyolcvan, a szakszervezetek szerint kilencven százaléka nem tartotta meg az óráit. A 662 párizsi általános iskola közül 570 vett részt a megmozdulásban, 56 százaléka teljesen zárva maradt kedden. A tanárok délután a párizsi városháza előtt tüntettek. A tanárok az ellen tiltakoznak, hogy az oktatási minisztérium vissza kívánja állítani az ötnapos tanítási hetet, amely Nicolas Sarkozy elnöksége idején lett négynapos.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Franciaországban 2008 szeptemberében szűnt meg a szombati tanítási nap az általános iskolákban, s ezzel négynaposra csökkent a francia kisiskolásoknak a tanítási hét, ugyanis az általános iskolákban szerdán nincs tanítás. A kormány tervei szerint azonban 2013 szeptemberétől szerda délelőtt is lennének tanítási órák. A vidéki iskolák 2014 őszéig haladékot kaptak a reform bevezetésére, de dönthetnek úgy is, hogy inkább a szombati tanítási napot állítják vissza szerda helyett.
A reform azt is előírja, hogy egy normál oktatási nap ezentúl nem lehet hosszabb öt tanítási óránál, amelyeket le kell csökkenteni átlagosan 45 percre. A gyerekek ezentúl sem fognak hamarabb hazamenni, mert az önkormányzatok által biztosított nyelvi, kulturális és zenei különórákat is az általános iskolákban kell majd megtartani.
Elviekben az ellenzék és a pedagógus szakszervezetek is egyetértenek azzal, hogy a gyerekek érdekében vissza kell térni az ötnapos tanítási hétre, mert Franciaországban a rövid oktatási időszakokban az iskolások túl vannak terhelve. A szakszervezetek ugyanakkor a reform elhalasztását kérik annak érdekében, hogy fel lehessen mérni, az iskoláknak mire van szükségük (hány teremre, képzett oktatóra vagy napközis tanárra a különórák idejére) az átszervezéshez. Valérie Pécresse korábbi kormányszóvivő, Nicolas Sarkozy volt oktatási minisztere szerint a „rosszul előkészített reform” tönkreteszi az általános iskolák és a családok életét, valamint az önkormányzatok működését is nehezíti.
Bertrand Delanoe, Párizs szocialista főpolgármestere kedden azt mondta: „Mindenkit meghallgatunk. Minden valós problémára választ keresünk. Mindent megteszek, pénzügyi téren is. De a lényeg a párizsi gyerekek élete, az, hogy még nagyobb esélyt adjunk nekik a tudományhoz, a kultúrához, a sporthoz való hozzájutáshoz, ezért nem fogok meghátrálni” – fogalmazott a főpolgármester a sajtó képviselőinek tartott újévi köszöntőjében a városházán.
A fővárosi önkormányzat a polgármester ígérete szerint a 6,6 millió eurós állami támogatáson kívül 5 millió eurót biztosít az átszervezéshez. Delanoe szerint az általános iskolások jelenlegi oktatási ritmusa a felnőttek életritmusának felel meg, amin minél előbb változtatni kell. A főpolgármester jelezte: „hajlandó a párbeszédre” és a „további pénzügyi erőfeszítésekre”, ugyanakkor hozzátette: „nem hátrál meg az első akadálynál, mert a reform a gyerekek érdekét szolgálja”.