-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Fontos dolog a politika, mindenki ügye – mégis jobb vele csak érintőlegesen foglalkozni, hiszen kényes ügy. És akkor még ott van a beskatulyázás veszélye is!
Kíméletlenül őszinte lemezt készített Funktasztikus: a hazai hiphop színtér magányos harcosa. A legjobb rapperek közé tartozó, pergő nyelvű mezőkövesdi előadó Tartsd lent! című anyaga a magyar társadalom igazságtalanságait és hiphopos kollégáit is górcső alá veszi.
„Valahol magamnak választottam ezt a szerepet. Nem érdekelnek a trendek és az, hogy mindenáron népszerű legyek. Az a célom, hogy saját erőmből és tehetségemből olyan dalokat, egységes albumokat készítsek, amelyek a műfaj gyökereihez hűek, önkifejezőek, fanyarosak és színfoltok a magyar zenei palettán” – mondta Funktasztikus (Csató Adorján) az MTI-nek.
Új lemezén Funktasztikus szinte háborút hirdet az általa hiteltelennek tartott rapperek, ahogy ő fogalmaz, a „harácsoló maszkabál” ellen, hiszen „itt a középszerű a népszerű”. Kap rendesen Eckü a Hősökből, Wolfie a Punnany Massifból, Fluor Tomi, de leginkább a szintén borsodi Majka a Funk Fundamentál (Nincs póz) című számban.
„Nekem szívügyem volt a hazai műfaj, csak egyszerűen elegem lett abból, hogy senki nem őszinte, a szemembe mosolyog és közben a hátam mögött kavar vagy telefonon fenyeget. Látok kialakult klikkesedéseket, olyan emberekből, akik anno a zene szeretete miatt kezdték el a pályát, jók voltak benne, de mára már főleg az üzlet mozgatja őket” – szögezte le Funktasztikus. A rapper kemény valóságot tár elénk szegénységről, munkanélküliségről, bűnözésről. 2012-ben megjelent legutóbbi albuma, a Táncdalok, sanzonok, melodrámák című anyaghoz képest szélesebbre nyitja a képet, előkerül az aktuálpolitika is.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Szövegeimben mindig előfordultak politikai fricskák. A mostanit is objektív reflektációnak szántam a jelen történéseire, nem érzek semmilyen párt iránt szimpátiát. Bár szerintem fontos lenne, hogy a műfajban nagyobb hangsúlyt kapjon a politika, mert ez mindenki ügye. Mégis csak érintőlegesen foglalkozom a témával, mert ez kényes ügy, a múltat különbözően magyarázzák, könnyen beskatulyáznak és az őszinte véleménynyilvánítás kihathat akár a magánéletemre is” – hangsúlyozta Funktasztikus.
Ahogy az tőle már megszokott, a CD 19 dühös trackje között retrós hangmintákkal teremt átmenetet. Hallható Kellér Dezső, a hatvanas-hetvenes évek kabaréinak konferansziéja, Tamási Eszter tévébemondó, 25 évvel a rendszerváltás után Kádár János és Grósz Károly is feltűnik. „A Kegyetlen vakszerencse című dalban a hangminták segítségével párhuzamot tudok vonni a régi és a mai kisebbségpolitika között. Ijesztő, hogy ezek a régi beszédek mennyire aktuálisak ma is”.
A szövegek mellett a zeneszerző is általában Funktasztikus. Időnként társai is vannak, Jossa, One-AB, Csöky, Mil. Az alapok kicsit keményebbek, ütősebbek, mint korábban. „A mai hiphop világból főleg az európai előadókat kísérem figyelemmel. Amerikából szinte már csak a kilencvenes évek rapjét hallgatom”.
A lemezen két külföldi vendég szerepel. A Borsod Brooklynban Afu-Ra New York-i rapperrel nyomja, ez – a számhoz készült klippel együtt – az anyag egyik csúcsa. Afu-Rával már 2011-ben csinált egy közös dalt, a Tengeren innen, tengeren túlt.
„Dj Zefil hozta tető alá a Tengeren innen, tengeren túl klipjét, én csak egy közreműködő voltam, most Nadir segített a kapcsolattartásban. Afu-Ra nem volt Mezőkövesden és én sem voltam Brooklynban. Eredetileg úgy volt, hogy Amerikában forgatjuk le a kisfilmet, de végül nem jutott rá pénzem. A klip készítői egy greenbox segítségével New York-i környezetet varázsoltak a háttérbe, amit egy kint élő, magyar származású fotós rögzített Brooklynban” – mesélte Funktasztikus az MTI-nek.
A francia (grenoble-i) hiphop-csapat, a Contratakerz az album záró felvételében, az Újabb sanzonban hallható. „Egy közös ismerős ajánlotta nekem a srácokat. Amikor itt voltak, készítettünk egy klipet a dalhoz, ez tavasszal lesz kész”.
A Tartsd lent! borítója kikacsintás: az amerikai hiphop legendája, a Funkdoobiest debütáló albuma, az 1993-as Which Doobie U B hatását mutatja. A rajzot, amelynek előterében Funktasztikus, illetve az album két fő vendég közreműködője, a három számban is hallható Ganxsta Zolee és Big Daddy Laca látható, Mr. Zéró készítette.
Ha turné nem is, néhány lemezbemutató a nagyobb vidéki városokban lesz. „Hamarosan elkezdem a Mesék a Boldogság utcából minialbum munkálatait, ami szerintem a komor hangulat, az egyedi hangjátékok és a nehezebb témaválasztások miatt nem egy közkedvelt, tipikus rapanyag lesz” – jelezte.
Funktasztikus korábban Mr. Bustával duóban Kamikaze néven dolgozott, szólóban eddigi lemezei: Egy átlagos külvárosi történet (még Interfunk néven), Jelentések Fanyarországról (2009), Táncdalok, sanzonok, melodrámák (2012).