-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Már épül a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) új Petőfi-kiállítása. A szeptember 21-én nyíló tárlat két teremmel bővül a korábbi állandó kiállításhoz képest, és számos technikai újdonsággal szolgál. Ezek egyike, hogy okostelefonra készül a katalógusa.
Elkezdődött a PIM új Petőfi-kiállításának az építése: a tárlat nagyobb alapterületen és új nézőpontból mutatja be a költő életművét – mondta el az MTI-nek Kalla Zsuzsa irodalomtörténész, a tárlat kurátora. „A lebontott kiállítás 2000-ben készült, azóta megjelent egy korszerű monográfia. Az új kiállítást főleg az indokolja, hogy Petőfi újraolvasása folyamatos, és a szakma némely téren másként látja ma az alkotót” – magyarázta a kurátor, megemlítve, hogy megváltozott az olvasók viszonya a költészethez, irodalomhoz, és ezzel átalakult az életmű megítélése is. „A kánon persze mindig mozgásban van, de az egyértelműen kijelenthető, hogy másként látja ma a szakma Petőfi pályáját, a költői beérkezés ívét, vagy például azt, hogy mitől jók Petőfi Sándor versei, melyek a kiemelkedő művei” – jegyezte meg az irodalomtörténész.
Az új tárlat a költő személyiségét helyezi a középpontba. „Interaktív, multimédiás eszközöket is felhasználva megmutatjuk a sok zsákutcát megjárt, de nagyon sikeres fiatalember pályáját” – fogalmazott Kalla Zsuzsa. A földön egy világító piros vonal jelzi a kronológiát, valamint azokat a „vargabetűket”, amiket Petőfi Sándor a sikeres beérkezésig megtett: a színészi, katonai ambícióit, a sikertelen szabadszállási képviselőválasztást.
Az új kiállítás rendezését a kurátor azzal is indokolta, hogy az eddig látható tárlat látogatói elsősorban az iskolás korosztályból kerültek ki, így olyan tárlatot képzeltek el, amely témaválasztásában és eszközeiben is közel áll ehhez a korosztályhoz – mutatott rá Kalla Zsuzsanna.
Ilyen lesz például az a hologramos vetítés, amelyben egy, a Pilvax Kávéházban zajló jelenet elevenedik meg. „Azok a pillanatok lesznek láthatók, amikor éppen barátjuk, Czakó Zsigmond drámaíró öngyilkosságáról értesülnek a márciusi fiatalok. A figurákat fiatal színészek játszották el korhű ruhában, Petőfi és Jókai arcát pedig digitálisan igazították hozzá az ismert ábrázolásokhoz” – magyarázta a kutató, megemlítve, hogy a hologramos eljárás valószínűleg itt először mutatkozik be múzeumi térben.
A tárlaton megismerhetik a látogatók a politikus költőt is, a március 15-i események például egy számítógépes játék révén is nyomon követhetőek lesznek. „Egy fiatal grafikuscsoport tervezte a programot, a játékos jó döntéseinek függvényében állnak mellé Pest polgárai” – jegyezte meg az irodalomtörténész.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Újdonság az is, hogy kifejezetten okostelefonokra fejlesztették ki a kiállítás kalauzát, a telepíthető alkalmazás részben a tárlat katalógusa is lesz. A telefon úgy működik majd, mint egy hagyományos kalauz, magyarázó szövegeket lehet rajta meghallgatni, de ezenkívül a Petőfi-versekhez kapcsolódó társművészeti alkotások (filmek, zenék, képzőművészeti alkotások) is elérhetőek lesznek. „A tárlatot így akár előre, de utólag is meg lehet tekinteni” – mondta a kurátor.
A virtuális világhoz kapcsolódik majd Petőfi Sándor digitális lábnyoma is – ezt a youtube.com elnevezésű videómegosztó alapján állítják össze. „Ezáltal kirajzolódik, milyennek látjuk ma Petőfit” – tette hozzá az irodalomtörténész, megemlítve, hogy hangsúlyos része lesz a tárlatnak az úgynevezett „vagabund költő”. „A kiállítás címe nem véletlenül azonos Ferenczi György és a Rackajam egyik Petőfi-feldolgozásával, a Ki vagyok én? Nem mondom meg… című betyárverssel” – tette hozzá Kalla Zsuzsanna.
A tárlat emellett számos tárgyi kuriózummal is bővül. Rekonstruálták például Szendrey Júlia fejkötőjét, amiben a költőt kísérte el szabadszállási kampányára. A múzeum nagyon szeretné megszerezni, és jelenleg szponzorokat keres annak a levéltárcának a megvételéhez, amelynek létezését ugyan régóta sejtették a kutatók, de csak az elmúlt hónapokban bukkant fel. „A tárcát maga Szendrey Júlia hímezte Petőfi Sándornak. Az egyik oldalán egy Ámor látható, alatta egy felirat: Pest, 1848, Petőfi Sándornak. A másikon pedig egy virágcsokor, a Talpra Magyar versért felirattal” – mondta a kurátor, aki szerint ez az ajándék is árnyalja a Szendrey Júliáról élő képet. „Kedves, személyes és megható ajándék egy olyan rendkívüli nőtől, aki irodalmi ambícióval rendelkezett, rövidre vágatta a haját, sőt szivarozott is. Mégis készített saját kezűleg egy ilyen gyönyörű biedermeier hímzést” – vélekedett.
Sárospatakról érkezik egy ivókürt, ebből ivott a költő az ott töltött vidám estén. Az Úti levelekben, a modern magyar próza egyik első gyöngyszemében meg is örökíti ezt a jelenetet – emelte ki Kalla Zsuzsa, aki szerint hosszú és széles körű gyűjtőmunka előzte meg a tárlat anyagának összeállítását. Érkeznek kiállítási tételek vidéki gyűjteményekből, az Országos Széchényi Könyvtárból vagy a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárából és magángyűjteményekből is. „Az új tárgyak felkutatásával arra szerettünk volna rávilágítani, hogy a Petőfi-kutatás nem ért véget, mint ahogy az új kéziratok, úgy a személyes tárgyak is rengeteg új információval szolgálhatnak” – tette hozzá.
A kiállítás, amely az NKA Felemelő század programja keretében valósul meg, szeptember 22-étől egy évig lesz látható ebben a formában, utána egyes tárgyakat visszaadnak eredeti tulajdonosuknak. Ha lehet, ezeket másolattal helyettesítik. „Az állandó kiállítás műfaja tulajdonképpen megszűnt. Az új Petőfi-kiállítást ezért úgy tervezzük, hogy bizonyos állandó elemek mellett folyamatosan változni fog” – tette hozzá.
A tárlathoz a tervek szerint kétnyelvű képes kiadvány is készül, valamint egy képzőművészeti katalógus is. Ezenkívül önálló kötetben szeretnék közzétenni a legkülönbözőbb tudományterületek új Petőfi-kutatásainak eredményeit is.