-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ismét nyelvvel kapcsolatos hírt közölt az MTI. Mi nem értettük, tippeltünk, mi mit akarhat jelenteni, majd megnéztük az eredetit. Nyelvészetben járatos olvasóinknak szintén ezt a játékot ajánljuk – a végén eláruljuk a megfejtést.
A gyermekek beszédkészsége lényegesen magasabb szintű, mint korábban gondolták, és már két-hároméves korukban igyekeznek nyelvtani szabályokat alkalmazni – derítette ki egy brit tudós. A járni-beszélni tanuló kisgyerekek bájos csacsogását a felnőttek mindig is kedvtelve hallgatják, még akkor is, ha a pusmogó-gügyögő hangok távolról sem keltik értelmes mondattá formálódó szavak vagy éppenséggel kifinomult kifejezések benyomását. Az ithacai Cornell Egyetem kutatócsapata Christina Dye vezetésével azonban arra a megállapításra jutott, hogy a kisgyerekek jóval korábban kezdenek el használni olyan, a mondatok vázát alkotó „kis szavakat”, mint például egy, van, tud, és.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A gyermekek fejlődéstanával foglalkozó brit tudós amerikai kollégáival ötven, 23 és 37 hónap közötti, francia anyanyelvű gyermek „csevegését” tanulmányozta. Korszerű technológia – köztük a gyerekek közelében rejtett helyre elhelyezett, érzékeny mikrofonok – segítségével több tízezer hangot (szót) rögzítettek, majd többévi munkával visszahallgatták azokat, aprólékosan elemezve azokat az összefüggéseket is, amelyek közepette elhangzottak. Úgy találták, hogy a kiejtett hangok és suttogó dünnyögések egyértelmű, bár korábban észrevétlenül maradt mintákba rendeződtek: a gyermekek zöme következetesen alkalmazta őket a nyelvtani (grammatikai) jelentésű szófajok – egyebek között névelők, elöljáró- és kötőszavak, névmások és segédigék – helyén.
„Az általunk megfigyelt kicsik közül sok halkan pusmogott valamit vagy puhán kifújta a levegőt, esetleg szünetet iktatott be azokon a helyeken, ahol rendesen valamilyen nyelvtani szófajnak kellett volna következnie” – idézte Dye-t a ScienceDaily.com tudományos portál. Abból a tényből, hogy a hangokat mindig a mondat megfelelő helyén produkálták, a kutatók azt a következtetést vonták le, hogy a gyermekek tudatában vannak a nyelvtani „szavaknak”, és sokkal előrehaladottabbak grammatikai képességüket illetően, mint előzőleg feltételezték. A tudósok biztosra veszik, hogy megállapításaik más nyelvekre is érvényesek, nem csak a franciára.
Eddig az volt az általános felfogás, hogy a gyermekek „beszédéből” kezdetben hiányoznak a nyelvtani szófajok, és majd később, egy ismeretlen mechanizmus hatására, egyik pillanatról a másikra kezdenek el a nyelvtani szabályokhoz igazodni. A mostani eredmények azonban megdönteni látszanak ezt a feltevést. „Kutatásunk a gyermekek fejlődésének igen fontos vetületére vetett fényt. A nyelv ugyanis egyike azoknak a képességeknek, amelyek emberré tesznek minket” – húzta alá a newcastle-i kutató, hozzáfűzve: tanulmányuk azért is jelentős, mert ha a gyerekek nem tanulnak meg normálisan beszélni, később súlyos kárát fogják látni ennek az életben.
Mi kezdetben az egész szöveget teljesen értelmetlennek találtuk. Nem volt világos, hogy a kis szavak terminus mire utalhat: a egy, van, tud, és szavakban nem sok közöset találtunk. A „nyelvtani szófaj” (a szófaj eleve nyelvtani kategória, milyen szófajról beszélhetünk még?) szintén értelmetlennek tűnt. A hozzá fűzött magyarázat (névelők, elöljáró- és kötőszavak, névmások és segédigék) végül nyomravezetett minket: itt olyan szavakról van szó, melyeket a magyar nyelvészetben funkcionális szavaknak vagy funkciószavaknak neveznek. Ezek az úgynevezett tartalmas szavakkal állnak szemben: a tartalmas szavakat általában össze lehet kötni a világ jelenségeivel (ilyenek pl. a főnevek, a melléknevek, a számnevek vagy az igék), míg a funkcionális szavakat nem. (Persze, mint a nyelvnél ezt megszokhattuk, ez a két kategória sem választható el élesen.)
A funkciószavak szerepe, hogy a mondatot összetartsák (kötőszók: és, de; névutók: után, helyett), vagy hogy nyelvtani kategóriákat fejezzenek ki (pl. a magyarban a jövő idő: jönni fog, feltételes mód: jött volna). Ennek alapján megfejthetjük, hogy a felsorolásban szereplő tud az angol can, és nem a know megfelelője – csakhogy a magyarban a tud nem segédige, hanem ige, azaz tartalmas szó! (Ezt többek között az bizonyítja, hogy a magyar tud szabadon variálódhat segédigékkel, míg az angol can nem: Jövő nyáron már fog tudni úszni – *Next summer he will can swim.) Hasonlóképpen az is sem igeként, hanem segédigeként szerepel, mint például a folyamatos jelen időben: He is reading a book ’Egy könyvet olvas (éppen most)’.
A hír szerint tehát korábban azt feltételezték, hogy a gyerekek először csak a tartalmas szavakat ismerik és használják, nem építenek mondatszerkezeteket. A kutatás azonban rámutatott, hogy ha a mondaszerkezetek felépítésében fontos funkciószavak nem is, „helyeik” – elhallgatás, hümmögés formájában – korán megjelennek (abban a korban, amikor a nyelvtan kiépülését még nem feltételezték). Persze ez így nyilván túlzás, hiszen mindenki tisztában lehetett azzal, hogy a gyerekek nem akkor kezdik építeni nyelvtanukat, amikor az első funkciószavak megjelennek, hanem ezek nyomai már korábban is felbukkannak.
Az eredeti hír alapján az is világos, hogy a „gyerekek nem tanulnak meg normálisan beszélni” nem általában vonatkozik a gyerekekre, hanem csupán azokra, akik valahol elmaradnak a nyelvi fejlődésben. A kutatók reményei szerint az ő problémáik megoldásában segíthetnek eredményeik – az azonban ez eredeti cikkből sem derül ki, miként.