-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Régi neonoknak nyújt menedéket az első lengyel Neon Múzeum (Muzeum Neonu), amelyet néhány napja nyitottak meg Varsó egyik új művésztelepén.
A múzeum Londonban élő ötletadói, Ilona Karwinska fényképész és partnere, David S. Hill tervező és grafikus 2005-ben kezdték a második világháború utáni fényreklámokat mentő akciót, amikor észrevették, hogy egyre több neon tűnik el a lengyel utcákról. Azóta alapítványként működnek, és a mai napig 45 teljes reklámot és közel 400 önálló betűt sikerült megmenteniük. A neonok történetét egyebek között fényképalbumokban dokumentálják. Legújabb kiadványuk a New York-i Mark Batty Publisher (MBP) kiadásában szeptemberben jelenik meg.
A neonmuzeum.org honlapon is megtekinthető, nem ritkán ismeretlen személyek által folyamatosan bővített gyűjteményben jelenleg több tucat felújított neon található. A tárlatot, melyet egyebek között az RWE energiaszolgáltató vállalat támogat, egy 600 négyzetméteres posztindusztriális térben szervezték meg, de a rendkívül magas felújítási és fenntartási költségek miatt azonban újabb szponzorokat keresnek.
A retró divat hullámán újjáéledő fényreklámok iránti érdeklődést a múzeum hatalmas sikere is bizonyítja: a lengyelországi múzeumok éjszakájára tervezett nyitás napján csaknem tízezer látogató fordult meg benne.
A Neon Alapítvány hangsúlyozza, hogy nem kívánja az összes neont székhelyén összegyűjteni. Sokkal nagyobb sikernek tartaná, ha több reklám visszatérhetne eredeti helyére. Ezért nagy örömmel veszi, hogy például az Orbis utazási iroda, az Ibusz lengyel megfelelőjének fővárosi székházára visszakerült az 1950-es évekből származó földgömb alakú, háromdimenziós fényreklámjának alumínium másolata.
A fényreklámok története az 1900-as évek elején kezdődött, amikor a párizsi autószalonon Georges Claude bemutatta az első világító csövekből összeállított feliratot. A neonok néhány évtizeden belül, még a második világháború előtt jutottak el a lengyel fővárosba, ahol rövid idő alatt annyira népszerűek lettek, hogy törvényekkel kellett szabályozni használatukat. Budapesten az 1930-as évektől hódítottak.
Magyarországon jelenleg szintén önkéntesek foglalkoznak a neonok megmentésével és egy múzeum létrehozását tervezik. Pénzhiány miatt azonban gyűjteményük műemlékké nyilvánított példányait ideiglenesen a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Elektrotechnikai Múzeumának udvarán állították ki.