nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Kanada
Négy nyelvet az iskolába!

Van, ahol nem elégszenek meg egy vagy két nyelv tanításával az iskolában. Lehet egyszerre négy új nyelvet elsajátítani? Kanadában hamarosan kiderülhet.

nyest.hu | 2015. május 6.
|  

Úttörő nyelvi programot hirdetett meg egy kanadai általános iskola. Ha összejön legalább 75 óvodás korú jelentkező, jövő ősztől a gyerekek egyszerre négy nyelven tanulhatnak a katolikus egyház által nyitandó új iskolában az angol mellett – számolt be a The Star kanadai lap.

A tervek szerint az angol és a francia mellett spanyol-, német- és mandarinórákon tanulhatnak nap mint nap a gyermekek. Az iskolában a tervek szerint a tantárgyakat nem csak a többség anyanyelvén, azaz angolul, hanem a tanulandó nyelvek valamelyikén oktatnák. Például matematikát németül, földrajzot franciául, egészségtant pedig mandarinul tanítanának a most induló iskolában. Emellett pedig lennének nyelvórák is minden egyes nyelven.

Miért pont a francia–spanyol–német–mandarin négyes mellett tették le a voksukat az iskola megálmodói? Kanadában az angol mellett a francia is államnyelv, így ez adott volt. Emellett olyan nyelveket akartak választani, amiket a világ gazdaságilag legjelentősebb országaiban beszélnek.

Bemerítéses módszer
Bemerítéses módszer
(Forrás: Wikiedia Commons / Cpl. Evan White / PD)

Torontóban a katolikus egyház hét népszerű iskolát működtet, ahol a franciát a bemerítés (immersion) módszerével tanítják. A hazánkban is alkalmazott módszernek röviden az a lényege, hogy a tanórák kizárólag a célnyelven folynak, függetlenül a tanulók tudásszintjétől. Ilyenkor a gyerekek az új nyelvet az anyanyelv-elsajátításhoz hasonló módon szívják magukba. Az, hogy ezeken az órákon csak célnyelvi szövegeket hallanak és használnak ideális esetben, elősegíti a gyerekek kétnyelvűvé válását. Ezt a módszert kívánják alkalmazni az új kanadai iskolában a többi négy nyelv esetében is.

A tanárok úgy vélik, hogy így olyan helyzetbe hozzák tanítványaikat, mint egy többnyelvű családban felnövő gyereket. Azt remélik, a sokszínű nyelvi környezetben a gyerekeknek gyorsan nő majd a szókincse. Emellett a kritikai gondolkodásuk is fejlődik annak köszönhetően, hogy az oktatott nyelvek hasonlóságait és különbségeit felfedezik. A cikk arra nem tért ki, hogy vajon nem fogják-e a gyerekek összekeverni az egyszerre tanult nyelveket.

Sokszínű környezet – Torontó fényei
Sokszínű környezet – Torontó fényei
(Forrás: Wikimedia Commons / paul (dex) / CC BY 2.0 )

A kísérleti iskolai program kiötlőit nem csak a nyelvek szeretete vezérelte. Amellett, hogy az általuk oktatott gyerekeket a legfogékonyabb korban tanítsák meg minél több nyelvre, meglehetősen prózai okuk is volt az új oktatási program elindítására. Egyszerűen több gyereket szeretnének elcsábítani az állami oktatásból a katolikus egyház iskoláiba.

Michael Del Grande, a Toronto Catholic District School Board (Torontói Katolikus Körzeti Iskolaszék) vezetője beismerte, hogy a programot csalinak szánják. Azt remélik, az egyedülálló nyelvi képzéssel nem csak a helyi szülőket szólítják meg, hanem néhányan a városon kívüli régióból is jelentkeznek az iskolába.

Forrás

Multi-language elementary school proposed by Toronto Catholic board

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
2 Wenszky Nóra 2015. május 7. 16:24

@Szalakóta:

Azt nem állítanám, hogy "kisebb tudásszintjük lesz". De ha erre nem fordítanak külön figyelmet a tanárok, a gyerekek a szakszókincset valóban csak azon a nyelven fogják tudni, amin az adott tantárgyat tanulták. Ezért öröm például egy kéttannyelvű gimnázium után magyarul érettségizni mondjuk földrajzból.

1 Szalakóta 2015. május 7. 14:30

Ezzel a módszerrel lehet, hogy meg fogják tanulni az adott nyelveket, de az idegen nyelven oktatott tárgyakból kisebb tudásszintjük lesz, mint ha az anyanyelvükön tanulták volna. Igaz, hogy idegen nyelveket tudni szép, de minden nemzet a maga nyelvén lett tudós.

Információ
X