-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Google keresési statisztikái érdekes adatokat szolgáltatnak az internetezőket érdeklő témákról. Az idén a katasztrófák és a foci-vb volt az egyik legnépszerűbb.
A Google a héten publikálta az idei év keresési trendjeit összegző Zeitgeist statisztikákat, melyet a keresőkifejezések milliárdjai alapján állítanak össze. A 2010-es adatokat néhány kiválasztott esemény, kategória esetében interaktív térképen és grafikonon is bemutatja az oldal.
A globális keresési adatok alapján a labdarúgó-világbajnokság magasan a legnépszerűbb kifejezés volt a nyáron, de a kategóriára szűrve a leggyakoribb keresések közt megtalálható a vuvuzela és az ismert focicsapatok (Barcelona, Juventus és Real Madrid) is. A hazai keresések élén a közösségi oldalak (iWiW, Facebook) és az online játékok (Farmerama, Grepolis) állnak, de nagyon népszerűek voltak a tévés tehetségkutatók is.
Érdekes megnézni, hogy milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen lázba hozták a választások, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez a tematika csak marginálisan jelent meg, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF-tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol–magyar focimeccs és az októberi vörösiszap-katasztrófa.
Mit keres a magyar?
A teljesség igénye nélkül következzen néhány érdekesebb adat a magyarországi keresési statisztikából. A gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg az internetes kereséseket illetően, mint az idei választások. A politikai pártok iránti érdeklődés a tavaszi választások előtt érte el a legmagasabb szintet, és érdekes módon a keresések gyakorisága nem tükrözte a valós (szavazatokban a választásokon testet öltő) sorrendet.
Míg a technikai témába vágó globális keresési lista élén az Apple iPad és iPhone 4, valamint általában az okostelefonok állnak, addig a hazai internetezőket inkább a laptopok és a mobiltelefnok érdeklik. Figyelemre méltó, hogy az idén nevet váltó Telenor (egykori Pannon) is előkelő helyen szerepel a leggyorsabban növekvő kifejezések között.
Az év második felében megnőtt a szórakoztatóiparral és a szórakozással kapcsolatos keresések száma. A listák élén állnak az olyan keresőszavak, mint a YouTube, a filmek, dalok és dalszövegek. Mint minden évben, idén sem veszítettek népszerűségükből a premierfilmek – ezúttal az Avatar, az Alkonyat és a Harry Potter –, a 3D, az Imax vagy a zenék, a politikusok, valamint a hazai és nemzetközi hírességek. Jellemző, hogy a televíziós tehetségkutató műsorok iránt az idén nagy érdeklődés mutatkozik, ezek szereplői az év utolsó hónapjainak kereséseiben népszerűbbnek bizonyultak a nemzetközi celebeknél is.
Júniustól augusztus végéig pörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek (máv, bkv, járatinformációk) és a fesztiválturizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet, valamint egy-egy utazási iroda utáni kíváncsiskodás – derül ki az adatokból.