-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A Nyelvtudásért Egyesület által megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint az idei angol emelt szintű írásbeli vizsgával komoly problémák merülnek föl, de nem a hallás utáni értés szövegeivel kapcsolatosan.
A Nyelvtudásért Egyesületről
A Nyelvtudásért – Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület célja az, hogy szakmai ernyőszervezetként azokat a társadalmilag jelentős, aktuális szakmai kérdéseket, melyekben a nyelvoktató és -vizsgáztató szakma döntő többsége egyetért, a nyilvánosság előtt megjelenítse, és a szakma véleményét sikeresen képviselje. Az alapítók határozott célkitűzése, hogy a nyelvoktató szakma a jövőben ne csupán kövesse a köz- és felnőttoktatást érintő változásokat, hanem azok aktív alakítója is legyen.
A Nyelvtudásért Egyesület szakértői áttekintették az idei, emelt szintű angol nyelvi érettségi hallás utáni szövegértés feladatát és megállapították, hogy – bár a feladatokkal kapcsolatban egyes szakmai fenntartások megfogalmazhatóak – a valódi problémát a feladatok előzetes kipróbálásának és utólagos elemzések, korrekciók elvégzésének hiánya okozza. Ezek nélkül pedig a nyelvi érettségi nem tekinthető szakszerűen, megbízhatóan mérő vizsgának.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nyelvtudásmérési szakértők és nyelvtanárok elemezték és próbálták ki az érettségi valós körülményei mellett az elmúlt napokban nagy visszahangot kiváltó angol emelt szintű érettségi feladatokat. Miközben a feladatok egyértelmű előnye, hogy autentikus szöveganyagot dolgoznak fel, és többféle részkészség mérését is megcélozzák, mérési szakértők több szakmai fenntartást is megfogalmaztak a feladattípusokkal és egyes feladatrészek követelményszintjével kapcsolatban.
Az idei hallás utáni szövegértési feladatok leglényegesebb hiányossága és valódi tanulsága az, amit az egyesület több nyelvtudás-mérési szakértője is egymástól függetlenül a következőképpen fogalmazott meg: az értékelési útmutatókban semmilyen jel nem utalt arra, hogy az értékelők a megfigyelt nyelvi eszközöket és az értük járó pontokat bármilyen, szakmai standardoknak megfelelő, előzetes vagy utólagos statisztikai elemzéseknek vetnék alá. Ha nincs állandó és következetes standard, akkor valós hátrány éri azokat az érettségizőket, akik az idei feladatot kapták azokkal szemben, akiknek például a tavalyi feladat jutott, vagy a jövő évi példákat kell majd megoldaniuk. A mérési szakértők kiemelték: égető szükség lenne a statisztikai mutatók, azaz a feladatok tényleges beválásának ellenőrzésére. Az érettségi adatsorok feldolgozása, elemzése, az elemzések eredményének visszacsatolása kulcsfontosságú egy hitelesen mérni képes feladatlap összeállításához.
Ez a jelenlegi nyelvi érettségi leggyengébb és legkritikusabb pontja. Szakértők közel 10 éve igyekeznek felhívni a figyelmet erre, külön kiemelve, hogy a nemzetközi normáknak megfelelő mérés és visszacsatolás megvalósítása csupán szakmai döntést igényel, annak költsége a teljes érettségire fordított források mellett elhanyagolható tételt jelentene. Amíg ebben nem történik változás, és a nyelvi érettségire nem vonatkoznak ugyanolyan minőségbiztosítási előírások, mint az akkreditált vizsgarendszerekre, addig minden tartalmi kritika a jövőben is kezelhetetlen marad.