-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A méh az egyik legfejlettebb társadalmi életet élő rovarfaj. A „méh” szó hallatán a legtöbb embernek – nem véletlenül – a közel hatezer évvel ezelőtt háziasított mézelő méh jut az eszébe. A méheknek azonban rajtuk kívül is közel 20 000 fajuk ismert, sőt, a számuk feltehetőleg sokkal nagyobb.
Az állati kommunikációról általában elmondható, hogy oszthatatlan, felcserélhetetlen és nem kombinálható jelekből vagy jelsorokból áll. A társas rovarok 10–20 jelzést használnak, amelyek 70%-a kémiai jelzés (az embereknél ugyanez a szám 20–60. Ezzel végtelen számú közlésre vagyunk képesek).
(Forrás: MTI/Oláh Tibor)
Táncolj!
A méhek kommunikációja – a közösség szervezettségéhez méltóan – összetett és rendkívül magas fokú. Típus szerint az alábbi kommunikációs formákról beszélhetünk (a felsorolás nem rangsorolja fontosság szerint az egyes érzékterületeket).
Vizuális kommunikáció
A méhek kommunikációjának legismertebb módja a méhtánc (ezen az oldalon az érdeklődők tetszőleges méhtánc-animációkat tudnak létrehozni). A méhtánc szimbolikus, mivel a táplálék helyéről, irányáról, távolságáról és minőségéről, azaz elvont fogalmakról tájékoztat. A tánc nem genetikus, hanem tanult: a frissen kikelt dolgozók pl. „tanrepüléseket” végeznek a kaptár körül, hogy megjegyezzék a színét, formáját, környezetét, a naphoz viszonyított irányát. A méhtáncnak „tájszólásai” is vannak: az azonos fajba tartozó, de más helyen élő méhek különböző formájú, más figurákból álló méhtáncot járnak.
Élet a kaptárban
A méhek leginkább ismert élettere a kaptár. A kaptár mesterséges élettér, mivel az ember hozta létre. Egy kaptárban egyetlen család él: a közösség minden tagja „rokona” a másiknak; mást nem is igen engednek be a kaptárba.
A méhcsalád egyes tagjai küllemükben és a közösségben betöltött szerepükben is eltérnek egymástól.
A család feje, vezetője a méhkirálynő (a méhészek által használt szóval anya). A királynő a legtermetesebb méh a kaptárban; mérete kb. 22 mm. A színe sötét, a teste hosszúkás, szívószerve nincs. A feladata, hogy tojásokat rakjon le. Naponta kb. 1000–1500 tojást képes lerakni, tavasszal pedig naponta mintegy 2000-et. Egy királynő több (akár 7–8) évig is élhet. Életében egyszer párosodik egy herével – a párzás során összegyűjtött hímivarsejt-mennyiség egész életére elegendő a tojások megtermékenyítésére.
A lerakott tojásokból – több átalakulási fázis után – mintegy 20 nap múlva kel ki az új méh.
Ha az új egyed nem megtermékenyített tojásból kel ki (ez az ún. „szűzen szaporodás”), úgy hímnemű, és herének nevezik. A here fullánktalan, élethossza kb. 4–5 hét, legfeljebb fél év. Nem dolgozik, nem repül ki (a párzást kivéve, amikor az egyikük, a legerősebb hím megtermékenyíti a királynőt), sőt, nem is táplálkozik önállóan: a dolgozók etetik. A kaptárban csak tavasszal van belőlük – utána a dolgozók elhajtják vagy elpusztítják őket.
Ha az új egyed megtermékenyített tojásból kel ki, úgy nőnemű, és többségében szaporodásra képtelen dolgozó (méhész szaknyelven munkás méh). A kikelt nőstény méhek egy kisebb része szaporodásra képes anyajelölt, azaz potenciális méhkirálynő. A hétköznapokban azonban a „méh” szó hallatán a legtöbb ember előtt a kirepülő, virágról virágra szálló, nektárt és pollent gyűjtő dolgozó munkás méh képe jelenik meg. A dolgozó méhek a legkisebb méretűek (kb. 16 mm-esek), életük mintegy 8 hétig tart. Feladatuk többrétű: a kaptáron belül dajkaként működnek (etetik a királynőt, a lárvákat és a heréket, ha vannak); őrt állnak a kaptár előtt; felderítést végeznek; begyűjtik a virágport és nektárt; végül pedig lépeket építenek.
A méhek kommunikációjának legfontosabb eleme, a méhtánc tehát a dolgozó méhekhez köthető.
A táncnak három típusa van. Az első az ún. körtánc (kerektánc). Ilyenkor a felderítő berepül a kaptárba, és ott körbe tipegve értesíti az őt kísérő többi méhet a nektár minőségéről.
A táncok leghíresebbike a rezgőtánc (riszálótánc). A rezgőtánc nyolcas alakú: a felderítő egy középső, egyenes szakasz során a potrohát riszálva előre halad (rezgőrész), majd jobbra, illetve balra tesz meg egy-egy félkört (visszatérő rész). A tánc 1–100 vagy még több nyolcasból állhat, és minden eleme hordoz információt. A tánc sebessége és a megtett körök száma fordítottan arányos a repülési távolsággal (minél messzebb van a táplálék, annál lassabb és annál kevesebb benne a fordulat). A vízszintes felületen táncolt egyenes szakasz a táplálék irányára utal: a naptól való eltérés szögét jelzi (amelyet a méh a tánc során, az eltelt idő függvényében folyamatosan korrigál). A függőleges felületen táncolt egyenes szakasz iránya szintén a naphoz viszonyít: felfelé táncolva azt jelzi, hogy a táplálékforrás éppen a nap irányában, lefelé táncolva pedig, hogy a nappal szemközt van (a függőleges tengelytől való minden eltérés szintén a naptól való eltérés szögét mutatja). A potrohriszálás sebessége a lelőhely gazdagságára utal: minél gyorsabb a himbálás, annál bőségesebb az élelem. A rezgőtáncot a többi dolgozó először végignézi, majd együtt táncolja a felderítővel. A tánc végén pedig elrepül a megfelelő irányba.
A harmadik tánctípus a remegőtánc. A tánc szerepe a többiek viselkedésének módosítása. A remegőtáncot nem a felderítők, hanem a begyűjtő méhek táncolják, ha úgy tapasztalják, hogy a kaptárban kevés a feldolgozó méh. A remegőtánc eltáncolása után a begyűjtő méhek egy része nem száll ki nektárt gyűjteni, hanem segít a begyűjtött nektár feldolgozásában.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kör- és remegőtánc jelentését Karl von Frisch fejtette meg, amiért 1973-ban (Konrad Lorenz és Nikolaas Tinbergen társaságában) orvosi Nobel-díjjal jutalmazták. A remegőtánc jelentésére érdekes módon csak 1993-ban sikerült rájönni, noha Frisch már a 20-as években leírta.
A méhek szín és forma alapján felismerik a virágokat, és a látvány alapján döntik el, melyikre érdemes rászállniuk. Ahogy a virágokat, az emberi arcokat is képesek megjegyezni, legalábbis egy, a pavlovi kondicionáláson alapuló kísérlet ezt az eredményt hozta (sőt, az arc néhány napra meg is őrződött a méhek emlékezetében). A méhek látásáról emellett el kell mondani, hogy nem pusztán a napfény érzékelésére alkalmas, hiszen borús, sőt, esős napokon is tökéletesen el tudják táncolni társaiknak a táplálék pontos helyét. A szemük ugyanis összetett, és képes az UV fény érzékelésére, ami még borús időben is tökéletes tájékozódást tesz lehetővé a számukra.
Zizegj, illatozz!
Hangadás
A méhtánc roppant látványos ugyan, a kaptárban mégsem a látvány a legfontosabb, hiszen sötét van. A méhek éppen emiatt a táncot hangjelzésekkel is kísérik. A remegőtánc során a felderítő magasabb és alacsonyabb hangokból álló hangjelzést ad ki, amelyek időtartama egyenesen arányos a lelőhely távolságával, illetve a táplálék cukortartamával is.
Tapintás
Különösen hangzik, de a méhek közlésfolyamataiban fontos a tapintás, amelyre a méhtánc előtt kerül sor. A felderítőt ugyanis a kaptárba érkezés után elözönlik, megérintik, végigtapogatják a többiek – így ellenőrzik az általa hozott nektár minőségét.
Szaglás és kémiai anyagok
A méhek kommunikációjának nagyon fontos része a szaglás. Ennek segítségével ismerik fel testvéreiket, illetve az egyes virágokat is. Szaglásuk kiváló: egy dolgozó pl. csak akkor keveri a különböző fajta virágporokat, ha az általa gyűjtött virágpor elfogyott.
Az egyes kaptáraknak saját, egyedi illata van. A családtagok a saját illatukat egy zsákba zárva viszik magukkal. Hazatéréskor, mikor az őrök ellenőrzik őket, kinyitják a zsákot, és csak ha a benne lévő szagminta megfelelő, kapnak bebocsáttatást a kaptár belsejébe. Az idegen, más kaptárból származó méheket az őrök elkergetik, akár el is pusztítják – kivéve, ha teli mézhólyaggal és barátságos szándékkal közelednek (azaz odaadják a birtokukban lévő mézet).
A méhek emellett feromonokat is kibocsátanak és érzékelnek. A feromonok hírközlő kémiai anyagok, amelyek befolyásolják a fajtársak viselkedését.
A kaptárba érkező felderítő vagy dolgozó feromonokat bocsát ki, hogy magához hívja az ott lévő méheket. Párzás idején a méhkirálynő által a kaptáron kívül kibocsátott feromonok magukhoz vonzzák a heréket (a kaptáron belüli feromonok hatástalanok maradnak rájuk), és ezután sor kerülhet a nászrepülésre. Sok faj feromonos illatösvényt készít a táplálékig, hogy megkönnyítse az odatalálást – ezt azonban más fajok is érzékelhetik, és „kirabolhatják”, sőt, akár el is pusztíthatják a felfedezőket (ezért előnyösebb, bár időigényesebb a tánccal jelzés).
Elektronikus kommunikáció
A méhek testében ugyanúgy felgyülemlik némi elektromosság, mint az emberében. Ennek segítségével vonzzák testük bolyhaira a virágport, amely repülés közben is rajtuk marad. A méhek körül repülés közben gyenge erőtér alakul ki, amelynek feszültségét változtatva szintén képesek bizonyos információk átadására.
Miért ilyen bonyolultan?
A méhek kommunikációja igen jellegzetes.
Egyfelől a részfolyamatai egymásra épülnek (pl. a gyűjtésből visszatérő dolgozó méhet először megszagolják az őrök, majd a kaptárba érve feromonnal csalogatja oda a többieket, akik megtapogatják, és ezután járja és zümmögi el a táncát). Másfelől jelentősen módosítja a többiek viselkedését.
Emellett megfigyelhető benne a redundancia, a túlbiztosítás (az emberi kommunikációra is oly jellemző bőbeszédűség). Ugyanazt a jelenséget többféle módon is kifejezik – a táplálék minőségét pl. hangjelzéssel, a mozgás sebességével és tapintással egyaránt.
A méhek más fajokkal is folytatnak (ha nem is direkt) kommunikációt: az általuk kibocsátott riasztóanyagok pl. a hangyákat és a darazsakat is figyelmeztetik.
A szorgos kis lények tehát ékes példái annak, hogy a közösségi szerveződés az evolúció alacsonyabb szintjein is páratlanul gazdag és összetett kommunikációt alakíthat ki. A mézről pedig (amelynek létrehozására irányul pl. a méhtánc) nem is ejtettünk szót, pedig milyen ízletes és egészséges...