-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A tervek szerint 2010-re, a muszlim háddzs (szent zarándoklat) időpontjára készülhet el Szaúd-Arábia második, szuperfejlett metróhálózata Mekkában.
A mintegy 1,7 milliós lakosú Mekka az iszlám világ legfőbb zarándokhelye. Évente kétmillió hívő látogat el oda, hogy eleget tegyen a szent zarándoklat, a háddzs előírásainak. A város közlekedése azonban nem 21. századi léptékű. Éppen ezért döntött úgy Szaúd-Arábia, hogy metrót épít bele.
Mekka ugyanis semmiféle közlekedési infrastruktúrával sem rendelkezik (az utakat kivéve), sőt, valódi reptere sincs (a Mekkai Keleti Repülőtéren nincs civil utasforgalom). A messziről érkezők és a turisták így Dzseddába, a várostól 70 km-re található településre utaznak, amelynek saját légi- és hajókikötője is van. Városi tömegközlekedésről Mekkában pedig végképp nem lehet beszélni.
A szaúdi kormányzat így úgy döntött, hogy véget vet az áldatlan állapotoknak, és az országban másodszor metróépítésbe fog (az ország első metrója Dubajban fog járni, 2009 szeptemberétől). Méghozzá nem is kicsibe: a tervek szerint az állomásokat a háddzs helyszíneihez igazítva 5 metróvonal gondoskodik majd az utasok szállításáról.
A metróépítés nemzetközi cégek bevonásával zajlik – a déli, 20 km hosszú vonalat pl. egy kínai vállalat, a China Railway Construction Corp. építi meg.
A földalatti közlekedés jelentősen tehermentesíti majd Mekkát, amelyet a háddzs két hete alatt minden évben a város teljes lakosságát meghaladó zarándok lep el

(Forrás: MTI/EPA/Ali Hajder)
A szerelvények a tervek szerint 72 ezer utast szállítanak majd óránként. Minden metrószerelvény vezető nélküli lesz, amelyet egy központi vezérlőállomásról irányítanak, de lesz rajta emberi személyzet. A metróállomásokat emellett videokamerás megfigyelőrendszerrel is felszerelik, az utasok kényelméről pedig egy automata információs rendszer is gondoskodik majd.
Az építkezés már elkezdődött – a Le Figaro beszámolója szerint máris kezdetét vette az építkezési területek kijelölése.