-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Bármilyen tudatosak vagyunk is, úgy tűnik, a hízelgő beszéd mindannyiunkat levesz a lábáról, mondja egy friss kutatás. Ha más nem, tudat alatt hat.
A behízelgő modor, mint a réges régi faviccből tudjuk, nagyon hasznos lehet: „Bizony fiam, az előrejutáshoz nyalni kell.” „Az segít?” „És az talpát is” – szól a kissé bárdolatlan humor. Most azonban már tudományos bizonyíték is van rá, hogy a jól elhelyezett célzott bókok és hízelgő megjegyzések erősen befolyásolják véleményünk alakulását. Még akkor is, ha felismerjük a szándékosságot bennük – állítja a Scientific American cikke.
A bizonyítékokat egy friss tanulmány szolgáltatja. A Hongkongi Egyetem kutatói, Elaine Chan és Jaideep Sengupta érdekes eredményre jutott a manipulatív kommunikáció vizsgálatakor. Egy áruház nyilvánvalóan a vevőket csábító reklámszövegeit a kísérletben résztvevők szinte kivétel nélkül a behízelgő kategóriába tették, mégis pozitív véleményük alakult ki az üzletről. Egészen pontosan: pozitívabb volt a nem tudatos, mint a tudatos hozzáállásuk. Míg explicit véleményük alapján elítélték a hízelgést és átláttak rajta, addig implicit módon mégis „megvette” őket a simulékony meggyőzés.
A kutatók magyarázata ránk nézve viszont nem éppen hízelgő: szerintük ugyanis egészen egyszerűen azzal magyarázható a (tudat alatt) kialakult pozitív attitűd, hogy nagyra tartjuk magunkat. Szívesen véljük magunkat (legalábbis kimondatlanul) értékesnek, sőt alkalmasint az átlagnál értékesebbnek. Így tulajdonképpen helyénvalónak tartjuk, ha valaki megfogalmazza kiváló tulajdonságainkat. A feltételezést újabb kísérletekkel tesztelték, amik során önmagukról is írniuk kellett a résztvevőknek. Az eredmények szerint tehát akkor is befolyásolnak bennünket a jól megfogalmazott – és netán értékeinket felmagasztaló – reklámszövegek, ha úgy véljük, bőszen ellenállunk nekik.
Azon pedig, hogy azután mennyi mindent teszünk a kosarunkba tudatalattinktól befolyásolva egy nagybevásárlás során, már csak legfeljebb a pénztárnál szörnyülködhetünk.