-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A tanárokat rosszul fizetik Magyarországon. Azt gondolnánk, ez a tétel világviszonylatban is megállja a helyét. Az Upworthyn közölt grafikon azonban azt mutatja, hogy nem nálunk a legrosszabb a helyzet. Vagy talán mégis?
Az új köznevelési törvény szerint a tanároknak a kötelező heti harminc órát az iskolában tölteniük. Ez persze nem azt jelenti, hogy a heti kötelező óraszámuk huszonkettőről harmincra emelkedik. A munkaidőt a tanárok esetében természetesen nem csak a tanítási órák száma adja, hanem az adminisztráció és az órákra való felkészülés is a munka része. Az utóbbi két feladat (az adminisztráció és a felkészülés) nem feltétlenül zajlik az iskola falai között – néha egészen prózai okokból adódóan: például azért, mert az iskolában nincs elegendő számítógép, vagy nincs kellőképpen felszerelt könyvtár. Az új szabályozás azonban ezeknek a munkahelyhez nem kötődő feladatoknak egy részét is bent kívánja tartani az iskola falai között.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A pedagógusok felháborodtak az új törvény szigorításán, és attól tartanak, hogy innen már csak egy lépés az, hogy az iskolában töltendő időt tanítással kelljen tölteniük. A közvélemény azonban sokszor annyit lát ebből, hogy egy teljes állásban dolgozó pedagógus „fele annyit dolgozik”, mint más ember, aki ledolgozza a heti negyven óráját. Akik így gondolkodnak, valóban abból indulnak ki, hogy a munka az a tevékenység, amit az ember a munkahelyén végez. Arra nem gondolnak, hogy ha egy tanár minden heti megtartott órájára csak egy-egy órát készül, akkor bőven megvan a heti negyven óra, sokszor több is. A heti kötelező huszonkét óra innen nézve tehát valóban soknak tűnik...
Azt is tudjuk, hogy tanárnak lenni nem tartozik a zsíros állások közé. Azt mindenki elismeri, hogy a pedagógusok alul vannak fizetve, ami sem a szakma elismertségének, presztízsének, sem pedig a minőségi munkának nem kedvez. A tanári pálya egyáltalán nem vonzó: sokat kell dolgozni kevés pénzért. Így vagy azok mennek tanárnak, akik teljesen elhivatottak, vagy azok, akik máshol nem állják meg a helyüket... Akik tanárként dolgoznak, a megélhetésért kénytelenek több állást vállalni, ami azt is jelenti, hogy a tanári munkájukra kevesebb időt fordítanak.
Sokszor gondoljuk, hogy a fentiekben leírtak speciálisan magyar jelenségek. Az upworthy.com által közölt érdekes grafikon azonban rámutat arra, hogy a probléma egyáltalán nem csak nálunk van jelen. A grafikonon baloldali oszlopában az országokat aszerint állították sorba, hogy mennyi időt töltenek az általános iskolai tanítók munkával. Látható, hogy a legtöbb munkát az Egyesült Államokban követelik meg a pedagógusoktól, Magyarország pedig sereghajtó ebből a szempontból. A munkaidőt tekintve tehát világviszonylatban a magyarországi tanítók nem dolgoznak sokat – mondjuk az osztrák vagy a cseh kollégáikhoz képest. A grafikon jobb oldali oszlopában az országokat aszerint állították sorba, hogy mennyi a tizenöt éves tanítási tapasztalattal rendelkező általános iskolai pedagógusok fizetése. Ebben a sorrendben a listát Korea vezeti, míg hazán itt is a mezőny végén (de nem az utolsó helyen) szerepel.
Mi az érdekes mindebből? Az elvárt munka és az érte kapott fizetség aránya. A grafikonon tehát a jobb- és a baloldali oszlopokat összekötő vonalak meredekségét érdemes figyelni. Minél meredekebben ível lefelé ez a vonal, annál kevésbé van arányban az elvárt munkaidő és a fizetség. És minél meredekebben mutat felfelé ez a vonal, annál inkább mondható, hogy a tanárok munkáját megbecsülik az adott országban (a többihez viszonyítva). A munkaidőben vezető helyen álló Egyesült Államok esetében például a fizetség meglehetősen alacsony, a tanári szakma anyagi megbecsülése alacsony, míg Nagy-Britanniában, azt mondhatjuk, hogy jobb a helyzet: kevesebb munkáért többet fizetnek, mint az USA-ban.
Magyarország tekintetében pedig azt látjuk, hogy ugyan rendkívül alacsonyak a fizetések, de a munkaórák száma is alacsonynak számít – világviszonylatban. Hazánk esetében az oszlopokat összekötő szakasz meredeksége kicsi, ami azt jelenti, hogy – más országokkal összehasonlítva – hazánkban inkább arányban van a munkaidő és a fizetség.
Az persze nem derül ki sajnos, hogy a grafikont pontosan mikor és milyen adatok alapján készítették el. Nem mindegy ugyanis – ahogy azt fentebb említettük –, hogy mit számítunk a munkaidő részének. A magyar szabályozás eddig a felkészülést egyáltalán nem számolta hivatalosan a munkaidőbe, így nem meglepő, hogy egy ilyen grafikonon sereghajtók vagyunk a munkaórák tekintetében. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a magyar tanárok kevesebbet dolgoznának, mint a holland vagy az ír tanárok!
Forrás