-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A troliközlekedés Pesten Sztálin 70. születésnapján indult újra. A Közlekedési Múzeum kiállítása az ős-trolikat, és a 20. század második felének fejlődését mutatja be.
A troli a legidősebb, ma is használt motoros közúti közlekedési eszköz, 4 évvel öregebb, mint a benzinmotoros gépkocsi. Korábbi vidéki helyszínek után Budapesten 80 éve indult el az első troli. A Közlekedési Múzeum új kiállítása e történetet meséli el. A megnyitóra a múzeum elé érkezett 5 troli, köztük a közel 60 éves első Ikarus troli a pótkocsival, az első prototípus IK260T-as troli is. A járművek vasárnapig lesznek láthatók a múzeum előtt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az első trolit 1882-ben mutatta be Siemens Berlinben. A fura jármű egy, a felsővezetéken járó 8 kerekű kis kocsiról, a trolleyről kapta az áramot. Az új közlekedési alkalmatosság gyorsan népszerű lett. 1904-ben, mikor az első magyarországi trolibusz megindult, már Európa közel 20 városában közlekedett. 1904-ben még nem Budapesten, hanem Poprád Vasútállomás és Ótátrafüred között 14 km hosszon 1904 és 1906 között szállított utasokat, míg a vasút meg nem épült. Szintén 1904-ben Nagyszebenben is elindult a troli. Ritkaságszámba menő kétgörgős kontaktkocsi szedte az áramot. 1910 körül Pozsony és Vaskutacska között közlekedett trolibusz.
Budapesten a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT) 1923-as megalakulásakor szerződésben vállalta, hogy öt új villamos vonalat létesít Óbudán. A sokáig halogatott Vörösvári út – Óbudai Temető közötti szakaszon a várható alacsony kihasználtság miatt „sín nélküli villamos autóbusz” megépítésére tettek javaslatot. Az első budapesti trolibusz 1933. december 16-án indult el Óbudán. Egészen 1944. szeptember 21-ig járt, ekkor pusztította el a felsővezeték-hálózatot egy bombatalálat.
(Forrás: Wikimedia Commons / NZA / GNU-FDL 1.2)
A troliközlekedés – Pesten 1949. december 21-én – Sztálin 70. születésnapján – indult újra. Ekkor a cél a keskeny belvárosi utcákban a villamosközlekedés kiváltása volt. A Közlekedési Múzeum kiállítása az ős-trolikat, és a 20. század második felének fejlődését mutatja be, sok fotóval, tablóval, különleges modellekkel és tárgyakkal, amelyek a korai trolibuszokra emlékeztetnek. A kiállításról képek is letölthetőek, a múzeumban 2014. február 16-ig lesz látható.