nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Mars-expressz

Az új rakétatípust atomenergia repítené, de nem maghasadásra, hanem magfúzióra alapozva: Csúcssebessége 320 ezer kilométer lenne óránként.

MTI | 2013. április 14.
|  

Olyan rakéta kifejlesztésén kezdődött meg a munka az Egyesült Államokban, amely harminc nap alatt a Marsra röpítheti az embert. A jelenlegi technikával 4 évig tart az út. A fejlesztést támogatja a NASA, az amerikai űrkutatási hivatal. „A mostani rakéta-üzemanyagokkal csaknem lehetetlen a Föld szűkebb szomszédságán kívülre jutnia az emberiségnek” – mondta John Slough, a Washingtoni Egyetem kutatásvezetője.

Az új rakétatípust atomenergia repítené, de nem maghasadásra, hanem magfúzióra alapozva. Csúcssebessége 320 ezer kilométer lenne óránként. A sokkal nagyobb sebesség ellenére biztonságosabb lenne az utazás az új rakétával hajtott űrhajók legénységének, a rövidebb menetidőnek köszönhetően kevesebb káros napsugárzás érné őket. Emellett jóval olcsóbb lenne egy marsi út, mint a jelenlegi technikával, mivel az üzemanyag tömege a töredéke lenne a most szükségesnek. A hajtóműben homokszemcsényi hidrogénizotóp-gömböcske lenne, körötte pedig fémgyűrűk, amelyek a mágnesesség révén préselnék össze az üzemanyagmagot. A hajtóanyag 7 milliószor nagyobb teljesítményt engedne, mint a jelenlegi üzemanyagok. Az egész működtetéséhez ugyan áramra van szükség, de ez – a kutatók szerint – megoldható napelemekkel egy 150 tonnás űrhajó esetében. A rakétának nem kellene az egész úton működnie, elég három nap ahhoz, hogy a kellő sebességre gyorsítsa az űrhajót, ugyanakkor ezt olyan fokozatosan adagolt lökésekkel tenné, hogy a legénységet nem veszélyeztetné a gyorsulási erő. „Reméljük, hogy sokkal erősebb energiaforráshoz jutunk, amely végül elvezet ahhoz, hogy megszokottá váljon a bolygóközi utazás” – idézte Slough-t a brit Metro újság.

Címkék: Tech, Utazás, Űrkutatás
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
9 Xebulon 2013. április 15. 23:45

Aztán ha elromlik a fék, akkor meg sem áll az Alfa-centaurig, ott már talán lesz annyi fény, hogy a napelemek feltöltsék a fúziós erőműt.

És nem mellékesen ott el tudják olvasni a hirdetmény, melyben a Vogonok bejelentik az űrsztráda építését a Földön keresztül.

8 DJS 2013. április 15. 23:30

@ovninauta:

"hiába is fejlesztenek ilyen meg olyan hiper-szuper űrhajót vagy bármit, hanem magával az emberrel, mert az a leggyengébb pont. Kérdés, lesz-e olyan ember, aki kibírja egyáltalán már az utazást."

Jelenleg a pszichológiai előkészítés szerintem jobban áll, mint a technikai, talán azért is, mert olcsóbb. Persze nem állítom, hogy mindenre 100%-ig fel vannak készülve, de foglalkoznak az emberi tényezőkkel is.

Amúgy vannak emberek, akik már most jelentkeztek önkéntesnek egy esetleges egyirányú, csak-oda Mars-utazásra.

7 Sultanus Constantinus 2013. április 15. 20:34

@Varmer: Oké, tegyük fel, hogy rendben megérkezik és leszáll a Marsra. És mit csinál ott? Kiszállni sem tud az űrhajóból hosszabb időre, mivel az ottani éghajlat, hőmérséklet, légkör összetétele stb. nem alkalmasak az életre.

6 Varmer 2013. április 15. 16:24

@ovninauta: Na jó, de nyilván a 30 napos útra nem az jelentkezik, aki nehezen bírja a környezetváltozást. Gondolom vannak alapos pszichológiai tesztek, és az utazást is kényelmesebbé tudják tenni elfoglaltságokkal, komputerekkel, stöbö.

5 siposdr 2013. április 15. 14:20

Az egész projektben csak annyi a bibi, hogy a szabályozott, kézben tartott magfúziót egyelőre nem sikerült még megcsinálni. Ha sikerült volna, akkor nem atomerőműveket építenének még manapság is, hanem fúziós erőműveket, amelyekben nem keletkezik sugárzó anyag.

Vagyis: a technológia még nem létezik.

4 Sultanus Constantinus 2013. április 15. 13:50

Az ilyen híreken mindig mosolygok. "Olyan rakéta kifejlesztése kezdődött meg", csak éppen szerintem a legalapvetőbb probléma nem a technikával van/lesz, azaz hiába is fejlesztenek ilyen meg olyan hiper-szuper űrhajót vagy bármit, hanem magával az emberrel, mert az a leggyengébb pont. Kérdés, lesz-e olyan ember, aki kibírja egyáltalán már az utazást. Gondoljunk bele, sokaknak már attól minden baja van, ha kicsit gyorsabban változik az időjárás, és ez még csak itt a Földön van, a természetes élőhelyünkön, nem hogy az űrben vagy a Marson. De valahogy a tudományt ez érdekli legkevésbé, hogy hogyan tennék alkalmassá az embert egy ilyen utazásra...

3 Sigmoid 2013. április 15. 12:13

@Yogi: Bár mondjuk a "jelen technológiába" nem kellett volna belekötnöd, mert ember nem járt még a Marson, de nem egy szondát küldtünk oda, szóval van technológiánk elérni a bolygóig, és tudjuk hogy kb. mennyi idő alatt érhet oda egy mostani jármű.

2 Sigmoid 2013. április 15. 12:11

@Yogi: Heh. Röhej.

Csak a szokásos, a hír igaz, csak épp nem Moszkvában hanem... XD

1 Yogi 2013. április 15. 01:24

„A jelenlegi technikával 4 évig tart az út.” - A jelenlegi technikával semeddig nem tart az út, még nem járt ember a Marson. Még fontosabb, hogy az egyik eredeti cikkben (www.washington.edu/news/2013/04/04/rocket-powered-by-nuclear-fusion- ) oda-vissza útról van szó. A hajtóműben nem homokszemcsényi anyag lenne, az csak méretösszehasonlítás.

És a repülésben mindig tengeri mérfölddel számolnak, vagyis a 200 000 mph inkább kb. 370 000 km/ó.

Információ
X