-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az OECD legfrissebb tanulmánya szerint Franciaországban az átlagnál több diák jut egy tanárra, kevesebb a heti óraszámuk és fiatalabbak a pedagógusok – adta hírül szeptember 12-én a Le Monde. A lap által idézett felmérésből kiderül az is: habár a kezdő tanárok fizetése alacsonyabb az átlagnál, az elérhető maximális bér magasabb, csaknem 50 ezer dollár.
A franciák GDP-jük 6,3 százalékát fordítják oktatási célra, egy tized százalékkal többet, mint az OECD-átlag. Ugyanakkor kevesebbet, évente 6373 dollárt költenek alapfokú oktatásra, mint az OECD többi országában, ahol átlagosan 7719 dollárt. Ellenben több pénzt fordítanak a középfokú oktatásra – évente 10 696 dollárt, míg az OECD-átlag 9312 dollár –, és ugyancsak magasabb összeget fektetnek a felsőfokú képzésbe: 14 642 dollárt évente, míg az átlag 13 728 dollár.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatás arra is rámutat, hogy az alapfokú oktatásban egy oktatóra 18,7 gyermek jut, míg az OECD átlag 15,8. A pedagógusok is fiatalabbak, mint a többi OECD-országban: a francia tanítók, tanárok csaknem fele (49 százalék) kevesebb, mint 40 éves – az OECD-átlag 42 százalék. A középfokú oktatásban is hasonló a helyzet, így a következő években várhatóan jóval kevesebben mennek majd nyugdíjba, mint a szomszédos Német- vagy Olaszországban.
A heti óraszámot illetően is eltérések figyelhetők meg az átlaghoz képest: a 7-8 éves gyerekeknek 847 órájuk van egy évben, szemben az OECD-átlaggal, ami csupán 774 óra. Ennek következtében kevesebb tanítási hetük is van: 35 hét évente (leszámítva az ünnepnapokat), szemben az átlaggal, ami 38, bizonyos országokban pedig több mint 40. A tanulmány hangsúlyozza, hogy ez problémákat is okozhat: feltehetően kevés idő jut a kudarc kezelésére, illetve a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek segítésére.
A felmérés kitér arra: Franciaország a pedagógusbérek kapcsán is eltér az átlagtól. A törvény szerint meghatározott bérek összege (a prémiumokat és a túlórákat leszámítva) az alap- és középfokú oktatásban alacsonyabb az OECD-átlagnál a kezdő tanárok esetében, mint azoknál, akik 10-15 éves tapasztalattal rendelkeznek. Az alapfokú oktatásban a kezdőknek járó fizetés alig éri el a 24 334 dollárt évente – szemben az OECD-átlaggal, ami 28 523 dollár –, a 15 éves tapasztalattal rendelkezők bére pedig szintén alatta marad az OECD-átlagnak. Ezzel szemben viszont a maximálisan elérhető fizetés Franciaországban magasabb az átlagnál: 48 296 dollárt is kaphatnak a pedagógusok, szemben a 45 100 dolláros OECD-átlaggal.