-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Érdekes szófelhőkre bukkantunk az interneten. Egy marketinges családanya megelégelte, hogy két kisfiának erőszakos reklámokat vetít a televízió, és úgy döntött, erre felhívja mások figyelmét is.
Crystal Smith szakterülete a szociális média és a marketing. Miután megelégelte, hogy két kisfiának erőszakos reklámokat vetítenek a tévében, érdekes és sok kérdést felvető szófelhőket készített ezen reklámok szövegeiből. Arra volt kíváncsi, hogy melyek azok a szavak, amelyek a leggyakrabban fordulnak elő gyerekeknek készült, játékokat hirdető reklámokban, és ezek miben különböznek a fiú- és a lányjátékok esetében.
A szófelhőkből kiderül, hogy a reklámok erősen a nemi sztereotípiákra építenek, a fiúknak olyan játékokat kínálnak, amiben autókkal száguldozni, háborúzni, harcolni, ölni lehet. míg a lányokról feltételezik, hogy csak a divat, a mesék, a babázás és a csillogó dolgok iránt érdeklődnek.
A fiúknak szánt játékok esetében 27 reklámból 658 szó került a listára.
(Forrás: www.achilleseffect.com / Crystal Smith)
Néhány szót kiragadtunk a felhőből:
- battle ’csata’
- power ’erő’
- heroes ’hősök’
- armour ’fegyverzet’
- action ’akció’
- rapid ’gyors’
- fire ’tűz’
- beat ’legyőz, ver, verés’
- blasting ’pusztítás’
- attack ’támadás’
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A lányok játékai csak kontrasztképpen, a fiúkkal szembeállítva szerepelnek a szerző cikkében. A reklámok a lányokról azt feltételezik, hogy csak a divat, a mesék, a babázás és a csillogó dolgok iránt érdeklődnek. A két szófelhőt összevetve igen éles a kontraszt. A lányok játékait 32 reklám hirdette és 432 szó alapján készült a szófelhő:
(Forrás: www.achilleseffect.com / Crystal Smith)
Néhány gyakrabban előforduló szó innen:
- love ’szeretet, szerelem’
- magic ’varázslat’
- fun ’móka’
- glitter ’csillogás’
- cute ’helyes’, ’édes’
- style ’stílus’
- hair ’haj’
- mommy ’anyu’
- glamour ’bűbáj’
- delicious ’finom’
A szerző, hogy eldöntse, melyik játék való fiúknak, illetve melyik lányoknak, a Toys „R” Us amerikai játéküzletlánc honlapján található kategóriákat használta. Figyelmeztetett továbbá arra is, hogy a két szófelhőt kíváncsiságból készítette, semmiképpen sem tévesztendő össze a cikke egy tudományos publikációval.
Utoljára még egy, hivatalosan fiúknak szánt játék, a Bakugan reklámja. Érdemes figyelni a narrátor intonációjára.
Forrás
The Achilles Effect: Word Cloud: How Toy Ad Vocabulary Reinforces Gender Stereotypes