-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az iskolák 8,4 százalékában a tanárok egy részének nincs pedagógusi végzettsége, a legtöbb köztük az idegen nyelvi tanár.
Az egyes iskolák tanerejének összetételében fellelhető különbségek szorosan összefüggnek azzal, hány cigány gyermek tanul az adott intézményben – derül ki a Magyar Nemzet cikke alapján az előző oktatási miniszter megbízásából készített Az integrációs oktatáspolitika hatásvizsgálata című kutatás eredményeiből.
A legtöbb iskolában az idegen nyelvet tanítják pedagógusi végzettség nélküli tanárok, de jelentős a hasonló tanerő száma a magyar nyelv és irodalom, a testnevelés, a történelem és az informatika tárgyak esetében is. Elkeserítő a helyzet a szakirányú végzettségek esetében: az esetek többségében az ének-, az informatika- és a kémiaórát tartják pedagógusdiplomával ugyan igen, de szakirányú végzettséggel nem rendelkező tanárok. Azokban az iskolákban azonban, ahol csekély számú a roma diákok száma, minden oktató rendelkezik hivatásának megfelelő végzettséggel.
A 25-50 százalékos cigány tanulói aránnyal rendelkező oktatási intézmények öt százalékában tanári oklevél nélkül tanítanak, az 50-75 százalékos arányt felmutató iskolákban azonban már 12,7 százalékos ez a szám. Javult ugyan a helyzet az elmúlt években, a problémát teljes mértékben csak a roma diákokat nem tanító, illetve a 25 százaléknál alacsonyabb cigány tanulói aránnyal bíró iskolákban sikerült megszüntetni. Hat évvel korábban ugyanis az említett intézmények 12,4 százalékában még pedagógusi végzettség nélkül is tanítottak. Romlott azonban a tanerő összetétele ott, ahol a cigány diákok aránya 50 és 75 százalék között mozog: 2004-ben még a tanárok 11, jelenleg azonban már 12,7 százaléka nem rendelkezik pedagógusi végzettséggel.
Még aggasztóbb azonban a helyzet a szakirányú végzettségek esetében, több iskolában például testneveléstanár oktatja a biológiát. A vizsgált iskolák 61,8 százalékában olyanok állnak fel a katedrára, akik ugyan rendelkeznek pedagógusdiplomával, de nincs szakirányú végzettségük. Hat évvel korábban még 57,9 százalékos volt ez az arány. Szintén fellelhető további különbség a cigány többséggel és kisebbséggel bíró iskolák között. Előbbiek esetében romlott, utóbbiak esetében azonban javult a tanári végzettségűek foglalkoztatási aránya az elmúlt hat évben.