-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A nemzeti, etnikai kisebbségi oktatást folytató intézmények 68 százaléka német nyelvet oktat, a nyolcadik évfolyam végére pedig a tanulók 50-70 százaléka teszi le a középfokú nyelvvizsgát, vagy annak egy részét – áll az Oktatási Hivatal (OH) beszámolójában.
A szakmai ellenőrzést, amely a nemzetiségi nyelvoktató iskolákban történő kisebbségi nyelv- és népismeret-oktatást kutatta, az OH szakértői végezték március 1. és május 31. között.
Az eredményekből kiderül, hogy a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatást folytató intézmények 68 százaléka (337 iskola) német nyelvet oktat, ezt követi a 10 százalékot meghaladó szlovák nemzetiségi nyelv. A középfokú nemzeti, etnikai kisebbségi oktatás német, cigány és szerb nyelveken biztosított, illetve szlovén nyelven egy szakiskolában. Az ellenőrzés során megállapították, hogy az iskolák 15 százalékában a helyi tantervekben nem megfelelően szerepel a kisebbségi oktatás ismeretanyaga, és az alapfokú iskola befejeztével kevesen folytatják tanulmányaikat nemzeti, etnikai kisebbségi oktatást nyújtó középiskolában.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A legelterjedtebb nyelvoktatási forma a hagyományos nyelvoktató program, amely az ellenőrzött intézmények 85 százalékában fordul elő. A hagyományos nyelvoktató kisebbségi oktatásban a tanítás nyelve a magyar nyelv, a kisebbségi nyelv és irodalom tantárgyat pedig tanítási óra keretében az első évfolyamtól oktatják.
A bővített nyelvoktató programot, melynek lényege, hogy a kisebbségi nyelv és irodalom tanulása egyidejűleg folyik, a kisebbségi nyelvoktatást folytató intézmények közül 14 helyen alkalmazzák német és szlovén nyelven. A kisebbségi nyelv és irodalom órák aránya a heti órakeret legalább 35 százalékát teszi ki. A bővített nyelvoktató oktatási forma az első évfolyammal kezdődhet és legkésőbb a nyolcadik évfolyammal fejeződhet be. Említésre méltó eredmény, hogy a nyolcadik évfolyam végére a tanulók 50-70 százaléka teszi le a középfokú nyelvvizsgát vagy annak egy részét.
A kisebbségi népismeret tanítása önálló tantárgyként, illetve integráltan folyik. A népismeret önálló tantárgyként történő tanításakor az oktatás nyelve a kisebbség nyelve, integrált oktatás esetében pedig a kisebbség nyelve, a magyar nyelv vagy mindkettő lehet. Az intézmények negyedrésze mindkét lehetséges megoldást alkalmazza. A népismeret anyagát leggyakrabban a kisebbségi nyelv és irodalom tantárgyba építik be, de előfordul az is, hogy azt a nemzetiségi néptánc, az osztályfőnöki óra, a médiaismeret vagy akár az informatika tantárgyba integrálják.
A felmérés kiterjed az oktatás- és tanulásszervezés vizsgálatára is, melyből kiderül: az internethasználat teret nyert a nyelvoktatásban, leginkább a román, a ruszin, a szerb nemzetiségi iskolákban, ennek ellenére a számítógépes programok nyújtotta lehetőségekkel kevésbé élnek az intézmények – a ruszinoknál és a szerbeknél egyáltalán nem.
Az oktatáson kívül a tanórán kívüli tevékenységekre is kitér a kutatás, mert fontos, hogy ebben a formában is megjelenjen a kisebbségi nevelés-oktatás. A legelterjedtebb (30-75 százalék) ilyen tevékenység a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatással összefüggő projektnap, továbbá megtalálhatók az intézményekben a házi nyelvi versenyek és a hagyományőrző csoportok is.
A nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásban a vizsgálat adatai alapján 3 872 osztály működik, amelyekben 72 835 tanulót oktatnak. A tanulók 78 százaléka, azaz 56 629 fő vesz részt a kisebbségi oktatásban. Az osztályok átlaglétszáma 19 fő, az ehhez közeli tanulólétszám a német nemzetiségi oktatásban található.
A vizsgálat két fázisban zajlott: elsőként az adatszolgáltatás történt meg, melyben valamennyi kisebbségi nyelvet nyelvoktató formában oktató intézmény részt vett, továbbá bekerültek a kiegészítő, valamint a kétnyelvű oktatást folytató iskolák is. Második lépésként a szakértők helyszíni ellenőrzést végeztek az adatot szolgáltató iskolák harminc százalékában, azaz 97 intézményben.
A vizsgálat minden Magyarországon oktatott kisebbségi nyelvre – bolgár, cigány, görög, horvát, lengyel, német, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén (az anyanyelvű oktatás kivételével) – és nyelvoktatási formára kiterjedt, az ország egész területét lefedve.
A felmérés célja az volt, hogy adatokkal és tényekkel alátámasztott hiteles információkkal szolgáljon a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásról a közoktatás irányítói és az abban érdekelt intézményfenntartók, iskolaigazgatók, közreműködő pedagógusok számára. Továbbá a hazai kisebbségi oktatás országos állapotát kívánta bemutatni, megismertetni az iskolák gyakorlatát, a képzés oktatás-szervezési megoldásait és problémáit.