-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A oktatási tárca elképzelése szerint csak tizenkét egyetem indíthat doktori képzéseket Romániában. A doktori programokra fordítható állami támogatás odaítélésében az intézmények oktatóinak szakmai munkája dönt. Daniel Funeriu tanügyminiszter szerint a szigorú szakmai rangsorolásra azért van szükség, mert az egyetemek finanszírozása is ennek megfelelően történik majd – írja az eduline.hu
Az oktatási tárca a közoktatást is átalakítaná a színvonal emelése érdekében. A diákok teljesítménye alapján rangsorolnák az osztályokat, a nagyszámú hiányzásnak pedig kártyás beléptető rendszerrel, és megfigyelő kamerákkal szabnának gátat – olvasható a Magyar Nemzetben.
Utóbbi húsz év leggyengébb érettségijét teljesítették a romániai diákok idén, hiszen alig 44 százalékuk érte el a szükséges minimumot. Az oktatási tárca ezért jelentős átalakításokat tervez a középiskolákban. Olyan módszertani bizottságokat hoznak létre, amelyek keretteszteket fognak kidolgozni, és a különböző évfolyamokhoz, tantárgyakhoz igazítani. A felmérések eredményei alapján meghatározott iskolai szintű teljesítményátlag lesz az alapja a diákok kategóriákba sorolásának.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kiváló, közepes és gyenge elnevezésű csoportok a tárca szerint megakadályoznák, hogy a tanárok a jó minősítést adjanak azoknak a tanulóknak, akik ezt nem érdemlik meg. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség által delegált államtitkár nem tartja kivitelezhetőnek az ötletet.
„Nem tehetjük meg, hogy ilyen rendszer alapján kategorizáljunk, hiszen némelyik közösségnek csak egyetlen iskolája van” – mondta Király András, majd hozzátette inkább felzárkóztató programokra lenne szükség.
Romániában az elmúlt év első félévében harmincmillió órányi késést regisztráltak, ezért most kártyás beléptető rendszert, és megfigyelő kamerákat terveznek bevezetni az iskolákban. A kártya azonosítaná a tanulót, osztályba sorolná, és meghatározná a késés mértékét. A szülők támogatják, a tanulók ellenzik az ötletet, az iskola igazgatók véleménye pedig megoszlik a az új rendszerről.
A felsőoktatásban is emelnék a színvonalat, ezután azok az egyetemek, ahol az oktatók kiemelkedő szakmai munkát végeznek, kapják meg a doktori képzésre az állami támogatást. A kiválasztott intézményeken kívül olyan egyetemek is működnek majd Romániában, ahol csak alapképzéseket szerveznek, valamint olyan központok, ahol mesteri fokozatot is lehet majd szerezni – adta hírül az Új Magyar Szó.
Daniel Funeriu elmondta az átalakítás során külföldi oktatók és szakértők véleményét is kikérik majd. „Figyelembe veszik továbbá az intézmények társadalmi-gazdasági szerepvállalását, a diákoknak nyújtott szolgáltatások jellegét és minőségét” – fejtette ki a tanügyminiszter. A román állam a finanszírozás átalakításával igyekszik támogatni a minőséget.
„Az ország egyik orvosi egyetemén az eredményesen záróvizsgázó rezidensek aránya 3 százalék, a másikon pedig 70 százalék, de mivel mindkettő orvosi képzéssel foglalkozik, az egy diákra jutó alapfinanszírozás megegyezik. Ez nem helyes, mert a minőséget nem jutalmazzuk, a közpénzeket pedig elherdáljuk” – mondta Mircea Miclea, egyetemi professzor, az államelnöki hivatal felsőoktatással foglalkozó bizottságának elnöke.