-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) történelemre vonatkozó részének visszavonását és újraírását kéri a Történelemtanárok Egylete (TTE) – közölte Miklósi László, a szervezet elnöke pénteken az MTI-vel.
A TTE állásfoglalása szerint, mivel az új NAT megadja a tananyag felépítésének logikáját, továbbá abban rögzítik az ismeretanyag számottevő részét, ezáltal jelentősen csökken az iskolák és a pedagógusok szakmai szabadsága. Ezzel a Történelemtanárok Egylete nem ért egyet – szögezték le.
Elfogadhatatlannak tartják és tiltakoznak az ellen, hogy a NAT – különösen az általános iskola 5-8. évfolyamára előírt tematikában – a történelmet túlnyomórészt politikatörténetté leegyszerűsítve és szűkítve tárgyalja, azon belül pedig a „nagy” történelmi személyiségek (királyok, szentek), továbbá a háborúk és csaták történetévé egyszerűsíti.
Mint írták, tartanak attól, hogy ha nem a széles értelemben vett, a művelődés-, mentalitás-, gazdaságtörténetet is megfelelő arányban tartalmazó tematikát követik, a legrosszabb hagyományok éledhetnek újjá, olyan történeti nézőpont válhat meghatározóvá a közoktatásban, amelyet a tudomány és a történelemtanítás évtizedek óta meghaladott.
Kifogásolják azt is, hogy a közreadott tananyag tematikája és mennyisége kényszerpályát ír elő, és így ismét a kétkörös, kronologikus tanítás a kötelező, vagyis az érettségiző diákok kétszer tanulják a teljes történelmet az őskortól napjainkig.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nincs utalás arra sem, meg kívánják-e oldani a régóta esedékes kérdést, hogy a 20. század, és különösen az utóbbi évtizedek tanulására, tanítására hosszabb időt biztosítanak-e a megfelelő tananyagbeosztással. Ez a kerettanterv(ek) feladata, de a NAT már utalhatna erre – jegyezték meg.
Kitértek arra is, hogy az erkölcstan – meggyőződésük szerint – adott témához, tárgyhoz kötve tárgyalható, annak nem külön tárgyként való tanítását tartják helyesnek, hanem a tárgyalását valamennyi tárgyba beépíteni javasolják.
A NAT módosítása összefügg a 2011. december 20-án elfogadott, a nemzeti köznevelésről szóló törvény szövegével. A 2012. szeptember 1-jétől életbe lépő törvény alapján a NAT a tervek szerint 2013. szeptember 1-jétől felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamon tanulók számára lép életbe.
A pénteken záruló társadalmi vita keretében az új NAT-ot az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján lehetett véleményezni. Korábban Takaró Mihály irodalomtörténész az MTI-nek azt mondta, a XX. század első felének magyar irodalmát nem mutatja be teljes egészében az új NAT, mert például olyan, a XX. század első felében alkotó, nemzetközileg elismert írók, mint Herczeg Ferenc, Tormay Cécile, Wass Albert, Gyóni Géza, Reményik Sándor, Tompa László, Kós Károly, Nyírő József vagy Szabó Dezső nem szerepelnek a tanítandó kötelező törzsanyagban.
Takaró Mihály – aki 1993 óta a magyar irodalom Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny bizottságának ügyvezető elnöke – úgy fogalmazott: 22 évvel a rendszerváltozás után nem tartható az az állapot, hogy a XX. első felének magyar irodalmát, az irodalmi kánont nem teljes egészében mutatja be az új Nemzeti alaptanterv.
Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet vezetője az MTI-nek erre reagálva elmondta, hogy a NAT társadalmi vitára bocsátott változatát a magyar műveltségi területi bizottság állította össze, s azok jelennek meg abban, akik eddig a tanítás alapját jelentették. Ugyanakkor megjegyezte: 2003-ban minden tartalom kikerült a NAT-ból, és a mostani kormány úgy döntött, hogy a tantervet olyan tartalommal kell megtölteni, amit minden iskolában tanítani kell. Jelezte: a NAT változhat a társadalmi vita során beérkezett felvetések alapján.