-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A múlt héten az anyanyelvi tanításért megkezdett törökországi iskolabojkott ezen a héten az egyetemeken folytatódik.
Az egyetemek egy héttel később kezdődtek Törökországban, mint az általános és középiskolák, csak ezért kezdték egy héttel később a bojkottot a török egyetemeken. A bojkottban résztvevők az anyanyelvi tanulás jogának hiánya miatt fejezik ki elégedetlenségüket – számol be minderről a bianet híre.
Törökországban jelenleg csak török nyelvű oktatás létezik, bár néhány releváns tantárgyat anyanyelven is tanulhatnak az országban élő nyelvi kisebbségek. A hírekből is jól ismert kurdok mellett nagy (milliós) számban élnek még Törökországban északnyugat-kaukázusi nyelveket beszélő kabardok és adigék (cserkeszek), iráni nyelvet beszélő zazák, továbbá arabok, grúzok és a grúzzal rokon nyelvet beszélő lázok.
A lázok már többnyire elvesztették eredeti anyanyelvüket, de a többi fent említett kisebbség még jelentős arányban megőrizte nyelvét. Pontos statisztikai adatok hiányában is annyi biztos, hogy a töröktől eltérő anyanyelvi oktatás kérdése legalább 10-15 millió embert érint az országban.