-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy-Britanniában július 13-án jelent meg egy 15 éves kamaszfiú elemzése a brit tinédzserek médiafogyasztásáról. A cikk alaposan körüljárt minden területet az újságolvasástól a rádióhallgatásig, és könyörtelenül őszintén nyilvánított véleményt az egyes szegmensekről. Az írás megrázta és elgondolkodtatta a brit sajtót és közvéleményt – számolt be róla a The Guardian.
A 15 éves Matthew Robson talán maga sem gondolta volna, hogy a Morgan Stanley tanácsadó vállalat belsőseként írt beszámolója ekkora hatással lesz a britekre. Márpedig igen: a tartalmas cikk követ dobott az állóvízbe, és átgondolásra késztette a szakértőket a tinik médiafogyasztási szokásaival kapcsolatban. Nem is haszontalanul: számos axióma megdőlt.
(Forrás: Gabriella Fabbri, sxc.hu)
Ezek közé tartozik pl. az, hogy a tinik – bár sok mindenben nem értenek egyet, amint az egy másik, a The Guardianben megjelent véleményből kiderül – csakugyan nem használják a jelenkor internetes csodájaként számon tartott Twittert. Miért? Mert egyszerűen unalmasnak és érdektelennek találják: „a twitterezők nagy része csak celeb, akinek nincs más dolga, vagy unatkozó középkorú, aki azt hiszi, hogy most kapcsolatot létesít az ifjúsággal”, hangzik a könyörtelen kamaszvélemény.
És valóban: egy júniusi felmérés szerint a Twitteren regisztráltak mindössze 4,4%-a volt 18 év alatti – a felhasználók nagy része 35 éves vagy idősebb. A szakértők több mindennel is magyarázzák a jelenséget. Az egyik ok vélhetően az, hogy a mostani 50 évesek az internet elterjedésekor a harmincas éveik közepén jártak, és mostanra a szörfölés a mindennapjaik részévé vált. A másik a Twitter nyíltsága és laza összetétele (a Facebook összetartó, elhivatott közösségével szemben), ahol a tinik nem érzik magukat biztonságban – mint láttuk, már SMS-ezés közben is fontos nekik a magánszféra védelme.
A tinik médiahasználatáról érdekes összefoglalás olvasható egy blogon: a szerző szerint a kamaszok médiafogyasztásától korántsem kell hasra esni. Ahogy fogalmaz: „a legtöbb tinédzser sokféle digitális eszközt használ, de ha megkérdezzük a tinikkel foglalkozó felnőtteket, ők jóval árnyaltabb képet fognak adni arról, mivel is foglalkoznak valójában a fiatalok. [...] Sok, az új médiatípusok használatával remekül tisztában lévő tini ugyanis a valóságban csak igen kevés alkalmazást használ, és azt is igen korlátozott módon”. Azaz a fiatalok sokkal nagyobb mértékben „médiaszüzek”, mint azt gondolnánk.
Matthew cikke és az azt követő töprengés azonban nemcsak a fiatalokat állította reflektorfénybe. Hirtelen a középpontba kerültek a (főként az online) médiafogyasztás szempontjából jámboran lebecsült, viszonylag jelentéktelennek minősülő közép- és időskorúak is. A szakértők hirtelen érdeklődni kezdtek irántuk: a közösségi oldalakon, főleg a Twitteren látható aktív részvételük ugyanis más trendet jelent. A „digitális bennszülött” – „digitális bevándorló” fogalompárban eddig az övék volt a bevándorló szerepe. Nagyarányú online részvételük, fizetőképességük (aminek a tinik természetesen híján vannak) és az új technológiák iránti nyitottságuk azonban mást mutat.
A 15 éves brit fiatalember, Matthew Robson úgy tűnik, médiatörténelmet írt. És paradigmaváltást hozott – ha máshol nem, a szakértők gondolkodásmódjában.