-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Jó eredményeket hozott – előzetes értékelés szerint – az általános iskolák végzősei által készített, „Tesztelés 9” nevet viselő tudásszint-felmérés Szlovákiában, amely azt jelezte: nincs érzékelhető különbség a magyar és a szlovák nyelvű általános iskolák diákjainak tudásszintje között.
Szlovákiában összesen 43 513 végzős diák vett részt az általános iskolák kilencedikeseinek – még márciusban tartott, de később kiértékelésre kerülő – tudásszint-felmérésében. Közülük 2 874 voltak magyar tannyelvű iskolákat látogató diákok.
A teszt a tudásszintet kívül az értő olvasás (olvasás során történő szövegértelmezés), valamint a logikus gondolkodás szintjét is méri. Szakértői vélemények szerint, akkor számít jónak a teszt eredménye, ha annak sikeressége legalább 58–60 százalék körül mozog, illetve ha annak eredménye közel áll a tanulók iskolai átlagához.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A matematika-eredmények országos átlaga eddig 57,5 százalék lett, a különbség a szlovák és a magyar tannyelvű intézmények között elhanyagolható, és jelentős régiós eltérések sem voltak tapasztalhatóak. A magyar tannyelvű iskolák szlovák nyelv és irodalomból 59,4 százalékos eredményt értek el, míg a szlovák tanintézmények 54,5 százalékra teljesítettek.
Hrbácsek-Noszek Magdaléna, a „Tesztelés 9” , a magyar nyelvre és irodalomra vonatkozó részének koordinátora úgy véli: ez mégsem egyértelműen azt jelenti, hogy szlovák nyelvből magasabb lenne a magyar diákok tudásszintje szlovák társaiknál.
„A szlovák iskolába járó diákok, illetve a magyar iskolába járó diákok más-más feladatsort kaptak. A feladatok a pedagógiai dokumentumok függvényében készülnek, melyek a két iskolatípusban természetesen eltérőek, mint ahogy a szlovák nyelv és szlovák irodalom tanításának a módszertana is” – nyilatkozta a koordinátor az MTI-nek. Hozzátette: ebből kifolyólag óvatosan kell bánni az olyan – a sajtóban megjelent –kijelentésekkel is, hogy a magyar iskolákban egyértelműen színvonalas szlováknyelv-oktatás folyik.
A nyitrai egyetem oktatója szerint az országos átlag az elsajátított tananyag, annak gyakorlati alkalmazásának, a képességeknek és jártasságoknak a tükre. Rámutatott: a tesztekre vonatkoztatott elmélet szerint az számít jó eredménynek, ha a tudásszint felmérés az egész populációra levetített átlaga 50–60 százalékos eredményesség között mozog.
„Ezt figyelembe véve mind a matematika, mind a magyar nyelv és irodalom, valamint a szlovák nyelv és irodalom értékmutatója jó” – mondta el Hrbácsek-Noszek Magdaléna. Hozzáfűzte: a még folyamatban lévő értékelés előzetes eredményei azt mutatják, hogy minden egyes műveltségterületen van még mit tenni azért, hogy a színvonal emelkedjen. „A végleges eredmények júniusra készülnek el” – tette hozzá.
Szlovákiában a gimnáziumok és középiskolák többségében a felvételi kritériumok között tartják számon a korábban „Monitor 9”- nek nevezett tudásfelmérő tesztet. Tehát nem csak az iskolai átlag, hanem az úgynevezett „Tesztelés 9” eredményeit is figyelembe veszik a felvételiknél.