-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A hírügynökségek világszerte kétfrontos harcot vívnak: egyrészt – a gazdasági válság következményeként – egyre több előfizetőjüket veszítik el, ami komoly bevételkiesést okoz. Másrészt az internetre – akár az agentúra, akár valamelyik előfizető honlapján keresztül – fölkerülő hírügynökségi információ pillanatokon belül „továbbértékesítőre” talál. Utóbbiak egy része, akiket a Der Spiegel „arcátlan üzletelőknek” nevez, sokszor saját értesüléseként terjeszti a hírügynökségi hírt, ráadásul a hozzácsatolt reklámok révén még pénzt is keres vele.
A 450 újságírót foglalkoztató, 60 éves német hírügynökség (dpa) leginkább szövetkezetre hasonlít: a kft. formában működő cég az előfizetők (napi- és hetilapok, folyóiratok, rádiók) tulajdonában van, ám egyikük tulajdoni hányada sem haladhatja meg a törzstőke (jelenleg 16,5 millió euró) 1,5 százalékát. Az előfizetési díj egyrészt az adott lap példányszámától (rádiók esetében az adó hatósugarától), másrészt az előfizetői „csomag” terjedelmétől függ. A teljes körű dpa-csomagért például egy 200 ezer példányban megjelenő regionális újság félmillió eurót (135 millió Ft-ot) fizet. Ez olvasónként és évenként 2,50 eurót jelent, amit egyre inkább sokallnak a főszerkesztők. Az ár-teljesítmény arányt megkérdőjelező főnökök közül egyre többen próbálnak meg a hírtengerben „úszni” a dpa közreműködése nélkül.
Az elsők között lépett az esseni WAZ-csoport (amely több magyar megyei lapban is tulajdonosként érdekelt). 2009 januárja óta a WAZ négy Ruhr-vidéki újságja nem fizet elő a dpa-ra. „Választhattunk: vagy elbocsátunk sok újságírót, vagy megtakarítunk 3 millió eurót a dpa lemondásával. Mi az utóbbi mellett döntöttünk” – indokolta a lépést Ulrich Reitz, a WAZ főszerkesztője, aki szerint a négy érintett napilap beszámolói „egyénibbek, mint valaha”, s az előfizetők részéről sem érkezett egyetlen reklamáció sem.
Wilm Herlyn, a dpa főszerkesztője vitatja ezt; állítása szerint január óta a WAZ-lapok több eseményről egyszerűen „lemaradtak”. Ráadásul Herlyn él a gyanúperrel, hogy a WAZ – az internet révén – titokban mégiscsak merít a dpa híreiből. A hamburgi dpa-székházban ezért üzembe helyezték az Attributor nevű számítógépes programot. Ennek révén igyekeznek kiszűrni a WAZ-lapokban megjelent hírekből a plágiumokat, azaz a dpa-híreket.
Hogy a kutakodás eredménnyel jár-e, egyelőre kétséges. Az viszont tény, hogy a német hírügynökség üzleti forgalma a 2002-es 106,2 millió euróról 2007-re 93,8 millió euróra csökkent. Az üzleti eredmény (4,4 millió euró) pedig 2007-ben 30 százalékkal maradt el az előző évitől.
A gondok egyik forrása, hogy a dpa főnökei „elaludtak” a multimédiás kor kezdetén, mert az új médiumokban inkább veszélyt, semmint ígéretes lehetőséget láttak. Így azután olyan kép alakult ki a hírügynökségről, mint a közszolgálati adókról: komótosan és rosszkedvűen tesz eleget alapvető kötelességének. Ez meglehetősen lesújtó kép egy agentúráról – viszont esélyt kínál a dpa által korábban megmosolygott kisebb vetélytársak számára. Ilyen például a magánkézben lévő ddp, amely a fizetésképtelenség után az utóbbi években nyereségessé vált. „Mi 145 munkatárssal megmutattuk, hogy ilyen méretekben is lehet nyereséget termelő hírügynökséget működtetni” – hangoztatja Matthias Schulze, a ddp ügyvezető igazgatója.
A nagy hírügynökségeknek – akár tetszik nekik, akár nem – föl kell venniük a kicsik által eléjük vetett kesztyűt. A dpa esetében ezt azt jelenti, hogy a kft. tulajdonosainak dönteniük kell: szubvencionált alapszolgáltatásra törekszenek-e, mint a közszolgálati rádió- és tévéadók, vagy olyan minőségi újságírást biztosító vállalat létrehozása-e a céljuk, amely képes megállni a helyét a hírek piacán. „Gyorsabb, jobb és alaposabb hírekre van szükség – máshogy nem fog menni” – summázta a problémát Wolfgang Wähner-Schmidt, a Reuters európai szolgálatának korábbi főszerkesztője a Der Spiegel hasábjain.
Persze a minőségi hírszolgálat sem nyújt védelmet a hírlopás ellen, amely világszerte egyre nagyobb gondot jelent lapkiadóknak, hírügynökségeknek és újságíróknak. Szemben a filmproducerekkel, a hanghordozók előállítóival, a műsorszórókkal és a koncertszervezőkkel, akiknek oldalán ott áll a szerzői joggal messzemenően azonos közvetítői jog, a lapkiadók gyakorlatilag védtelenek. Pedig az ő tevékenységük nem kevésbé méltó a védelemre. A lapkiadó teremti meg ugyanis a feltételeit annak, hogy az újságírók cikkei, tudósításai egyáltalán eljussanak az olvasókhoz, és kifejtsék hatásukat – mutatott rá a Frankfurter Allgemeine Zeitungban Jan Hagemann ügyvéd, aki szerzői és médiajogot oktat a Berlini Szabadegyetemen.
A lapkiadó csak akkor fejtheti ki átfogó tevékenységét, ha azért ellenszolgáltatásban részesül: az újság, hetilap vételárának, illetve fizetett hirdetés formájában. Ha viszont a felhasználással nem áll szemben sem vételár, sem reklámbevétel, s e helyett az interneten való ingyenes felhasználás emészti fel a nyomtatott sajtótermék terjesztéséből származó bevételeket, az előbb-utóbb a lapkiadó gazdasági csődjéhez vezet.
Az egyre arcátlanabb internetes szolgáltatók komplett cikkeket emelnek át egyes sajtótermékekből, és anélkül kínálják őket olvasóiknak, hogy megjelölnék az írás eredeti forrását. Hasonlóan járnak el a különböző információs szolgálatok, valamint sajtószemle-készítők, amikor digitális rögzítési és továbbítási technikák segítségével merítenek sajtótermékek tartalmából, és fizetség ellenében továbbítják ügyfeleiknek. Mindez jogellenes – szögezi le Hagemann.
Sajtó és sokszínű sajtó csak addig fog létezni, amíg a lapkiadók gazdasági és szervezési munkájukért kereskedelmi értéktöbbletet kapnak. Jogilag lehetővé kell tenni a számukra, hogy ez a digitális jelenben és jövőben is megtörténjen. Ehhez pedig arra van szükség, hogy önálló és valódi védelmi jog ismerje el a lapkiadók tevékenységét – mutat rá Hagemann professzor.