-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az oktatás hiányosságai miatt nem tudtak helyesen szavazni a magyar állampolgárok a népszavazáson. Ma már nem kell attól tartani, hogy magyarságunk erősítése, magyar nemzeti identitásunk hangsúlyozása józanul gondolkodó emberekben visszatetszést kelthet.
A kormány alapvető fontosságúnak tartja a magyarságismeret megerősítését az iskolákban - mondta Hoffmann Rózsa kedden Budapesten. Az oktatási államtitkár az Apáczai Közalapítvány által szervezett, a nemzeti összetartozás emléknapjához kapcsolódó tanácskozáson, újságírók előtt kiemelte: fontos, hogy a „magyar politikai határokon belül” élő diákok gondolkodásában pótolják, illetve a helyükre tegyék azokat az ismereteket, amelyek nincsenek meg vagy zavarosak.
Közlése szerint a magyarságismeret megerősítésének egyik eleme lesz az iskolai emléknap bevezetése, a másik pedig a külhoni tanulmányi kirándulások megszervezése állami támogatással a közoktatás évei alatt. Az az elhatározásuk, hogy összegyűjtik az iskolák javaslatait, a jó ötleteket és közkinccsé teszik azokat. A pedagógusképzésbe is be kell emelni a program egy-két elemét – fűzte hozzá.
A kereszténydemokrata politikus úgy fogalmazott: a magyar történelemnek tragikus oldala, hogy a magyarságot szétszakították a XX. század elején, ez azóta megfordíthatatlan történelmi tény lett. Ezt a fájdalmat nem sikerült orvosolni az elmúlt évtizedekben, de a történelmi körülmények az uniós csatlakozással, a környező országokban a demokratikus kormányok megalakulásával megváltoztak.
Mint mondta, ma már nem kell attól tartani, hogy magyarságunk erősítése, magyar nemzeti identitásunk hangsúlyozása józanul gondolkodó emberekben visszatetszést kelthet.
Hoffmann Rózsa rámutatott ugyanakkor arra: nagyon fontos orvosolni azokat a hiányokat, amelyeket az elmúlt évtizedek oktatási rendszere nem tett meg. Hozzátette, hogy ezek a fájdalmas hiányok mutatkoztak meg hat évvel ezelőtt a kettős állampolgárságról tartott népszavazásnál az emberek közömbösségében. Az olyan nemzet, amely saját múltját, történelmét nem ismeri, szegényes sorsra van ítélve – fogalmazott a kereszténydemokrata politikus.
Az államtitkár az MTI kérdésére a határon túli osztálykirándulások várható költségvetési támogatásáról azt mondta, hogy a konkrét forrásokról egy-két hét múlva szeretne nyilatkozni. Igyekeznek minél magasabbra srófolni a rendelkezésre álló összeget – közölte, hozzátéve: valószínű, hogy „az előkészületre már lesz költségvetési forrás”. Lesz rá pénz – ígérte a sajtótájékoztató utáni fórumon.
Csete Örs, a kapcsolódó koncepcióterv megbízásával kidolgozott Apáczai Közalapítvány igazgatója jelentős lépésnek nevezte, hogy a magyarlakta területekre eljuthat minden, közoktatásban tanuló diák. Legalább ennyire fontos, hogy az emléknappal az egyes tanintézmények falai közé bekerülnek a külhoni magyarságról szóló ismeretek – mondta. Úgy véli, a nemzeti összetartozás június 4-i iskolai emléknapja a külhoni tanulmányi kirándulásokra való szellemi-lelki felkészülés kiemelkedő alkalmává válhat.
Mint mondta, ennek érdekében konkrét projektekkel, módszertani segítséggel készülnek, hogy a pedagógusok át tudják adni diákjaiknak azt az alapvető igazságot, miszerint „haza sok van, de magyar nemzet csak egy, s a világon bárhol élő magyarság összetartozik, határtalanul”.
Csete Örs felidézte, hogy az Országgyűlés október 18-án fogadta el a külhoni tanulmányi kirándulásokról, a nemzeti összetartozás napja iskolai bevezetéséről, valamint a Magyarság Háza oktatási és módszertani intézmény létrehozásáról szóló határozatot. Hoffmann Rózsa az Apáczai Közalapítványt bízta meg a kapcsolódó koncepcióterv kidolgozásával, annak elkészítése céljából a közalapítvány széleskörű szakmai egyeztetést kezdeményezett.
Az egyeztetéssorozat a külhoni tanulmányi kirándulások kérdésének megvitatásával kezdődött két héttel ezelőtt, kedden pedig a nemzeti összetartozás iskolai emléknapja bevezetésének kérdéseiről tanácskoztak iskolák vezetői, pedagógusok, valamint az oktatás területén tevékeny civil szervezetek képviselői. A rendezvényen mintegy 130-an vettek részt. Csete Örs felidézte azt is, hogy az Apáczai Közalapítvány minden közoktatási intézmény vezetőjét megkereste egy kérdőívvel, melyben az intézményvezetők kifejthetik a témával kapcsolatos álláspontjukat.
Győri József, a Debreceni Református Kollégium Gimnáziumának igazgatója azt mondta, a program valóban alkalmas arra, hogy összetartozást hirdessenek. Hozzátette: a pedagógusok szerint elsősorban továbbképzésekre illetve segédanyagokra, tablókra, térképekre és filmekre lenne szükség.