-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A különböző kultúrákhoz tartozó emberek olyannyira más és más következtetéseket vonnak le a körülöttük lévő személyekről, hogy ez különbség az agy által kibocsátott hullámokban is megmutatkozik – olvasható a Psychological Science című folyóirat tanulmányában.
A Michigani Egyetem kutatói ázsiai és európai származású egyének agyát vizsgálták, és megállapították, hogy a különböző hátterű résztvevők agyában mélyen van kódolva a másik emberhez való viszonyulás módja.
A pszichológusok évtizedeken át azt hitték, hogy az ember számára természetes, hogy bizonyos viselkedéstípust automatikusan összekapcsoljanak egy bizonyos személyiséggel. „Például amikor látunk valakit, aki éppen átadja a helyét egy idősebb embernek a vonaton, akkor levonjuk a következtetést, hogy az illető jólelkű. Pedig ezt a viselkedést számos tényező motiválhatja. Például lehet, hogy a fiatalabb férfi munkahelyi főnöke is ugyanazon a vonaton utazik, vagy köthetik nagyon szigorú társadalmi szabályok” – mondta Shinobu Kitayama, az egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője.
A korábbi vizsgálatok szerint a fehér amerikaiak sokkal gyakrabban ítélnek egy másik embert „kedvesnek”, mint az ázsiaiak, akik viszont nagyobb hangsúlyt fektetnek a társadalmi körülményekre. Ezt a pszichológusok azzal magyarázták, hogy a személyiségre való következtetés automatikus folyamat, vagyis mindenkiben lezajlik, az ázsiaiak azonban ennél még tovább lépnek, ezért fókuszálnak a szociális viszonyokra.
Kitayama és munkatársa, Jinkyung Na azonban egészen más véleményen vannak. Kutatásukban európai és távol-keleti egyetemistáknak kellett arcokat és viselkedéseket memorizálniuk. Például láttak egy női arcot, majd egy feliratot, amely szerint „Julie minden este ellenőrzi a tűzjelző berendezést lefekvés előtt”. A kísérlet második felében a kutatók bizonyítékot találtak arra, hogy az európai származású diákok Julie személyiségére vonatkozó következtetéseket vontak le, míg az ázsiaiak nem.
A szakemberek a résztvevők agyhullámait vizsgálták a kísérlet közben. Például amikor előbb mutatták a mondatot, majd később Julie arcát, majd ezt olyan személyiségjegyek felvillanása követte, mint „bátor” és „derék”, vagyis olyanok, amelyek szögesen ellentétesek a mondat sugallta jellemvonásokkal, akkor az európai származású fiatalok agya meglepetést mutatott. Az ázsiai fiatalok ezt az agyi aktivitást nem mutatták, mivel ők nem vonták le azt a következtetést Julie viselkedéséből, hogy óvatoskodó vagy neurotikus volna.
Ez azt mutatja, hogy a valódi kulturális különbségek abban mutatkoznak meg, ahogyan a másik emberre tekintünk, ez pedig „nem egyszerűen szándékos és átgondolt folyamat; a másik személy viselkedése által kiváltott azonnali válaszreakciók nagyon különbözőek lehetnek” – magyarázta Kitayama.
„Gyakran érezzük úgy, hogy a kultúra olyasvalami, mint a ruha: ha levetkőzzük, alatta mind egyformán »meztelen emberek« vagyunk. Ebben van is némi igazság, de a mi kutatásaink és az ehhez hasonlók azt mutatják, hogy a kultúra azért mélyebben gyökerezik bennünk. Eszerint az emberi agy olyasmi, amelyet a kultúra alakít és formál” – tette hozzá.