Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
tenegri: @feri: Vajon mi van, ha igazából a k-r hangokkal (szakadjunk el a betűktől, mert tényleg komolytalan) a megRaGadást, megfogást, foglyul ejtést, magáévá tételt, birtokba vevést fejezik ki és egyáltalán...
2011. 02. 13, 17:09
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @tenegri:
Szerintem mindenbe csak azt lehet belemagyarázni, ami abban benne van. Lenin, Marx, Engels műveit nem lehet belemagyarázni ezekbe.
Lehet, hogy a nagy időbeli távolság más nyelvekre ilyen hat...
2011. 02. 13, 16:48
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @DJS: Hú, ez egy kicsit sok egyszerre!
Ezek a szógyökök a magyar nyelv sajátosságai, más nyelvekre kevésbé jellemzőek, hogy ezek alapján építkeznének. Hiába szeretnénk mi azt, hogy egy adott szó a mi ...
2011. 02. 13, 16:19
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
elhe taifin: Egy hasonló bejegyzés:
fubito.blogspot.com/2011/01/ji-iras.html
2011. 02. 13, 15:32
A világ leghaszontalanabb írása
elhe taifin: @feri:
"A hódes szavuk pedig szintén ősmagyar eredetre vall: hódas (holdas ünnep, nyilván az újhold ünnepe)."
Ebben tévedsz. A hódas az a hódok ünnepe volt, ugyanis a hódok nagy szerepet játszottak az...
2011. 02. 13, 15:30
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
elhe taifin: @feri:
Te hebraista vagy?
2011. 02. 13, 15:26
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
tenegri: @feri: Én mondtam, hogy kis fantáziával egy szó jelentését illetően bármibe bele lehet magyarázni bármit, s lám neked sikerült is. Tökéletesen szemléltetted, hogy ezért a bármibe-bármit nem lehet bizo...
2011. 02. 13, 15:21
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Falvay Dóra: Hogyne volna produktív a "-dalom". Némely újgazdag házra például nem is lehet mást mondani, mint hogy proccadalom vagy rusnyadalom.
2011. 02. 13, 10:27
Lakodalmas kérdés
Fejes László (nyest.hu): @hajnalpír: Az ökumenia csak annyira idézőjelesen tekinthető """magyarított"""-nak, hogy teljesen értelmetlen bármiféle beilleszkedésréről beszélni. Pl. gúnyosan lenen alkalmazható.
A görög szavak lat...
2011. 02. 13, 09:06
Az Ósöntől a Tecsóig – amikor nevet ád a nép (2. rész)
hajnalpír: @Fejes László (nyest.hu):
"-ia végződéssel való ellátása legfeljebb latinosítás, nem magyarosítás."
Így jobb?: A nyelvi adottságokba belesimulóan "magyarított" ökuménia.
Bíztam benne, hogy idézőjel né...
2011. 02. 13, 03:18
Az Ósöntől a Tecsóig – amikor nevet ád a nép (2. rész)
DJS: @feri: Szóval ezek szerint nem hiszed, hogy ezek túlerőltetett analógiák lennének.
Bevallom, eddigi életemben még sohasem találkoztam a szógyök-elmélethez hasonló felfogással. Azzal már igen, hogy val...
2011. 02. 13, 03:05
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @elhe taifin:
Ezek az ószövetségi történetek bizonyítottan nem héber eredetűek, hanem a babiloni fogság idején összeollózottak, az ottani őslakos népek hiedelemvilágából származnak. A fogság alatt a z...
2011. 02. 13, 02:27
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @tenegri:
Amint a kotát össze lehet hozni a ház szó hangalakjával, ennél egyértelműbb módon lehet a felsorolt ,"össze nem illő" szavakat a körrel. A karjaink átölelnek, átkarolnak, ez tehát egy kört a...
2011. 02. 13, 02:01
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
DJS: Azért ez érdekes. A cikk úgy írja le, mintha voltaképpen a legtöbb nyelvben az "igen" szó meglehetősen fiatal, új képződmény lenne. Amit nehéz megérteni. Elvégre, ha előtte nem volt ilyesmire szükség,...
2011. 02. 12, 23:28
Igen: a magyar helyeslés eredete
Fejes László (nyest.hu): @hajnalpír: A nyest.hu nem "illetékes" magánkiadók szótáraiba szócikkek felvételét javasolni, legalábbis nem jobban, mint bármelyik magánszemély vagy intézmény.
Természetesen semmi kifogásunk az ellen...
2011. 02. 12, 19:22
Az Ósöntől a Tecsóig – amikor nevet ád a nép (2. rész)
Fejes László (nyest.hu): @hajnalpír:
Kedves hajnalpír!
A magyar beszélők túlnyomó része teljesen megfelelőnek érzi az ami használatát ott is, ahol korábban amelyt használtak. Tart ez mindaddig, amíg nem jön egy "igényes" nyel...
2011. 02. 12, 19:07
Ami és amely
El Mexicano: @hajnalpír: Teljes mértékben egyetértek.
2011. 02. 12, 16:32
Ami és amely
hajnalpír: @Fejes László (nyest.hu):
Módosítom:
Választékos nyelvhasználat és írásos forma esetén, valamire (valakire) ráutaló, nyomatékosító jelleggel használt esetben az amely, illetve az amelyik kifejezések a...
2011. 02. 12, 15:53
Ami és amely
hajnalpír: Az idegen szavakból átvett formák egyike a nyelvi adottságokba belesimulóan magyarított ökuménia (keresztény egyházak közös vallási mozgalma) kifejezés, ami alig akar meghonosodni magyar nyelvterülete...
2011. 02. 12, 15:31
Az Ósöntől a Tecsóig – amikor nevet ád a nép (2. rész)
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Az igaz, hogy a periferiális helyzetű nyelvekbe, nyelvjárásokba nem jutnak el bizonyos változások, ezért jobban megőriznek archaizmusokat. De ez nem jelenti, hogy csak ott őrződnének meg arc...
2011. 02. 12, 12:43
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @Roland2: Bevallom, ezt a kis-ázsiai dolgot emlékezetből írtam, mintha régen olvastam volna, de már ki tudja hol, de most utánanéztem A világ nyelveiben, az ott leírtaknak megfelelően pontosítottam (n...
2011. 02. 12, 10:52
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Roland2: @El Mexicano: A kis-ázsiai eredettel kapcsolatban érdekesebb,de egyúttal egyértelműbb is lenne a helyzet (szerintem),hogy ha mondjuk az i.e alapnyelvben etruszk,vagy azzal rokon szavakat találnának :
...
2011. 02. 12, 10:12
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @Roland2: Erről az orosz kutatós elméletről nem hallottam, de valóban érdekes. A világ nyelvei említi az anatóliai őshazát mint mondernebb elméletet, de Duna torkolatát is. Köszi, akkor ezt pontosítom...
2011. 02. 12, 08:27
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
elhe taifin: @elhe taifin:
az "év" meg tudtommal héberül sana שָׁנָה
2011. 02. 12, 05:59
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
elhe taifin: @feri:
""de mivel az évet a zsidók Holdhónapban számolták ,az Éva név helyére Chavvát (Havát) írtak a maguk igazolására ....de ettől függetlenül a hava is meg az év is ősmagyar eredete a valószínűbb."...
2011. 02. 12, 05:37
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Roland2: @El Mexicano: @Roland2: Apropó: Egyes nyelvészek azt állítják,hogy a balti és hettita nyelvekben fellelhető archaizmusok pont azért maradtak meg,mert ezen nyelvek beszélői az alapnyelvi terület centru...
2011. 02. 12, 00:00
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
tenegri: @feri: Nem értem, hogy a ger szó etimológiája miben befolyásolná a sátor > ház jelentésváltozásra mutatott párhuzamát? Egyébiránt nyugodtan megpróbálhatod összehozni a körrel, épp csak megint azt fele...
2011. 02. 11, 23:53
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Roland2: @El Mexicano: Ezt az oldaladra akrtam írni,csak nem tudtam elküldeni:
A bevezetőben érdekességként említhetted volna szerintem két szovjet nyelvész Gamkrelidze és Ivanov hipotézisét,miszerint az i.e. ...
2011. 02. 11, 23:32
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @tenegri
: "Pl. a mongol ger szó eredendően jurtát jelent,"
A mongol ger szó a magyar kör szóval rokonítható, hiszen a k-g hangzók átalakulhatnak egymásba az idők folyamán .A jurta is kör alakú, gyúrá...
2011. 02. 11, 23:20
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
tenegri: @feri: A sátor > ház jelentésváltozás/-bővülés egyrészt elég logikus, másrészt létező párhuzamai vannak. Pl. a mongol ger szó eredendően jurtát jelent, de ma (mikor már nem csupán nemezjurtában élnek ...
2011. 02. 11, 22:41
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2435
| 2436
| 2437
| 2438
| 2439
| 2440
| 2441
| 2442
| 2443
| 2444
| 2445
...