Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75195
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
anokó: @tenegri:
Okos ember lehetett ez a Julius Oppert ! Az ékírásnak 16 féle tipúsát ismerte. Nemcsak a " sumer " elnevezés, de az ékírásnak a keilschrift és az écriture de cuneiforme elnevezés is az ő nev...
2011. 03. 12, 08:28
Arabok-e az arab számok?
anokó: @tenegri:
Olyan kérdésekben, hogy a tyúk vagy a tojás volt-e előbb nincs értelme vitatkozni.
A radián, vagy ívmérték csak 1873 óta használatos . A térképészet még ma is a háromszögelés elvét használja...
2011. 03. 12, 08:03
Arabok-e az arab számok?
Babilen Tatarszkij: @Ringelhuth bácsi: A 4. pontra reagálnék. Továbbra sem értem, Khorezm hogyan merül fel. Ha a császárnak igaza van és a besenyő támadás szakította ki a szavárdokat a magyar etnikumból, akkor a - valaho...
2011. 03. 12, 06:24
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
tenegri: @feri: "Ami a nyelvrokonság okait illeti: nem hiszem, hogy ezek lezártak lennének" - Most komolyan: ez alapján az írás alapján Bakay Kornél a nyelvrokonság és a történeti nyelvészet legalapvetőbb elem...
2011. 03. 12, 05:41
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
elhe taifin: @feri:
Ez a Bakay Kornél cikk is a szokásos "színvonal" (ráadásul nem is nyelvész) , nem tűnik túl tájékozottnak a témában. Inkább olvasd el a Sinor Dénes szerkesztette The Uralic languages: descripti...
2011. 03. 12, 04:52
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Fejes László (nyest.hu): @bibi: De hát maga Mátyás román volt! A Magyar Királyság és a román fejedelemségek hol egymás ellen, hol egymás mellett küzdöttek. Nyilván voltak konfliktusok, de valamiféle állandó ellenséges viszony...
2011. 03. 11, 23:52
Románok őrizték meg az ősmagyar mondát
feri: @DJS: @tenegri: @elhe taifin:
1. Nem" a korábbiaknak ellentmondó dolgokat " keresem, hanem az újakat, amelyek lehetnek ellentmondóak és megerősítő jellegűek is. Ami a nyelvrokonság okait illeti: nem h...
2011. 03. 11, 22:30
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Hédi: Kedves DJS,
valóban, illik minden forrást megjelölni és Binet nevének leírásánál az e helyett valóban é szerepel. De ha ezzel, illetve a „hanyag” jelzővel a szerző hitelességének megkérdőjelezhetőségé...
2011. 03. 11, 22:19
Súlyos tévhitek a grafológiáról
El Mexicano: Különben az sem igaz, hogy ennek megítélése nem nyelvfüggő. Pontosan az a lényeg, hogy a nyelv fonetikai–fonológiai rendszere határozza azt meg, bizonyos hangkapcsolatok kettőshangzók-e, vagy pedig má...
2011. 03. 11, 19:52
A spanyol kiejtésről
El Mexicano: @IdegenNyelvŐr: Abban egyetértek veled, hogy a [wa], [we], [wi], [wo] és a [ja], [je], [jo], [ju] tisztán fonetikailag vizsgálva valóban mássalhangzós ejtésűek. De ettől még a [w] és a [j] nem mássalh...
2011. 03. 11, 19:29
A spanyol kiejtésről
tenegri: @anokó: "Annak hogy a kört hány fokra osztják fel , annak geometriai, térképészeti és matematikai jelentősége van , nem is elhanyagolható mértékben."
Bizonyára éppen ezért nem ezt a rendszert használj...
2011. 03. 11, 19:28
Arabok-e az arab számok?
Ringelhuth bácsi: @Babilen Tatarszkij:
1. A Kaukázustól északra lévő terület valóban nem Transzkaukázia, hanem Kaukázia.
2. Perzsia a Kaukázus és a Kaszpi-tenger közötti keskeny földsávot ellenőrizte, oda erődöket tele...
2011. 03. 11, 19:24
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
Fejes László (nyest.hu): @anokó: Csatlakoznék tenegrihez, plusz egy kérdés: "Annak hogy a kört hány fokra osztják fel , annak geometriai, térképészeti és matematikai jelentősége van , nem is elhanyagolható mértékben." -- Mi?
2011. 03. 11, 19:16
Arabok-e az arab számok?
tenegri: @anokó: "Nem szeretnék nyelvészeti vitába bonyolódni."
Pedig szerintem itt nyugodtan meg lehet ezt tenni, bár kétségtelen, hogy nem kifejezetten kapcsolódik ehhez a cikkhez.
"Azokban elolvasható infor...
2011. 03. 11, 18:57
Arabok-e az arab számok?
IdegenNyelvŐr: @El Mexicano: "helyesírási szempontból az /ie/ itt is diftongus" – hogy jön a helyesírás a fonetikához? Javaslom, hogy szakadj el a szavak írásképétől ha a kiejtésüket vizsgálod, mert könnyen tévútra ...
2011. 03. 11, 18:54
A spanyol kiejtésről
bibi: @Fejes László (nyest.hu):
"A román--magyar kapcsolatok megromlása annak köszönhető, hogy a románok egyre nagyobb súllyal jelentek meg Erdélyben, de ennek megfelelő politikai jogokat nem kaptak."
Ez is...
2011. 03. 11, 18:52
Románok őrizték meg az ősmagyar mondát
anokó: @Fejes László (nyest.hu):
A múlt századot " pontosítanám " !
Miután 1844-ben Henry Rawlinson ( 1810-1895) angol katona-diplomata lemásolta a háromnyelvű behisztumi sziklafelíratot, majd Georg F. Grote...
2011. 03. 11, 18:28
Arabok-e az arab számok?
anokó: @Fejes László (nyest.hu):
Nem szeretnék nyelvészeti vitába bonyolódni. Remélem van arról információja, hogy a folyamközben fellelt ékírásos agyagtáblákat már a múlt század közepén megfejtették. Azokba...
2011. 03. 11, 17:56
Arabok-e az arab számok?
feri: @DJS:" Hát nem tudom. Görögül a ZÓON állatot jelent. Ez pedig alapszó, igen valószínűtlen, hogy átvették volna tőlünk, hiszen biztos volt erre előtte egy saját szavuk - akkor meg minek?" Nem vették át...
2011. 03. 11, 16:55
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Babilen Tatarszkij: Jó cikk! De az valahogy kimaradt belőle, hogy mi van, ha a krónikáknak igazuk van és a székelyek nem keleten, hanem valóban a Kárpát-medencében csatlakoztak az ősmagyarsághoz.
Miért ne lehetne elképze...
2011. 03. 11, 16:29
Finnugorok-e a székelyek?
Babilen Tatarszkij: jav: gyengépp = gyengébb, :S
2011. 03. 11, 16:09
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
Babilen Tatarszkij: Üdv!
Először is gratulálok a nyest.hu-hoz, hiánypótló, minden nap olvasom. Ez a cikk is egy nagyon jó témafelvetés, folytatnám is a gondolatkísérletet a saját megjegyzéseimmel.
Előtte azonban egy kis ...
2011. 03. 11, 16:08
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
Fejes László (nyest.hu): @anokó: A szkíták sztyeppei iráni népek voltak, a sumérok Babilóniában éltek, nyelvük szigetnyelv. Semmiféle kapcsolatuk nem bizonyított.
Annak, hogy a kört hány fokra osztják fel, semmi jelentősége n...
2011. 03. 11, 16:07
Arabok-e az arab számok?
anokó: @ppeli.geo:
Az ős szkíták (sumerok) a zérót nem ismerhették. A cikk tartalmazza a zéró szó vélhető eredetét.
Ismerték azonban a fogalmi jelentését , kezdőpontnak , vagy középpontnak tekintették. A kör...
2011. 03. 11, 14:28
Arabok-e az arab számok?
ppeli.geo: @anokó: Legjobb tudásom szerint fejlett matematikájuk ellenére a sumérok nem használták még a zérót. Babilóni matematikusok, akik átvették a sumér rendszert, i.e. 300-tól használtak egy jelölést a nul...
2011. 03. 11, 13:45
Arabok-e az arab számok?
ppeli.geo: @takacs janos: A számjegyek lassú folyamatként érték el mai formájukat Európában, nem egyetlen ember nevéhez kötődnek, így tudtommal nem egyedül Düreréhez. (Részletesebben: www.skypoint.com/members/wa...
2011. 03. 11, 11:14
Arabok-e az arab számok?
ppeli.geo: @peterbodo: Igen, a cifra szavunk is innen származik, akárcsak több európai nyelv szava a számjegyre, és még az angol cipher szó is:
* The French formed the word “chiffre” and adopted the Italian word...
2011. 03. 11, 11:03
Arabok-e az arab számok?
anokó: A cikk második mondata tárgyi tévedés. Jelenlegi tudásunk szerint a folyamközbe időszámításunk előtt 3250 körül betelepedett egy népcsoport, amely intellektuálisan magas szinten állt. Fejlett matemati...
2011. 03. 11, 10:47
Arabok-e az arab számok?
takacs janos: Valahol azt olvastam, hogy Dürer alakította ki a mai "arab" számokat. Mivel ezek olyannyira különböznek a nyugati arab számoktó ill. a második sorban lévő Arabic-Indic számoktól, helyesebb lenne Dürer...
2011. 03. 11, 10:38
Arabok-e az arab számok?
El Mexicano: Annyit megjegyeznék, hogy a zéró/zero sem közvetlenül az arabból került az olaszba, hanem a középkori latin zephyrumból, ami pedig a hispaniai (!) arab szífrből származik.
A zero vs. cifra szóhasadás ...
2011. 03. 11, 10:10
Arabok-e az arab számok?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2411
| 2412
| 2413
| 2414
| 2415
| 2416
| 2417
| 2418
| 2419
| 2420
| 2421
...