Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @kemet:
Dunának, Oltnak egy a hangja,
Morajos, halk, halotti hang.
(Azért a kun név és Bukarest összefüggését csak a hangzás alapján megállapítani igen erős. Ennyi erővel a magyar bokor régies alakjár...
2011. 03. 14, 22:46
Igen: a magyar helyeslés eredete
halado: "a ma románnak ismert etnikum jelentős része kun felmenőkkel rendelkezik -akárcsak a magyarok. E tényt nem figyelmen kívül hagyva nyugodtan állíthatjuk, hogy a magyar és a román nép rokon"
Ez durva vo...
2011. 03. 14, 22:33
Igen: a magyar helyeslés eredete
kemet: @Fejes László (nyest.hu):
Ajánlom figyelmébe Győrffy István írását a kunok megtéréséről. A fent említett munkában írja a szerző, hogy a mai Moldva területén volt sokáig a pogány kunok szállásterülete,...
2011. 03. 14, 21:50
Igen: a magyar helyeslés eredete
El Mexicano: Itt is meg lehet hallgatni, bár nem tudom, hogy a számítógéppel összerakott hangsor mennyire hiteles:
translate.google.hu/#es|hu|continu%C3%A9%3B%20contin%C3%BAe
translate.google.hu/#es|hu|continuo%3B...
2011. 03. 14, 21:47
A spanyol kiejtésről
El Mexicano: @kalman: Persze, hogy négyszótagú. Szerintem ő arra gondolhat, hogy a kiejtésben előfordul, hogy az elvileg két szótaghoz tartozó magánhangzókat is diftongusszerűen ejtik, de ez legfeljebb az ae, ea, ...
2011. 03. 14, 21:38
A spanyol kiejtésről
kalman: @IdegenNyelvŐr: "pl.a continúe végén a két mgh egy szótagot alkot: /kon.ti'nue/. Épp az El Mexicano által leírt másodéles szavak félhosszú nyúlása miatt. Ha egy beszélő egy beszédhelyzetben nyújtja az...
2011. 03. 14, 21:23
A spanyol kiejtésről
halado: A kisebbségi ombudsman felháborodása pedig enyhén szólva röhejes azok után, hogy az EU-ban gyakorlatilag szó nélkül hagyták a szlovákiai magyar -nyelv- ellenes törvényt.
2011. 03. 14, 21:13
Durván sérti az új alkotmány a kisebbségi jogokat
feri: @DJS: "körülbelül félezer lemezen tárolnak zenei anyagokat. Ezek stílusukban egyébként sokkal változatosabbak, mint a magyar népdalok."
Félezernyi lemezt a magyar zenei anyagokból is össze lehet állít...
2011. 03. 14, 20:57
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
doncsecz: Jó, lehet, hogy a barguzini lelet cseppet sem valós, lehet, hogy ezek a Petőfik is hamisak, de ezek akkor sem zárják ki, hogy Petőfi mégis orosz fogságba kerülhetett volna és Oroszországban halt meg, ...
2011. 03. 14, 17:25
Ál-Petőfik
Roland2: Köszönöm a választ.
2011. 03. 14, 13:13
Dinka kérdés
elhe taifin: @tenegri:
:) lájk
2011. 03. 14, 10:49
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
tenegri: @feri: Hasraütéses, módszer nélküli becslések, legendák, sztereotípiák, fantázia, nem ismert, ám bátran véleményezett dolgok, illetve Pap Gábor személyes kalandjai és anekdotái - biztos alapokon álló ...
2011. 03. 14, 10:47
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @IdegenNyelvŐr: "A carro esete roppant érdekes. Általában négyszeres perdületű trill van benne [...]"
Így van. Míg a szókezdő (pl. raro) legalább hármat, a szótagzáró implozív r (pl. perla) pedig lega...
2011. 03. 14, 09:28
A spanyol kiejtésről
siddharta: Hallasz? Hallalak!
2011. 03. 14, 06:03
Al(ud)hatnék
elhe taifin: @Roland2:
Feri még nem vette észre, de ugyanazt csinálja, mint némely szlovák meg román "őstörténész". Valóban felesleges vitatkozni vele, hisz neki ez az egész egy vallás-szerűség. Komolytalan. De ez...
2011. 03. 14, 05:54
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Ringelhuth bácsi: @Babilen Tatarszkij: Talán érdemes lenne összeszedni, hogy az orosz évkönyvekben mikor bukkan fel a mescser népnév. És esetleg hasznos lehet röviden összefoglalni Vásáry István cikkeit a mescserekről ...
2011. 03. 14, 05:41
A kaukázusi magyarokról: A honfoglalás körüli idők
DJS: @feri:
"míg a finnugorok néhány népdalt tudtak csak elénekelni, aztán ennyi volt, addig ők alig tudták abbahagyni, annyit énekeltek."
Képzelem ezt a jelenetet... Pap Gábor, amint torkaszakadtából (és ...
2011. 03. 14, 01:12
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
DJS: @DJS:
még egyszer: a hangsúly a HOGYANon van. Nem különösebben érdekel, mit gondol Pap a szkítákról, csak az, hogy a szkítáknak hogyan sikerült egy teljes társadalmat "testvériesen" felépíteni.
2011. 03. 14, 00:51
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
DJS: @feri:
"Vannak maradandó értékek, mint a( szkíta) barátság, áldozatkészség, testvériesség, önzetlenség."
Ha ezek ilyen fontosak, akkor hogy lehet, hogy te ennyire nem vagy barátságos más finnugor népe...
2011. 03. 14, 00:49
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
IdegenNyelvŐr: @kalman: Egy szóval nem mondtam, hogy a spanyolban nincsenek nyíló diftongusok. Azt mondtam, hogy a [jV] és a [wV] fonetikailag nem az, hiszen a diftongus két mgh-ból áll, így sem a [j] sem a [w] nem ...
2011. 03. 14, 00:21
A spanyol kiejtésről
Annie: „a magyarban szótag végén egyszerűen lehetetelen [h]-t ejteni” hát, nem tudom, nekem simán megy…
Galgóczi István: ne ordíts, légyszi.
2011. 03. 14, 00:15
Kadafi, Qaddafi, vagy Gaddafy? A líbiai elnök 112 neve
feri: @Fejes László (nyest.hu): PG is volt finnugor találkozón a Baltikumban. Elmondta, hogy míg a finnugorok néhány népdalt tudtak csak elénekelni, aztán ennyi volt, addig ők alig tudták abbahagyni, annyit...
2011. 03. 13, 23:37
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @DJS: "Tipp: egy nyelvtudományi cikkből nem csak a szólisták lehetnek érdekesek... olvasd el a többi részét is, és arról mondj valamit."
A számítások a hasonló szavakból indulnak ki, márpedig itt nem ...
2011. 03. 13, 23:32
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
feri: @Roland2:Pap a szkíták kutatásának szentelte az életét. Nem kell álomvilágot gyártani, hanem a szkítákról szóló forrásokat kell áttanulmányozni
".Az erkölcs(iség)ről is lehetne vitatkozni,ez is egyéne...
2011. 03. 13, 23:11
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @kalman: Értelek, én is ezt akartam alátámasztani a példámmal (hogy ti. nem feltétlenül ejtik [w]-ként az u-t akkor sem, ha nucleus előtt van).
Ha már ennyire kitárgyaltuk a témát, a többi olvasó kedv...
2011. 03. 13, 22:38
A spanyol kiejtésről
kalman: @El Mexicano: ok, de én nem erre a fajta szimmetriára gondoltam, hanem a cuando és a pausa közöttire. Nem értem, miért lenne eltérő ezekben az u/w státusa (azon kívül persze, hogy az elsőben a nucleus...
2011. 03. 13, 22:28
A spanyol kiejtésről
Fejes László (nyest.hu): @feri: "Biztos, hogy még ezek sem múlják felül a magyar folklórt." "Talán, ezzel a módszerrel nem tévedek túl nagyot." Azt hiszem, nagy hiba veled egyáltalán szóba állni.
2011. 03. 13, 22:20
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
Roland2: @feri: Pap kesze-kusza demagóg lözungokat beszél,ez nem tudomány.Hasonló szövegeket szittya,turáni erkölcsről meg fajiságról a 30-as,40-es években nyomtak.
'Nem a világnak kell ezt elsősorban megtudni...
2011. 03. 13, 21:12
Érvek a finnugor nyelvrokonság mellett
El Mexicano: @kalman: Köszi, ezt már én is akartam írni, hogy valójában még asszimetria sem feltétlenül van a kiejtésben, függetlenül attól, hogy egyezményesen a [j] és [w] jelölést használják (pl. a cuidado bár á...
2011. 03. 13, 20:16
A spanyol kiejtésről
kalman: Egyszerűen érthetetlennek tartom IdegenNyelvŐr kérlelhetetlen és érvekkel nem alátámasztott feltételezését, miszerint a spanyolban nincsenek nyíló diftongusok (vagy máshol sem?), mert ezekben az esete...
2011. 03. 13, 20:06
A spanyol kiejtésről
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2407
| 2408
| 2409
| 2410
| 2411
| 2412
| 2413
| 2414
| 2415
| 2416
| 2417
...