Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @anokó: Újabb szabadversére tenegri kolléga olyan tökéletes választ adott, hogy nem érzem szükségét külön válaszolni – mindenben egyetértek vele.
@tenegri: Köszönöm!
2011. 05. 03, 11:41
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @Gaboras: Természetesen a nyelvi kapcsolat nem jelent genetikai rokonságot. Ha pl. megnéznénk Bronx lakóit, akkor azt találnánk, hogy eredetük nyelvileg a brit szigetekre, sőt, a mai Dánia, Észak-Holl...
2011. 05. 03, 11:37
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
tenegri: @gjani: Április elseje már elmúlt, nem? :)
2011. 05. 03, 11:29
Kilenc kérdés a rovásírásról
tenegri: @anokó: "Az ősmagyar rovásírás jelenleg ismert legrégebbi emléke a 6500 éves újkőkori tatárlakai agyagkorong"
Ezzel a megállapítással csupán az baj, hogy még ha az említett korongon valóban írás is le...
2011. 05. 03, 11:21
Kilenc kérdés a rovásírásról
Gaboras: Szeretném megkérdezni jelen cikk íróját, hogy a nyelvi kapcsolat (rokonság) továbbra sem jelent genetikai kapcsolatot (rokonságot) is, ha jól tudom. Vagy ez téves?
Tehát attól még, hogy a nyelvünk has...
2011. 05. 03, 10:44
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
anokó: @Fejes László (nyest.hu): "Azért, azt bizonyosnak tarthatjuk, hogy a szakirodalom állításai a megtalált
rovásemlékekre, ill. ezekről szóló feljegyzésekre vonatkozóan igazak."
Éppen ezek azok az állítá...
2011. 05. 03, 09:35
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @gjani: Kedves Olvasónk!
Nem hiszem, hogy Varga Csaba meg tudná mondani, hogy Borbás Mária miért nem tanulta meg a rovásírást, ha szerinte annyira fontos része nemzeti öntudatunknak. Más kérdésem pedi...
2011. 05. 03, 09:04
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @tenegri: Ez mind igaz, csak azt nem értem, hol ütközik az idézett megállapításommal. :) Én ugyanis nem azt mondtam, hogy a csuvasok melyik bolgárok leszármazottai (tkp. nem is a csuvasokról beszéltem...
2011. 05. 03, 09:01
Madzsar, a főváros
gjani: Tisztelt Cikkíró!
Javaslom, olvassa el Varga Csaba Jel,jel,jel című könyvét, vagy konzultáljon a könyv írójával, Kérdéseire, szerintem megkapja a kért válaszokat.
2011. 05. 03, 08:04
Kilenc kérdés a rovásírásról
Roland2: @tenegri: Igen ,amikor az oroszok meghódították a területet,erőszakos keresztény térítésbe kezdtek (lerombolták a tatárok-törökök mecseteit,orosz neveket adtak nekik,stb)
2011. 05. 02, 21:27
Madzsar, a főváros
Roland2: A csuvasok ősei valószínűleg a volgai-bolgár állam periféria területén élhettek,így tudták megőrizni sajátos nyelvüket később (ugyanis Volgai-Bulgária területét a mongol hódítás után köztörök és kipcs...
2011. 05. 02, 21:22
Madzsar, a főváros
tenegri: @Fejes László (nyest.hu): "a bolgárok egyetlen mai leszármazottai a csuvasok"
Ez azért nem teljesen pontos. A csuvas nyelv mindenképpen a török nyelvek csuvasos-bolgár ágába tartozik, s jelenleg egyed...
2011. 05. 02, 21:06
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @maxval: A tatárok nyelvileg egyáltalán nem bolgárok. Más kérdés, hogy rengeteg bolgár (csuvas) eltatárosodott. A másik érdekesség, hogy a bolgárok muszlimok voltak, de a mai csuvasok keresztények, vi...
2011. 05. 02, 16:21
Madzsar, a főváros
maxval: @Fejes László (nyest.hu):
Persze, sok hipotézis van, ez tény.
A tatárok is bolgár eredetűek részben. A mai tatárok egy részebb (kisebb része) a bolgár-tatár azonosságot támogatja. A tatárok többsége v...
2011. 05. 02, 15:50
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @maxval: Mind a magyar, mind az angol wikipédia szerint ez csak az egyik elképzelés, az angol szerint a legvalószínűbb. De ezt is csak a népnévre építi, ami, tudvalevő, semmit nem jelent, hiszen egyik...
2011. 05. 02, 15:26
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @anokó: Valóban, több vagy kevesebb kérdéssel is számolhattunk volna. Az olvasó kérdéseit azonban nem akartuk felbontani, ill. amikor külön mondatban pontosította a kérdést, akkor sem láttuk értelmesn...
2011. 05. 02, 15:16
Kilenc kérdés a rovásírásról
maxval: @tenegri:
A balkárok eredetileg bolgárok. A bolgárok azon része, akik nem vándoroltak sem a mai dunai Bulgáriába délnyugatra, sem a volgai Bulgáriába északra, hanem helyben maradtak, majd keletre költ...
2011. 05. 02, 14:09
Madzsar, a főváros
anokó: Érdekes módon a kilenc pontban több mint kilenc kérdést tesz fel. Amire én kitérnék, az a kilencedik pontban
feltett két kérdése. ( a vagy elé vesszőt is tehetünk, de így is érthető.) A vagylagosságga...
2011. 05. 02, 14:07
Kilenc kérdés a rovásírásról
tenegri: @El Mexicano: Azon túl, hogy melyik nyelvre alkalmaztak először egy írást, illetve később melyik nyelv lejegyzésére használták még, annyiban van kapcsolat írások és nyelvek között, hogy bizonyos írásr...
2011. 05. 02, 13:47
Kilenc kérdés a rovásírásról
doncsecz: @Fejes László (nyest.hu): Igen, de az elég távol áll tőlük, mert az ő nyelvükből nem vett át elemeket. Többen abban kritizálják ezt a nyelvet, hogy csak ljubljanai-krajnai nyelvjárásokat vesz figyelem...
2011. 05. 02, 11:49
Tudatosan fejlesztik a mari Wikipédiát
italmasz: @eija: Sofi Oksanen május 12-én 18.00-kor az Alexandra Könyvesházban tart könyvbemutatót. Részletek: www.facebook.com/event.php?eid=180814778636386
2011. 05. 02, 11:12
A hús vétkei, avagy hogy tálaljuk Sztálin teheneit
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Igen, ez teljesen világos. (Egyébként az ibér nyelvet is görög betűkkel írták, de volt saját ábécéjük is.)
2011. 05. 02, 10:30
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Persze, az igaz, hogy igen gyakran azon az alapon nevezünk meg egy ábécét, hogy milyen nyelvre alkalmazták először, sőt, vannak ábécék, amelyeket nem nagyon használnak más nyelvekre. De ...
2011. 05. 02, 10:21
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @SyP: Valóban, két helyen rosszul szerepelt, de egyszer azért sikerült leírni! :) Köszönjük.
2011. 05. 02, 10:18
Kilenc kérdés a rovásírásról
El Mexicano: "Egyébként írásrendszerek általában nem köthetőek nyelvekhez. Az ugyan meglehetősen általános jelenség, hogy egy-egy nyelvet csak egyetlen írásrendszerrel rögzítenek, de tévhit az, hogy egy nyelvre je...
2011. 05. 02, 09:33
Kilenc kérdés a rovásírásról
SyP: Érdekes cikk! Pár helyen a szövegben glagolita helyett galgolita van.
2011. 05. 02, 09:06
Kilenc kérdés a rovásírásról
Ringelhuth bácsi: @Fejes László (nyest.hu): Egyetértek!
2011. 05. 02, 08:36
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Nem értem, mi a probléma, a cikk ezt egyáltalán nem zárja ki: „Lehet, hogy Madzsar egy magyar anyanyelvű közösség településéből fejlődött naggyá, de ez a magyar hagyomány, ha volt is, v...
2011. 05. 02, 08:08
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @bloggerman77: Ez a „jó része rokon” enyhén szólva túlzás: Sándor Klára szerint csupán három (www.nyest.hu/renhirek/sandor-klara-a-szekely-irasrol): n, s, sz. Ennyi akár véletlenül is egyezhet, ráadás...
2011. 05. 02, 08:04
Kilenc kérdés a rovásírásról
bloggerman77: Nagy a zavar tudományos körökben is, pl. Püspöki-Nagy Péter igen radikálisan a humanista elmélet híve volt - Horváth hivatkozik is erre - csakhogy amikor Püspöki engem tantott az egyetemen, akkor már ...
2011. 05. 02, 06:34
Kilenc kérdés a rovásírásról
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2375
| 2376
| 2377
| 2378
| 2379
| 2380
| 2381
| 2382
| 2383
| 2384
| 2385
...