Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Ringelhuth bácsi: Ibn Fadlán, aki 922/923-ban járt a volgai bolgároknál, ezt írja:
"A (volgai bolgár) király ... tovább akart vonulni innen és (küldöncöt) menesztett egy szuwáz nevű néphez, s megparancsolta nekik, hogy...
2011. 05. 03, 18:56
Madzsar, a főváros
wviki: @El Mexicano:
- -@El Mexicano:
az ilyen rettenetes szókígyókat ragos-jelzős több szavas szerkezetekké érdemes szétszedni, s akkor már könnyedén kezelhető
ha jól értem a kifejezést, akkor ennek egy leh...
2011. 05. 03, 18:21
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
anokó: @tenegri: Lehet, hogy igazad van , de ez is csak feltételezés. A továbbiakban megpróbálok nem idézni , sem tudományos, sem "alternatív " forrásokból. Én csak egy gyors és gépkocsi-rakodó voltam nyugdí...
2011. 05. 03, 17:36
Kilenc kérdés a rovásírásról
tenegri: @anokó: A tatárlakai lelet kora csak annyiban mérvadó az írás/nem írás és annak esetleges kötődésének eldöntésében, hogy ha olyan korból származik, amikor bizonyosan volt írás használatban az adott te...
2011. 05. 03, 16:27
Kilenc kérdés a rovásírásról
Roland2: @Gaboras:A genetikai kutatásokat nem szabad "szentségnek" tekinteni,ugyanis számos hibalehetőség becsúszhat az eredmények számításánál,és az is lehetséges,hogy különböző vizsgálati módszerek eltérő er...
2011. 05. 03, 15:12
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
anokó: @suburru: Egy nulla lemaradt. 7500- 7000 év. Viszont azt is olvastam valahol, hogy a leletet megtalálása után kiégették, ezáltal kétségessé válhat a kormeghatározás pontossága.
2011. 05. 03, 15:12
Kilenc kérdés a rovásírásról
anokó: @suburru: Információim szerint a leletek korát Hans E. Suess amerikai kémikus radiokarbonos kormeghatározással 7500- 700 évben határozta meg. @Fejes László (nyest.hu): köszönöm!
2011. 05. 03, 15:08
Kilenc kérdés a rovásírásról
okoslajos: Nagy örömmel olvasgatom a kibontakozó vitát, tetszik, ahogy egymásnak feszülnek az érvek!
A téma, amiből kiindult a vita - ti. hogy Borbás Marika megint mivel ámítja az embereket - gerjedt, nagyon érd...
2011. 05. 03, 14:59
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @anokó: Mi itt a nyestnél keményen dolgozunk azért, hogy olvasóink, kommentelőink minél elégedettebbek lehessenek. Éppen ezért vezettük be azt a technikai újdonságot, hogy amikor a kurzor a sor végére...
2011. 05. 03, 14:45
Kilenc kérdés a rovásírásról
anokó: @Fejes László (nyest.hu): Remélem, hogy szabadverseimen jól szórakozik az a néhány olvasó, aki
elolvasak a hozzászólásokat.
A csekély szóról csak annyit, hogy sekély , sekélyes, csekély , csekélyes a ...
2011. 05. 03, 14:37
Kilenc kérdés a rovásírásról
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Ezzel teljes mértékben egyetértek.
2011. 05. 03, 14:22
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
anokó: @tenegri: Az előző bejegyzésemben Alexander Thom professzor véleményét idéztem a tatárlakai és az
uruki leletekkel kapcsolatban. Véleményéval magam is egyetértek. ( Alexander Thom professzor, mérnök,
...
2011. 05. 03, 14:20
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Köszönjük.
Mindazonáltal a dolognak inkább az a tanulsága, hogy kár a helyesírásba olyan szabályokat tenni, amelyeket senki nem tud betartani, és amit nem is praktikus betartani. (Pl. mi...
2011. 05. 03, 14:18
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
El Mexicano: Különben aki nagyon ragaszkodik az internethez, ezt az oldalt ajánlanám: www.magyarhelyesiras.hu. Sajnos nincs minden benne, de nagyon jól használható (én is ez alapján javítok).
2011. 05. 03, 14:16
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
Fejes László (nyest.hu): @anokó: Köszönjük, hogy habár a költészet napja már elmúlt, újabb és újabb szabadversekkel örvendeztet meg minket.
Nem tudom, hogy az én válaszomból miért következtet arra, hogy az olvasó ismeretei se...
2011. 05. 03, 14:14
Kilenc kérdés a rovásírásról
El Mexicano: A 4. sorban: "helyesírás-ellenőrzési" helyesen. ;)
Tapasztalataim szerint helyesírási szempontból sem az ellenőrzőprogramokban, sem a keresőkben nem szabad megbízni. Annál is inkább, mert a hosszabb, ...
2011. 05. 03, 14:07
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
Fejes László (nyest.hu): @graphoman: Köszönjük a visszajelzést. Nem értem, hogy annak idején miért nem javították a kollégák...
@wviki: Azt hiszem, ha megnézi a nyest cikkeit, láthatja, hogy nagy igyekezettel követjük a tipog...
2011. 05. 03, 14:05
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
suburru: @anokó: Bár tenegri kimerítően válaszolt, néhány kieg. megjegyzést én is teszek.
1. Hol publikálták ezt a C-14-es kormeghatározást? Nem azt kérdem, h kinél olvasható, h 6500 évesnek mutatták ki, hanem...
2011. 05. 03, 14:03
Kilenc kérdés a rovásírásról
wviki: Kedves szerző!
Magyarázza már meg, hogy a "foglalkozásegészségügy" így egybe miért lenne helyes. Hármas összetétel, 8 szótag. Én még úgy tanultam, hogy a három vagy több összetételből álló és 7 szótag...
2011. 05. 03, 13:28
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
wviki: @graphoman:
Teljes mértékben igazad van. Nem vagy Te nyomdász véletlenül? :)
Ugyanis ők szokták tudni, hogy mikor használunk kis kötőjelet (-, más szóval divizt) mikor közepes kötőjelet ("félkvirt-min...
2011. 05. 03, 13:23
A webes helyesírás-ellenőrzés csapdái
tenegri: @anokó: Szerintem félreértette a cikket. A kérdéseket egy olvasó tette fel, s a cikkíró igyekezett rájuk válaszolni.
Ami a tatárlakai korong jeleit illeti, mostani hozzászólása alapján nem értette meg...
2011. 05. 03, 13:15
Kilenc kérdés a rovásírásról
Fejes László (nyest.hu): @tenegri: Ja igen, az mondjuk kérdés, hogy a csuvasok őseit a bolgárok kevéssé ismert részének tekintjük-e, vagy egy másik, hozzájuk közel álló etnikumnak. Már ha beszélhetünk etnikumról nyelv helyett...
2011. 05. 03, 13:05
Madzsar, a főváros
Fejes László (nyest.hu): @Gaboras: Én a genetikához nem értek. Válaszolni csak annyit merek, hogy egy biztos: bárkik is beszélték az uráli/finnugor alapnyelvet, genetikailag ők sem voltak egységesek. Eleve bármikor bármelyik ...
2011. 05. 03, 13:03
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Fejes László (nyest.hu): @Nước mắm ngon quá!: Természetesen minden relatív. Azért a finnt a „logikus helyesírású” nyelvek mintapéldányaként szokták emlegetni, ha más nyelvekkel vetjük össze, nagyon is „fonetikus a helyesírása...
2011. 05. 03, 12:57
A „logikus helyesírású” nyelveknek szavuk sincs a diszlexiára?
tenegri: @Fejes László (nyest.hu): Én csak az idézett mondatra reagáltam, miszerint a csuvasok a bolgárok (egyetlen) leszármazottai, holott ez közvetlenül valószínűleg nem így van, még ha mindenképpen van is b...
2011. 05. 03, 12:54
Madzsar, a főváros
Gaboras: @Gaboras: Elnézést az elgépelésekért, kimaradt betűkért.
2011. 05. 03, 12:47
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
Gaboras: @Fejes László (nyest.hu): Köszönöm a választ. A genetikai rokonságot csupán azért firtatom, ugyanis több tanulmányt is olvastam (melyek viszont sajnos nem tudom mennyire megbízhatóak) amiket az európa...
2011. 05. 03, 12:46
A finnugor „elmélet” és a finnugorellenes „elméletek”
wviki: Bár csak egy érdeklődő laikus vagyok, de néha igen érdekes és értékes könyvekhez is hozzájutok. Ilyennek tartom
Vékony Gábor: A székely írás c. könyvét (Nap Kiadó, 2004).
Ugyan a könyv felét sem értet...
2011. 05. 03, 12:42
Sándor Klára a székely írásról
anokó: @Fejes László (nyest.hu): Voltak sejtéseim, hogy "tenegri" a kollégája, köszönöm megerősítését.
A cikkében ön a kilencedik pontban két kérdést is leírt. Valóban égbekiáltó baromságokat beszélnek ebben...
2011. 05. 03, 12:39
Kilenc kérdés a rovásírásról
Nước mắm ngon quá!: Regen volt mar, hogy finnul tanultam, de berozsdasodott ismereteim szerint a finn sem tokeletesen "logikus helyesirasu":
1. A glottalis hangot nem jelolik, amely bizonyos szavak vegen fordul elo, tobb...
2011. 05. 03, 11:44
A „logikus helyesírású” nyelveknek szavuk sincs a diszlexiára?
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2374
| 2375
| 2376
| 2377
| 2378
| 2379
| 2380
| 2381
| 2382
| 2383
| 2384
...