Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75195
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
gregory: A "billiomodik" (320 találat) illetve a "billiomadik" (1találat) példája már megfelelő (0.31%)? Ugyanúgy cáfolja az analógián alapuló elméletet, ráadásul a "billiomodik" már nincs a hibahatáron belül ...
2011. 10. 15, 18:54
Analógia a magyar sorszámnevekben
gregory: @kalman: Mivel a "trilliárdodik"-ra is csak 32 találat van (ami a korpusz nagyságát tekintve nagyjából 0-nak tekinthető, hibahatáron belül van), nem értékelhető a "trilliárdadik" 0-ja sem.
Ha ez így v...
2011. 10. 15, 18:40
Analógia a magyar sorszámnevekben
kalman: @gregory: "Mivel a (szintén nem nyitótő "trilliárd"-ból képzett) "trilliárdodik" alak (32 találattal) még a "milliárdodik"-nál is sokkal-sokkal ritkább, az elmélet azt jósolja, hogy a "trilliárdadik" ...
2011. 10. 15, 18:14
Analógia a magyar sorszámnevekben
kalman: @scasc: Bocs, bunkó vagyok, nem olvasom a kommenteket (legfeljebb azokat, amiket az én írásaimra írnak, azokat is általában késve). De biztos vannak még kettőnkön kívül is sokan, akik egyetértünk ezek...
2011. 10. 15, 18:09
Harmadakkora válasz
gregory: @kalman: "nem véletlenül hangsúlyoztam, hogy a "millió" sorszámnévi alakja egy teljes nagyságrenddel gyakoribb, mint a "milliárd"-é. Az analógián alapuló elmélet azt _jósolja_ (igen, ez a szó természe...
2011. 10. 15, 17:54
Analógia a magyar sorszámnevekben
JL: @najahuha: "(A02.)A nyelvtörténeti vizsgálatok azt is vitathatatlanná tették, hogy ez az „együttélés” igen régi időkben lehetett, feltehetően a mezolitikum (átmeneti kőkor) és a neolitikum (újkőkor)id...
2011. 10. 15, 17:27
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
doncsecz: Ezt persze a Muravidéken, vagy a Muraközben nem tették meg. Vajon azért mert Románia aktív csatlós volt?
2011. 10. 15, 16:15
Megtörtént, amit senki nem hitt volna el
El Mexicano: Ez még jó darabig így is lesz, amíg az internet nem fog megbízható forrásnak számítani – márpedig nem fog, amíg nem lesz tökéletesen megoldva az illegális online tevékenységeket folytatók (spammelők, ...
2011. 10. 15, 15:02
Továbbra is több olvasója van a nyomtatott médiának, mint az internetesnek
Agyagtábla, papirusz: Két pontosítás az ókori részhez:
1. III. Ramszesz pontos uralkodási évein megy a vita, de az mindig is világos volt, hogy jóval 1150 előtt halálozott el (a Wikipédia, ahonnan ez az 1150 származik _nem...
2011. 10. 15, 12:53
Kik is azok a palesztinok?
sajtosstangli: Én be tudtam írni a siketek jelnyelvét is, ha jól emlékszem „jelbeszéd”-ként szerepelt a listában.
2011. 10. 15, 12:06
Nyelvszámlálás
najahuha: Cikkíró állítja: ".. A tudományos párbeszéd érdekében tisztázzuk a következőket: a történeti nyelvészet nem azt állítja, hogy létezett egy nép, amely a finnugor alapnyelv ágaira bomlott, hanem azt, ho...
2011. 10. 15, 10:06
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
fakir: Zsidók már a 10. századtól éltek Magyarországon, szánalmas momentuma a magyar történelemnek ez a világháborús névváltoztatás.........
2011. 10. 14, 22:00
Ciki Zsidnek lenni?
fakir: Jó a cikk. Egyetértek vele, viszont a "veszekedést" már unom. Szeretném javasolni, hogy a következő értekezés szóljon arról, hogy melyek a legújabb kutatási eredmények és konklúziók (mindent összevetv...
2011. 10. 14, 21:52
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Studiolum: csak két apró korrekció:
„addigra már a Balkánon is elterjedt, egészen Thesszalonikéig (ma Szaloniki).”
helyesen: „addigra már a Balkánon is elterjedt, egészen Szalonikiig (ma Thesszaloniki).”
„A hitt...
2011. 10. 14, 21:10
Hogy beszél a szomszéd?
Szláv nyelvek és eredetük
doncsecz: Nem egyedi eset, ha egy nép eltűnik, de a neve a területen fennmarad és az oda érkező új nemzet felveszi. Gondoljunk csak a poroszok és Poroszország esetére. Arról mindenkinek a legkeményebb és legsze...
2011. 10. 14, 17:50
Kik is azok a palesztinok?
téli vanília: nem feltétlenül sok a három, a kérdés ui.nem perfekt (vagy legalábbis nyelvvizsgával igazolt) nyelvtudásra vonatkozik, hanem arra, hogy az illető milyen nyelveken tudja megértetni magát, ebbe a konyha...
2011. 10. 14, 17:38
Nyelvszámlálás
El Mexicano: Ajánlok elolvasásra egy többé-kevésbé idevágó témát a blogomból is:
elmexicano2010.blogspot.com/2011/09/miert-ejtik-spanyol-j-t-h-hoz-ha
2011. 10. 14, 16:27
Az ábécé feltalálói
dekadenci: @szigetva: köszönöm, javítva.
2011. 10. 14, 14:37
Oroszország veszélyt lát a kisebbségi nyelvekben
szigetva: 1 „a nemzetiségi nyelvű információs rendszerek, „amennyiben nem oktatási jellegűek, azzal a veszéllyel járnak, hogy megosztják Oroszország népeit, és felhasználhatóak szélsőséges tartalmú oldalak létr...
2011. 10. 14, 14:22
Oroszország veszélyt lát a kisebbségi nyelvekben
scasc: Megtisztelésnek veszem, László, hogy felhasználta Atilla utolsó cikkéhez fűzött gondolataim némelyét.
2011. 10. 14, 14:21
Harmadakkora válasz
Roland2: Erdélyben Zsidóvár is van : www.banaterra.eu/magyar/Z/zsidovar.htm
hu.wikipedia.org/wiki/Zsid%C3%B3v%C3%A1r
Egyik forrás sem említi,h. lett volna zsidó lakossága.
2011. 10. 14, 13:32
Ciki Zsidnek lenni?
scasc: De mért adnák föl, hogy két szavazatuk van az EU-ban? 0.0
Koordinálni lehet, de már csak taktikailag sem érné meg az egyesülés.
2011. 10. 14, 13:16
Finn- és Észtország egyesül?
szigetva: @scasc: Ugyanakkor, ha a legkézenfekvőbb helyet nézem (en.wikipedia.org/wiki/Laryngeal_theory#.2Ah.E2.82.81) azt látom, hogy amit mondasz, az némiképp meghaladott nézet.
2011. 10. 14, 12:47
Az ábécé feltalálói
szigetva: @scasc: Bocs, igazad van. A HV>E-dben erre asszociáltam: éta+V=[e:], de belátom, oktalanul.
2011. 10. 14, 12:42
Az ábécé feltalálói
El Mexicano: @Fejes László (nyest.hu): Igen, ebben igazad van, mert tkp. a romani makronyelv (ahogy pl. a szárd vagy a kecsua is).
2011. 10. 14, 12:22
Nyelvszámlálás
majtos: két kérdésem lenne:
1/ a filiszteus - Égei civilizáció azonosítás már megdőlt?
2/ a palesztin - izraeli konfliktus az angolok által mesterségesen gerjesztett volta csak írói túlzás?
2011. 10. 14, 12:15
Kik is azok a palesztinok?
scasc: @szigetva: hát itt: "Tehát szerinted a zöngés~zöngétlen különbségből következik az [o~e] hátsó~elülső különbsége?"
Azzal, hogy a zöngés:zöngétlenségre kérdezel rá, mutatja, hogy a ʕ;ħ ellentétre gondo...
2011. 10. 14, 12:12
Az ábécé feltalálói
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: OK, pontosítok. Úgy nincs értelme a „cigány nyelv”-nek, hogy az a nyelv, amit a cigányok beszélnek. (Azaz úgy, ahogy a kérdőíven szerepel.) Valóban, a romanit szokták egyszerűen cigány n...
2011. 10. 14, 11:20
Nyelvszámlálás
szigetva: @scasc: „Nem szerintem, az irodalom szerint. Bár pontosat nem tudok pontosan idézni, Azonban az indoeuropeisztika laringális elmélettel foglalkozó műveiben biztos megtalálod a hivatkozást a vonatkozó ...
2011. 10. 14, 10:58
Az ábécé feltalálói
scasc: @szigetva: Nem szerintem, az irodalom szerint. Bár pontosat nem tudok pontosan idézni, Azonban az indoeuropeisztika laringális elmélettel foglalkozó műveiben biztos megtalálod a hivatkozást a vonatkoz...
2011. 10. 14, 10:40
Az ábécé feltalálói
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2237
| 2238
| 2239
| 2240
| 2241
| 2242
| 2243
| 2244
| 2245
| 2246
| 2247
...