Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Fejes László (nyest.hu): @fakir: A bolgár esetében a kisebb török vezetőréteg vette át a többségi szláv nyelvet. A bolgárok esetében óriási félreértés, h volt egy török nép, ők elszlávosodtak, és ők a mai bolgárok ősei. Csak ...
2011. 10. 19, 16:38
Volt-e finnugor őshaza és ősnép?
Fejes László (nyest.hu): @bibi: „A magyar turkológia (altajisztika) ma is aktívabb mint a magyar finnugrisztika. Pl. nem tekinti magát "befejezettnek".” Miért, talán a magyar finnugrisztika befejezettnek tekinti magát?
2011. 10. 19, 16:28
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
bibi: Elképesztő, hogy akinek nem teszik a mi nyelvrokonságunk az legszívesebben a nyelvrokonságot mint olyat is megkérdőjelezné. Mintha nem lenne nyilvánvaló, hogy vannak szláv nyelvek - és mintha azok ne ...
2011. 10. 19, 16:04
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
El Mexicano: Ez így teljesen érthető és logikus levezetés, ennél sokkal érdekesebb az, amikor azt állítják – bizonyítottan rokon nyelvekről lévén szó, mint pl. az indoeurópai nyelvek –, hogy alapnyelv sem létezett...
2011. 10. 19, 15:41
Volt-e finnugor őshaza és ősnép?
fakir: "A régészeti és genetikai eredmények figyelembevételével sokkal reálisabb lenne egy finnugor nyelvű Avar populáció és egy kisebb számú törökös magyar népesség 896 körül."
Elnézést, javítom magamat, cs...
2011. 10. 19, 15:33
Volt-e finnugor őshaza és ősnép?
fakir: Elhiszem hogy a magyar nyelvnek finnugor gyökerei vannak. Én másban látom az igazi problémát.
Például, az összes szláv állam történetírása azt súlykolja, hogy kevés magyar érkezett a Kárpát-medencébe....
2011. 10. 19, 15:14
Volt-e finnugor őshaza és ősnép?
Ed'igen: @Roland2: Ja persze, én csak viccelődve említettem meg Rákosit. Természetesen nem tartanak minket igazából rokonnak.
2011. 10. 19, 14:29
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Fejes László (nyest.hu): @gregory: @kalman: Bocsánat, ez a válasz elkerülte a figyelmemet, de Kálmán pontosan rámutatott a lényegre.
Egyébként jó kérdés, hogy mennyire szinkrón vagy mennyire diakrón problémáról van szó. Arra ...
2011. 10. 19, 14:24
Analógia a magyar sorszámnevekben
Fejes László (nyest.hu): @kalman: Pontosan így van. A van a vagyonból jött létre, a mén a megyenből, kb. úgy, ahogy ma a tom a tudomból. Az -n pedig az E/3 felszólító módban maradt meg: legyen, menjen, tudjon stb.
@Sigmoid: A...
2011. 10. 19, 14:18
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
kalman: @gregory: "A beszélőknek fogalmuk sincs arról, hogy elhomályosult összetétel-e vagy sem, ezért ennek semmilyen szerepe nincs itt." Ez bizony igaz. De azt, hogy a "férfi" a felületes hasonlóság (magánh...
2011. 10. 19, 14:13
Analógia a magyar sorszámnevekben
kalman: @El Mexicano: "Szerintem lehetséges, hogy a "jön" végén az -n is analógiával keletkezett a "jő"-ből (pl. a van mintájára)." Nem értek a magyar nyelvtörténethez, de én úgy emlékszem, hogy az -n egy E3 ...
2011. 10. 19, 14:07
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
Roland2: @Roland2: Ja,sutaságot írtam,nem pályaudvar volt,hanem vasútállomás.Mind1,már néhány évvel ezelőtt történt.
@Ed'igen: Akivel én találkoztam,az egy fiatal srác volt,és elmondása szerint ő már városban ...
2011. 10. 19, 13:52
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Sigmoid: Én eddig ebbe bele sem gondoltam, de nekem a "fövés, fövök, fövünk" változat tűnik a legtermészetesebbnek. :) Úgyhogy mostantól ezt fogom használni.
A "fővés" és a "főlést" nyakatekert, nekem az az ér...
2011. 10. 19, 11:48
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
El Mexicano: @najahuha: Elnézést, visszaolvastalak, valamit félreértelmeztem először. Tehát igen, egyetértek.
2011. 10. 19, 11:06
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
najahuha: @Ed'igen:
Egyetértek.
Bármilyen fontos és meghatározó a nyelv egy társadalomban, a "nyelvészeti anyag" egyfajta magunkra fölvett “ruházat” (a tárgyi emlékeinkkel együtt, ellentétben a genetikai/antrop...
2011. 10. 19, 10:57
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
El Mexicano: @Arisztid: Szerintem lehetséges, hogy a "jön" végén az -n is analógiával keletkezett a "jő"-ből (pl. a van mintájára).
2011. 10. 19, 10:54
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
Arisztid: A cikket olvasva nekem a "jön" ige jutott eszembe, aminek ugyanúgy létezik (igaz, ma már tájnyelvi) "jő" alakja, és ott is egyes- és többes szám első személyben "jövök", "jövünk". Ráadásul ezek az ala...
2011. 10. 19, 10:47
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
najahuha: @El Mexicano:
Írta: "Nem hinném, hogy erről lenne szó, mert az általam említett besorolás éppen újabb keletű, mint amit a magyar nyelvészek szoktak alkalmazni."
Éppen erről írtam.
Lásd: Tapani Salmine...
2011. 10. 19, 10:25
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Galván Tivadar: Ez az "elkeseredett analógiakeresés", ez nagyon tetszett. Azt hiszem megtaláltam a magyarázatot egy olyan jelenségre, amelynek már régóta kerestem az okát.
Jogász- és újságírói körökben elszaporodott ...
2011. 10. 19, 09:53
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
El Mexicano: Erre már én is kíváncsi lettem volna, nagyon érdekes cikk!
Egyébként a "fő" igére azt mondanám egyszerűen, hogy hiányos ige, mivel nem a kérdéses alakjait nem használjuk.
A hiperkorrekcióról jut eszem...
2011. 10. 19, 08:31
Főünk? Fövünk? Fővünk? Főlünk?
El Mexicano: @tenegri: Az Ethnologue valóban furcsa besorolásokat alkalmaz néha (ezt már az újlatin nyelveknél is észrevettem), de bizonyos megközelítésben jogosan, csak kérdés, milyen szempontok alapján (az újlat...
2011. 10. 19, 08:18
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Ingvar: @Roland2: Köszönöm a hozzászólásodat, nagyon érdekes és informatív volt.
2011. 10. 19, 00:41
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Ed'igen: @Roland2: Elnézést, de ki kell javítsalak szaha ügyben. Ők igenis rokonoknak tartanak minket (legalábbis az idősebbek). No nem vérszerinti, hanem affinális rokonoknak, ugyanis mi kis Rákosi Matyink fe...
2011. 10. 18, 23:59
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Ed'igen: Egy csomó félreértés elkerülhető lenne a nyelvek összehasonlító vizsgálatakor, ha egyszer túl tudnánk lépni a rokonság metaforáján. Indázó faágak és törzsek, ős és leszármazott nyelvek. Már elemeiben ...
2011. 10. 18, 23:49
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
najahuha: @Fejes László (nyest.hu):
Paródia ide vagy oda: n+1 kritériumot föl lehet sorolni, ami alapján hol az egyik, hol a másik struktúra nem fog jó lenni.
Zsirai sem tesz mást, mint kiragad egy HIPOTÉZISele...
2011. 10. 18, 22:54
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
najahuha: @El Mexicano:
Föltehetően a Parpola, Salminen és sokan mások nevéhez köthető taxonómiai problémák fölvetését is figyelembe vevő anyagokról van szó, amelyek jóval korábban reagáltak minderre, mint a ha...
2011. 10. 18, 22:32
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Fejes László (nyest.hu): @najahuha: Most már tényleg kezd paródiába fordulni a dolog. Budenz ábráján a magyar ugyanolyan távolságra van a permi nyelvektől, mint az obi-ugoroktól, és lapp is közelebb esik hozzá, mint a finnhez...
2011. 10. 18, 22:27
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
tenegri: @El Mexicano: Megnéztem az ethnologue.com-on a miheztartás végett a mongol nyelvek felosztását. Hááát, erősen faramuci - innentől jön az, hogy ha látom valahol, hogy amihez értek, az pontatlan/téves/m...
2011. 10. 18, 22:25
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
Roland2: @Ingvar: Én azért nem lennék olyan biztos benne,h. minden török rokonnak tart minket vagy hogy egyáltalán olyan sokat tudna rólunk:az anatóliai törökök még talán inkább,valóban vannak olyan török(orsz...
2011. 10. 18, 22:21
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
tenegri: @El Mexicano: "nem értek az uráli nyelvekhez, de már nem egy forrásban olvastam, hogy ez sem igaz. A modernebb besorolás szerint az uráli nyelvcsaládon belül csak a finn nyelvek alkotnak közelebbi rok...
2011. 10. 18, 22:14
Leszámolás a finnugor elmélettel (2. rész)
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2234
| 2235
| 2236
| 2237
| 2238
| 2239
| 2240
| 2241
| 2242
| 2243
| 2244
...