Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
arafuraferi: Bocs ez nem szóképzés, helyette szóösszetétel, mindegy a lényegen nem változtat, hiába vannak annak is a nyelvben szabályosságai, vagy kivételei, annak létrehozása nem valós időben történik.
2011. 12. 18, 22:32
Ami és amely
don B: @drino: Édesjóistenem, minden tiszteletem Chomskyéknak, de hány éve tolják ezt a szekereket nyelvészek hadai? Hatvan? Hány természetes nyelvet írtak már le tisztességesen?
2011. 12. 18, 22:30
Ami és amely
arafuraferi: Jajj, ne.
Tényleg azt akarod nekem bemesélni, hogy egy képzős szerkezet egyenértékű egy mondatszerkezettel?
A képzést nem a beszéd pillanatában végezzük el, hanem korábban kialakult.
A mondatszerkeszt...
2011. 12. 18, 22:30
Ami és amely
tenegri: @arafuraferi: Ott volt pl. a korábban említett példám: lókolbász és parasztkolbász. Pontosan ugyanaz a nyelvtani szerkesztésmód, a végeredmény értelme pedig az összetevők jelentésétől és szokásos hasz...
2011. 12. 18, 22:22
Ami és amely
arafuraferi: A többféle logikai megközelítés pedig nem akadálya annak, hogy egyféle kérdésben egyfajta logikai kikövetkeztetés legyen.
2011. 12. 18, 22:21
Ami és amely
arafuraferi: Bocs igazad van, nincs abszolút alapja, csak 99,999999%-os valószínűsége, hogy két matematikus ugyanarra a következtetésre jut. Persze átlagmebereknél már változik a valószínűség (az egyik esetleg nag...
2011. 12. 18, 22:17
Ami és amely
drino: @tenegri: A logikának nincs abszolút alapja - ami logikátlannak tűnik az egyik szempontból, teljesen logikus lehet egy (vagy több) másikból. A nyelvi változások során folyamatosan különböző, egymásnak...
2011. 12. 18, 22:17
Ami és amely
bibi: Ócska képmutatás.
Tarasz Bulba.
Csak ölni tudnak.
2011. 12. 18, 22:16
Nyelvi áttörés Ukrajnában
tenegri: @arafuraferi: ""A logikának nincs abszolút alapja."
Bocs ezt nem sértésből mondom, de ilyet csak egy bölcsész mondhat.:-)
Az már más kérdés, hogy logikus megoldásokhoz el lehet jutni többféle úton. Ez...
2011. 12. 18, 22:13
Ami és amely
arafuraferi: Ennek a kialakulása csak folyamatában lehetséges, olyan nyelveknél lehet hogy van, aminél névszói osztályok vannak, de azoknak előbb ki kell alakulni.
Amúgy szeretem a meglepetéseket, ha meglepsz egy ...
2011. 12. 18, 22:11
Ami és amely
bibi: Ha a katolikus egyházi karriert a latin tudáshoz kötnék, akkor azonnal javulna a helyzet. Ennek feltétele pedig az lehet, hogy az egyházon belül a latin legyen a kommunikáció nyelve. Akár a nemzeti eg...
2011. 12. 18, 22:11
Bukásra állnak a papok latinból
tenegri: @arafuraferi: "Énszerintem ilyesmi kivételek nem fordulnak elő a nyelvekben"
Ha beleásnád magad a nyelvekbe és a nyelvészetbe bizonyára sok meglepetés érne még :)
2011. 12. 18, 22:03
Ami és amely
arafuraferi: "Az asztalon feküdt a könyv (a)mit Péter tegnap olvasott."
Ez teljesen helyes.
"(A)mit Péter tegnap olvasott, a könyv, az asztalon feküdt."
Ez kicsit furán hangzik, inkább ezt raknám a költői kategóri...
2011. 12. 18, 22:01
Ami és amely
bibi: @arafuraferi:
én azt tapasztalom, hogy az emberek nagy része még helyesen használja, tehát így mondaná:
A könyv, amit Péter tegnap este olvasott, az asztalon feküdt.
vagy:
A könyv az asztalon feküdt. ...
2011. 12. 18, 21:55
Ami és amely
arafuraferi: "A logikának nincs abszolút alapja."
Bocs ezt nem sértésből mondom, de ilyet csak egy bölcsész mondhat.:-)
Az már más kérdés, hogy logikus megoldásokhoz el lehet jutni többféle úton. Ezért is különböz...
2011. 12. 18, 21:54
Ami és amely
arafuraferi: Ne bőszülj el nagyon, józan, higgadt emberek kellenek a hazának.:-)
Az is egyfajta nyelvművelés, ha az embert okos emberek bátorítják valamire. Ami tény, hogy jelenleg van egyfajta logikája a nyelvünk...
2011. 12. 18, 21:49
Ami és amely
tenegri: @arafuraferi: "tele vannak kivételekkel a nyelvek (és logikátlanságokkal)"
A logikának nincs abszolút alapja - ami logikátlannak tűnik az egyik szempontból, teljesen logikus lehet egy (vagy több) mási...
2011. 12. 18, 21:44
Ami és amely
don B: @arafuraferi: ritkák? Hogy a csudába tudnak ezek a nyelvészek ezeroldalas mondattankönyveket összeírni...
2011. 12. 18, 21:43
Ami és amely
arafuraferi: Ja és a politika is arra épít, vagyis ott még durvább a helyzet, ott komplett állító mondatok változnak tagadó mondatokká.:-))
Meg úgy általában fontosabb manapság az, hogy hogyan mondasz valamit, min...
2011. 12. 18, 21:42
Ami és amely
don B: @arafuraferi: azért ennél az érveléstechnikánál kevés bőszítőbbet tudok elképzelni (mint amikor DT megkérdezi MA-t, hogy miért örül, ha bántják a hazáját, amiben, ugye, legalább két hazug állítás van ...
2011. 12. 18, 21:38
Ami és amely
arafuraferi: @tenegri: Egyébként abban igazad van, hogy a nyelvekben a viccek és tulajdonképp a költészet is a nyelvi logikátlanságokra épül, mert ha teljesen logikus egy nyelv, akkor "képletesen" sem lehet rajta ...
2011. 12. 18, 21:33
Ami és amely
arafuraferi: @tenegri:
Igen, tele vannak kivételekkel a nyelvek (és logikátlanságokkal), de azért szerintem ritkák az olyan kivételek, hogy adott egy mondatszerkesztési szabály, és hogyha a mondatban ilyen, meg ol...
2011. 12. 18, 21:28
Ami és amely
arafuraferi: Amúgy kicsit szélsőséges ez a hozzáállás a nyelvművelés-mentesítőktől, hogy azt is szüntessük meg (még ha nincs is erre törekvés), ami legalább logikus a nyelvünkben. (Merthogy az idézett példamondath...
2011. 12. 18, 21:24
Ami és amely
tenegri: @arafuraferi: "Ja és a másik, ha asztal véletlenül mégiscsak tele van feliratokkal, akkor külön magyarázkodnom kell, hogy nem a könyvet, hanem bizony az asztalt, olvasgatta Péter"
Mint ahogy ezt lépte...
2011. 12. 18, 21:23
Ami és amely
tenegri: @arafuraferi: "Ha pedig kétféleképpen használja a nyelv, akkor az felborítja a nyelvi logikát"
.
Hát igen, lásd a lókolbász és a parasztkolbász esetét - nemzedékek életét keseríthette meg az effajta "...
2011. 12. 18, 21:17
Ami és amely
arafuraferi: Ja és a másik, ha asztal véletlenül mégiscsak tele van feliratokkal, akkor külön magyarázkodnom kell, hogy nem a könyvet, hanem bizony az asztalt, olvasgatta Péter, holott a megfelelő nyelvi eszközök ...
2011. 12. 18, 21:12
Ami és amely
arafuraferi: Az igének két páciense lehet:-)
Ezt csak sejtem hogy mit jelent, mert én csak átlagos nyelvhasználó vagyok, nyelvészdiploma nélkül.:-)
De rendben, megértem, ha logikusabbnak tűnik a könyvolvasás, de h...
2011. 12. 18, 21:08
Ami és amely
don B: @arafuraferi: köszönöm az oktatást, szmájlival, de én az olvasta igéről és lehetséges vonzatáról beszéltem, nem a főmondat tárgyáról (két olyan NP van a mondatban, ami az igének patiens szerepű vonzat...
2011. 12. 18, 20:52
Ami és amely
arafuraferi: "A mondatban az olvasta igének elvileg két tárgya lehet, a könyv meg az asztal, közülük egyrészt a könyv van tárgyesetben, másrészt könyvet olvasni természetes, asztalt olvasni meg nem, ergo normális ...
2011. 12. 18, 20:46
Ami és amely
don B: @arafuraferi: Könyörgök, hagyjuk a „nyelv logikáját”, mert iszonyú sok marhaság szokott kisülni belőle. „Péter összeverekedett Pistával, aki vérzett” – ezt, hacsak a szövegkörnyezet nem egyértelműsíti...
2011. 12. 18, 20:43
Ami és amely
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2163
| 2164
| 2165
| 2166
| 2167
| 2168
| 2169
| 2170
| 2171
| 2172
| 2173
...