Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
ugróegér: Annyira felesleges pénzkidobás. Nem mindegy, hogy hogy hívják azt a koszvadt megállót?
2012. 04. 30, 12:28
A BKV is átnevez
hegyaljai: Az lenne a megoldás erre az átnevezési ügyekre, hogy évente legfeljebb egyszer-kétszer, például paraméter könyv változás, nagyobb beruházások átadása esetén lehessen átnevezgetni.
2012. 04. 30, 12:23
A BKV is átnevez
Fejes László (nyest.hu): @fakir: Már megint ez a régi lemez, hogy a honfoglalók kevesen voltak? Ezt ugye az bizonyítja, hogy nem az ő török nyelvük terjedt el, hanem a Kárpát-medencében már régóta beszélt magyar? :D
2012. 04. 30, 11:33
A rejtélyes Magyar-tó
Fejes László (nyest.hu): @scasc: „A szubsztrátumhatást a fonológiában lehet keresni” Nem tudom, ezt honnan veszed, de szubsztrátumhatásról a nyelv minden szintjén szokás beszélni, még a frazeológiában is.
„ Az orosz azért elé...
2012. 04. 30, 11:21
Finnugor szubsztrátum az oroszban
scasc: @Ed'igen: Mondottaddal messzemenőleg egyetértek, de egy helyen kicsit elcsúsztál: "A honfoglaló magyarság nyelvében viszont lehetetlen nem észrevenni a finnugor alapréteg alapszókincsét: vér, kéz, sze...
2012. 04. 30, 10:54
A rejtélyes Magyar-tó
Ed'igen: @fakir:
Csak néhány rövid megjegyzés:
1. Az, hogy türköknek nevezték a bizánci források a magyarokat, az nem mond el semmit az adott csoport nyelvéről, hiszen nem etnikumokról és nyelvekről volt szó, ...
2012. 04. 30, 10:42
A rejtélyes Magyar-tó
scasc: @Roland2: De minek? :-)
Meg simán lehet, hogy a mai homo sapiens sapiens, legalább is a homo sapiens sapiens europeus változata egy (aránylag sikeres) homo sapiens sapiens x neandertalensis hibrid... ...
2012. 04. 30, 10:29
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
Roland2: @scasc: Egyébként lehetséges , hogy ha manapság élnének neandervölgyiek,műtéti úton megoldható lenne,hogy ők is úgy beszéljenek,mint mi.
2012. 04. 30, 09:56
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
scasc: Két hozzáfűzés: Az orosz azért elég komolyan eltér fonológiailag a többi szlávtól, még az ukrántól és a lengyeltől is. (A fehéroroszt nem említem, azt nem ismerem eléggé, de benyomásaim szerint közel ...
2012. 04. 30, 09:55
Finnugor szubsztrátum az oroszban
Roland2: Köszönöm a választ.
2012. 04. 30, 09:52
Finnugor szubsztrátum az oroszban
istentudja: A neandervölgyieket sokáig "lesajnálta" a tudomány.Ehhez képest kiderült például,hogy tudtak beszélni,keveredtek a modern emberrel,söt müvészetük is volt.
www.dailygalaxy.com/my_weblog/2012/02/neander...
2012. 04. 30, 09:50
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
Pesta: Az a baj, hogy még mindig szabadlábon védekezhet.
Kit érdekelnek, köztudomású, hogy az egész bagázsnak csak papíron van diplomája, nyelvvizsgája, sőt érettségije. Avagy papíron sem, ahogy a helyzet mu...
2012. 04. 30, 09:08
Gyurcsány-plágium: gyűlnek a bizonyítékok?
scasc: @Roland2: De fordítva, jóllehet, igen. Tehát még a nyelvi kommunikációnak sem kellett, hogy feltétlenül akadálya legyen.
(Más kérdés, hogy az akkori alacsony népsűrűség mellett, voltak-e alkalmi talál...
2012. 04. 30, 07:50
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
seaman50: ... csak a kronológia miatt:
vers.1.0 Gyurcsány szakdolgozat nélkül kapott diplomát
... bukta, kiderül, van neki egy főiskolai tanári és egy egyetemi közgazdasági
vers, 2.0 Gyurcsány bevallotta, két s...
2012. 04. 30, 01:00
Gyurcsány-plágium: gyűlnek a bizonyítékok?
Roland2: @scasc: Igen,ahogy írtam is ,hasznáhattak már vmilyen nyelvet. Azonban mi, homo sapiensek bármilyen emberi nyelvben használt hangot ki tudunk ejteni gyakorlással ( még akár a khoiszan nyelvek csettint...
2012. 04. 29, 23:29
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
nemtulnehez: @nemtulnehez:
PS. Az Anonymous idezetem Pais Dezso forditasabol van. Nm tudom Kristo honnan szedte az ovet.
mek.oszk.hu/02200/02245/02245.htm
2012. 04. 29, 23:09
A rejtélyes Magyar-tó
Sigmoid: Gyurcsány Ferenc a biológia-technika tanár! Ez megérne egy webcomicot, még smittségek nélkül is...
2012. 04. 29, 22:54
Gyurcsány-plágium: gyűlnek a bizonyítékok?
nemtulnehez: @scasc:
@scasc:
"De munkahipotézisként akkor is az elfogadott, a finnugor nyelv 9.sz-i beköltözését kell felvállalnunk, addig, míg egy 8., 7., 6. sz.-i jelenlétre nincs bizonyíték."
Ezt nekem nehez me...
2012. 04. 29, 22:50
A rejtélyes Magyar-tó
scasc: @Roland2: "Ez jóval kisebb hangállományt jelent,mint amivel a mai nyelvek rendelkeznek"
De ez nem akadálya a teljesen funkcionális nyelvnek. Az ismert legkisebb fonémarendszerű nyelvek 3 mgh-ból állna...
2012. 04. 29, 22:13
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
scasc: @Zeller Ede: Mert tájékozatlan vagy :-)
2012. 04. 29, 22:10
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
scasc: @fakir: Nézd, a kulcsszó akkor is, hogy a tudományosságban az alaphipotézis (vagy nulla-hipotézist) addig tartjuk meg, míg az alternatív hipotézisre nem elég a bizonyíték, hogy a H_0-t megdöntse.
Én i...
2012. 04. 29, 22:09
A rejtélyes Magyar-tó
Roland2: @Zeller Ede: "ezzel kapcsolatban már nincs semmiféle vita. a neandervölgyiek anatómiailag képesek voltak a homo sapiens "beszédének" megfelelő vokalizációra." Ez így nem teljesen igaz : az agyi képess...
2012. 04. 29, 21:23
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
drino: Ha már szó esett a cigányokból, a téma újabb nyelvészeti vonatkozása:
nol.hu/kulfold/mar_nem_pejorativ_romanul_a_cigany
Kár, hogy erről nem lehet olvasni a nyest-en elemzést. Pedig ami Romániában tört...
2012. 04. 29, 20:43
Kitől kell megvédeni az iskolát?
istentudja: @Zeller Ede: A neándervölgyiek.Bennem ebböl 2,70% van.
2012. 04. 29, 19:05
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
istentudja: Állati nagy szerencse,hogy a tudomány,tudomány.De mitöl is az,ami?Attól,hogy képes önmagát megkérdöjelezni.Ha nem ezt teszi,már nem tudomány.
2012. 04. 29, 19:03
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
Zeller Ede: @istentudja: bocs, de mi is? mert, az a rendszer nem mutatja, melyik hozzászólásra írták a választ. vagy csak én nem találom?
2012. 04. 29, 19:01
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
fakir: @Ed'igen:
Ezzel nincs is semmi baj, egyetértek. A kortárs források viszont nem tipp-mix.......csak esetleg rosszul értelmezték eddig.
Pl, esetleg kiderül, hogy a Kazár fennhatóság max pár évtizedes id...
2012. 04. 29, 19:00
A rejtélyes Magyar-tó
Pesta: Most nem keresek rá, de eredetiben a genocídium (ang. genocide) szót „kellett volna", hogy használja Obama, nem azt, hogy holokauszt, bár ez is csak engem erősítene, lévén annak nemzetközileg is speci...
2012. 04. 29, 19:00
Politikai okokból tabu a „népirtás”
istentudja: @Zeller Ede: Igen,ez mára már tudományos tény.
2012. 04. 29, 18:56
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
Zeller Ede: @Fejes László (nyest.hu): nézd, az igazi tudományok a természettudományok. sőt, ha a legigazibb tudományt kell megneveznem, az a matematika. az ún. társadalomtudományok, azok nem tudományok. ez van. v...
2012. 04. 29, 18:54
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 2002
| 2003
| 2004
| 2005
| 2006
| 2007
| 2008
| 2009
| 2010
| 2011
| 2012
...