Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75216
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
Roland2: @Fejes László (nyest.hu): Az interneten több helyen is azt olvasni,és a Zaicz-szótár ( másra nem tudok hivatkozni ) is azt írja,hogy az ebihal szó 'ebi' előtagja az eb ( kutya ) szó -i melléknévképzőv...
2012. 06. 10, 21:53
Helytelen-e a teknősbéka?
Szalakóta: Emlékszem arra, hogy egyszer, amikor elment a hangom, egy ismerősöm nagyon lesajnált, hogy nem tudok beszélni. Úgy mondta, mintha ez nagyon szörnyű lett volna. Nem volt olyan szörnyű.
Hál' Istennek az...
2012. 06. 10, 21:18
Alig tájékozódunk a fogyatékos emberekről
Fejes László (nyest.hu): @DJS: „Úgy értem, volt egy Balázs Géza 1989 előtt, aki a graffitiket tanulmányozta, aki egy laza és népszerű figura. És van egy Balázs Géza, aki a kifinomultság hiánya miatt kritizálja mások nyelvhasz...
2012. 06. 10, 20:22
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
Fejes László (nyest.hu): @kalamajka1: Nem inkább arról, amelyiknek nagyobb a vízhozama? Bár valószínű, hogy ez is csak akkor érvényesül,, ha történelmileg már nem dőlt el.
2012. 06. 10, 20:17
Az értől az óceánig
Fejes László (nyest.hu): @Pesta: „Logikus-e nyelvileg a teknősbéka? A kommentelő szerint nem, a Nyest szerint igen.” Ilyesmit nem állítunk a cikkben. Sőt, többször is kifejtettük azon álláspontunkat, hogy a nyelv nem logikus,...
2012. 06. 10, 20:04
Helytelen-e a teknősbéka?
kalamajka1: Egy másik érdekesség a Dunával kapcsolatban: az országunkon átfolyó legnagyobb folyamot tulajdonképpen Inn-nek kellene hívni. Ugyanis két folyó találkozása esetén a folytatást arról a folyóról kell el...
2012. 06. 10, 19:23
Az értől az óceánig
Szalakóta: Különben:
Van olyan szó, hogy ebi? Mert, ha nincs, akkor az ebihal nem összetétel. Étkezési szempontból pedig amúgy is halnak számít.
A matematikusok igenis szoktak kockás inget venni. Aki akadékoskod...
2012. 06. 10, 19:21
Helytelen-e a teknősbéka?
DJS: @El Mexicano:
"a RAE alapvetően nem "tudományos intézmény", mivel a nyelv szabályozására alakult és lexikográfiára specializálódott"
Azt elhiszem, hogy a spanyol nyelvben szükség van erre, mert renget...
2012. 06. 10, 17:37
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
DJS: @seta92:
"Balázs Géza nem nyelvész"
Akkor sarlatán. Ugyanis a honlapján (balazsgeza.hu) így mutatkozik be: "Dr. Balázs Géza nyelvész, néprajzkutató, tanszékvezető egyetemi tanár, intézetigazgató-helye...
2012. 06. 10, 17:35
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
istentudja: @scasc: Mint például Erdélyi István?
www.historia.hu/archivum/2004/0409erdelyi.htm
Ezt a kerekasztal-beszélgetést is érdemes elolvasni:
www.kortarsonline.hu/2009/01/magyar-mogyeri-magyari/4418
2012. 06. 10, 16:22
A finnugor őshaza Kalevi Wiik szerint
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Most nem az számít, hogy mit tekintesz erősnek, hanem azt, hogy akutatások mit mutatnának a valósághoz képest. Pl. ha kétszáz japán jövevényszót mutatunk ki, az jóval erősebb hatást mutat, m...
2012. 06. 10, 11:53
Itt a piros, hol a piros?
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: Miért „is”?
Igen, volt idő amikor az emberi faj nemesítésére is létrehoztak „tudományos” intézeteket (www.nyest.hu/hirek/lebensborn-a-fajvedelem-a-bolcsoben-kezdodik) , de ezek felett az...
2012. 06. 10, 11:45
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
tenegri: @Roland2: Elég ritka lehet, hogy Magyarországon vki japán nyelvű újságot olvasson vagy japán nyelvű tv-t nézzen, szóval ezeknek a szavaknak a közvetlen forrása nem a japán nyelv. De azzal egyetértek, ...
2012. 06. 10, 11:24
Itt a piros, hol a piros?
scasc: @Roland2: A közvetlen kapcsolat nem személyeset jelent.
Aki a tömegmédiában először használja, az is vette valahonnan. A legtöbb esetben nem egy japanológus a műsorszerkesztő, hanem valószínűleg egy a...
2012. 06. 10, 10:22
Itt a piros, hol a piros?
Roland2: Egyébként a 20. vagy 21. században miért kellene a beszélők között közvetlen kapcsolatnak lenni a jövevényszavak átvétele esetében,mikor a médiából ( internet,újságok,filmek,tv.stb) is bekerülhetnek ú...
2012. 06. 10, 09:29
Itt a piros, hol a piros?
El Mexicano: @tenegri: Persze azt a baklövést én is elkövettem, hogy a RAE alapvetően nem "tudományos intézmény", mivel a nyelv szabályozására alakult és lexikográfiára specializálódott (ami persze nem azt jelenti...
2012. 06. 10, 08:43
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
Roland2: @Fejes László (nyest.hu):" Ha ezeket japán jövevényszavaknak tekintenénk, akkor azt a hamis képet kapnánk, hogy igen erős a magyarban a japán hatás" ??? Francia és olasz jövevényszavaink is vannak,még...
2012. 06. 09, 23:21
Itt a piros, hol a piros?
seta92: @DJS: "Hát Balázs Géza nem nyelvész? - Inkább csak arról lehet szó.... Ettől ő még nyelvész marad, csak konzervatív." -- Tévedsz, DJS. BG nem konzervatív, hanem szélsőjobbos, és ami még súlyosabb ezen...
2012. 06. 09, 22:21
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
tenegri: @El Mexicano: Amiről az "akadémiai nyelvtan"-nal kapcsolatban írsz, az sima leíró nyelvészet, semmi más. Ha leírják, hogy melyik nyelvváltozatra mi a jellemző, vagy melyik jelenség melyik nyelvváltoza...
2012. 06. 09, 21:25
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
El Mexicano: @tenegri: @Fejes László (nyest.hu): A spanyol nyelvészek sem minősítenek semmit olyan értelemben, hogy melyik a "szebb" vagy a "jobb", de pl. az akadémiai nyelvtan fonetikai kötete a kiejtési változat...
2012. 06. 09, 21:04
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
tenegri: @Roland2: Az olyasmi esetekre, ahol a szó forrása az átvevő nyelv beszélői számára is egyértelmű (transzparens) lehetne mondani, hogy X nyelvi közvetítésű (már ha a közvetítőnyelv meghatározható) Y ny...
2012. 06. 09, 20:56
Itt a piros, hol a piros?
Fejes László (nyest.hu): @tenegri: Köszönöm. Aká össze is beszélhettünk volna. :)
Még annyival kiegészíteném, hogy a „művelt rétegek” nyelvhasználata nem követendő példa: részben azért is alakul ki, hogy e rétegek elkülönülje...
2012. 06. 09, 20:52
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: „Egyébként ha már a gyümölcsöknél vagyunk,akkor asszem a cseresznye szó végső forrása az akkád vagy a sumér.”
Hát ez nagyon meggyőző, különösen, hogy két teljesen különböző nyelvről van szó....
2012. 06. 09, 20:46
Itt a piros, hol a piros?
Fejes László (nyest.hu): @Roland2: Pontosan azért, mert a jövevényszavaknál az az érdekes, hogy melyik nyelvből kerültek a magyarba. A jövevényszókutatás a nyelvek közötti kapcsolatokat vizsgálja. Ha ezeket japán jövevényszav...
2012. 06. 09, 20:44
Itt a piros, hol a piros?
Fejes László (nyest.hu): @El Mexicano: A dolog ott kezdődik, hogy a nyelvművelők explicite kimondják, vagy azt a benyomást keltik, hogy amit mondanak, tudományos alapon mondják. Szemfényvesztők, kuruzslók.
Másfelől azt a beny...
2012. 06. 09, 20:39
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
tenegri: @El Mexicano: "Miért ne foglalhatna állást egy tudományos intézmény abban, hogy a művelt rétegek által használt nyelv alapján mi javasolt és mi nem?"
Azért, mert ez nem tudományos kérdés. Márpedig ha ...
2012. 06. 09, 20:33
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
Roland2: @scasc: Én azt nem értem,h. . azoknál a szavaknál,melyekről világosan látszik,hogy végsősoron melyik nyelvből származnak,miért sorolják a 'nemzetközi szavak'-hoz.Tipikusan ilyenek a magyarban is megho...
2012. 06. 09, 20:29
Itt a piros, hol a piros?
El Mexicano: Én változatlanul nem értem, hogy a magyar nyelvészeknek mi bajuk a nyelvműveléssel. Attól még, hogy az egyik tudomány és tényekre épít, a másik pedig a hagyomány és a kultúra részét képezi, még tökéle...
2012. 06. 09, 19:59
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
scasc: @Fejes László (nyest.hu): De akkor a cikkben fogalmazott nem állja meg a helyét, mert nem ismeretlen eredetű: az angolban ófrancia/középlatin eredetű.
Én akkor is fenntartom, hogy az etimológiához tar...
2012. 06. 09, 19:38
Itt a piros, hol a piros?
DJS: @ 1 Livcsi:
"A legfontosabb, a nyelvész -- nyelvművelő elkülönítése. Teljesen eltér a két terület egymástól. Balázs Géza inkább a nyelvművelők csoportjába tartozik, jelen írás pedig inkább a nyelvésze...
2012. 06. 09, 19:04
Nyelvi ismeretterjesztésnek álcázott lingvicizmus
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1969
| 1970
| 1971
| 1972
| 1973
| 1974
| 1975
| 1976
| 1977
| 1978
| 1979
...