nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Üzenetezési forradalom a Facebookon

Az új megoldás egyetlen felületen szolgálja ki a három legnépszerűbb kommunikációs csatornát: az e-mailt, az SMS-t és az azonnali üzenetküldést.

IT café, Dajkó Pál | 2010. november 16.
|  

Különösen nagy várakozás előzte meg a tegnapi Facebook-sajtótájékoztatót, miután elterjedt a szóbeszéd, hogy Mark Zuckerberg a „Titan” nevű projekt ismertetésekor valójában egy levelezőszolgáltatást jelent be, mellyel versenybe szállnának az e-mailüzletben is, így még élesebb lenne a küzdelem a Gmailt üzemeltető Google-lal.

A nagy várakozások nem igazolódtak, a különösebben érdekfeszítőnek nem mondható tájékoztatón végül is kiderült, hogy a Facebook már meglévő üzenetküldő rendszerének átalakításáról, megújításáról van szó. A robbantás tehát elmaradt, ugyanakkor a koncepció figyelemre méltó, nagy jövő előtt állhat, különösen ha figyelembe vesszük, hogy a Google Wave kitalálója nemrég igazolt át a Facebook csapatába.

A helyszínen a legtöbb kérdés természetesen az előzetes pletykákra kérdezett rá. Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója hangsúlyozta, hogy a „Project Titan” egyáltalán nem „Google-killer”, már csak azért sem, mivel szerintük az e-mail a múlthoz tartozik ma már: lassú, túlságosan formális, „archaikus” megoldásokra épül (mint például a tárgymegadás és e-mail cím). A Facebook nem tör rá az e-mailre, de a jövő üzenetküldési módszereit egész másképp képzelik el. (A három legnagyobb levelezőszolgáltatás szeptemberi adatai: a Hotmail 361,7 millió, a Yahoo! 273,1 millió, illetve a Gmail 193,3 millió felhasználó.)

Az új facebookos üzenetküldési megoldás néhol emlékeztet a nagy reményekkel indult, de végül is leállított Google Wave-re, illetve egyes elemeiben a Zümmre (Buzz): arra törekszenek, hogy a különféle típusú kommunikációs csatornákat (e-mail, SMS, azonnali üzenetküldés) egyetlen keretbe hozzák össze, a felhasználó egy a chatelésben megszokott felületen egyszerűen, könnyen tudja mindet kezelni, természetesen szinkronizálva a különféle eszközök között a tartalmat.

A szolgáltatást, pontosabban a tesztüzemet fokozatosan vezetik be a következő hónapokban, kezdetben meghívóra lesz szükség a bejelentkezéshez, melyet már lehet igényelni a „New Messages” weboldalán. (A közösségi oldalon egyébként jelenleg körülbelül napi négymilliárd üzenet áramlik át.)

A szolgáltatás három komponensből áll. Az első, a talán legfontosabb az úgynevezett „varrat nélküli” üzenetküldés, ahol a fent említett üzenettípusokat egy helyen lehet kezelni. Ehhez a felhasználónak rendelkeznie kell egy xxx@facebook.com e-mail címmel, melynek birtokában szabadon választhatja meg a küldés módját.

A második elem a beszélgetések történetének megjelenítése, ahol az összes régebbi kommunikációs forma egyetlen helyen, könnyen kezelhetően jelenik meg. Itt dátum alapján lehet visszakeresni, lehet beszélgetéseket, kontaktokat, résztvevőket törölni.

A harmadik komponens egy szűrőrendszer, ahol a beállítások segítségével szét lehet válogatni az üzeneteket három dobozba: a barátoktól érkezőkre, amelyeket megbízhatónak ítélünk, a „másoktól” érkezőkre, illetve létrehoztak egy „szemét” dobozt is, ahová közvetlenül vagy közvetetten bekerülhetnek például a kéretlen reklámlevelek, a spamek.

A szolgáltatás nem lesz reklámmentes, de Zuckerberg szerint nem célzott hirdetéseket tartalmaz majd a beszélgetések kulcsszavai alapján, hanem a felhasználó által „lájkolt” tartalmakra építve jelennek meg a reklámok..

Címkék: Média, Email, Facebook, SMS, Üzlet
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X