-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az Y generációt érintő és az őket foglalkoztató problémák jelennek meg az „Y diagnózis” elnevezésű honlapon. Belenéztünk a kisfilmekbe, bemutatjuk, mit találtunk.
Az Y generáció terminust többféle értelemben is szokták használni. Ők azok, akik már – legalábbis részben – a fogyasztói társadalomban és az internet világában nőttek fel. Ha korban be akarjuk határolni: ők a mai fiatal felnőttek, az 1980 és 1995 születettek. Minden héten legalább egyszer az öntudatlanságig isszuk magunkat, kieresztjük a fáradt gőzt, kipróbálunk néhány tiltott (vagy még be nem tiltott) szert. Nem nagy ügy – a legtöbb esetben. Aztán egyszer csak arra eszmélünk, hogy lógunk a szeren – legyen az kémiai vagy virtuális. És lógunk, úgy általában, különösebb cél nélkül. – Ezek nem csak az úgynevezett Y generáció problémái, de őket is érintik.
Nap mint nap láthatnánk ezeket a fiatalokat, de inkább nem vesszük őket észre. Minden alkalom különleges és egyszeri („tegnap buli volt”), és „az én gyerekemmel ez nem fordulhat elő”. Lehetne beszéli is ezekről a témákról, de jobb nem bolygatni az ilyesmit – családban, iskolában, baráti közösségekben. „Úgy sincs semmi értelme” – állnak hozzá sokan; a tiltás vagy az óva intés úgyis csak ellenállást szül.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Épp ezért értékeljük nagyra, hogy az Y diagnózis nevű vállalkozás megszületett. A honlap és a videók mögött álló csapat nem jól szituált középkorú doktorokból, pszichológusokból és pedagógusokból áll, hanem az Y generációba tartozó fiatalokból, akik a forgatásokon hol kívülállókként, hol pedig maguk is bevonódva, kísérleti alanyokként szerepelnek. A srácok olyan témákat dolgoznak fel, amelyek foglalkoztatják, illetve közelről érintik őket és kortársaikat.
Első videósorozatuk a piálásról, az alkohollal kapcsolatos problémákról szól. Először felmérik a helyzetet: hogyan mutatkozik meg az utcán a fiatalok alkoholizálása, megszólaltatnak néhány részeg tízen-huszonévest, majd körüljárják azt a problémát, hogy a – törvényi szabályozás ellenére – hogyan juthatnak fiatalkorúak piához. Majd az alkoholnak a szervezetre gyakorolt hatásait mérik fel egy nagyszabású kísérlet keretében. (Ilyen jellegű kísérletekben napi szinten több ezer fiatal vesz részt.) Majd még a kísérlet utóhatásait is végigkövethetik a nézők.
A videók szereplői az érintett fiatalok és néhány szakértő, akik röviden elmondják a legszükségesebb tényeket a problémával kapcsolatban. A klipek (mert valójában videoklipekről van szó) fogyasztható hosszúságúak, egyik sem hosszabb 10 percnél. Pörgősek, színesek, rengeteg poént, a megcélzott nézőkkel való összekacsintást tartalmaznak. Érezhető, hogy a készítők nem kívülállók, nem fenti megmondóemberek, hanem maguk is résztvevők, akik belülről ismerik a problémákat.
Ebben rejlik – véleményünk szerint – az egyik legnagyobb erénye a videóknak: nem didaktikusak, nem akarnak direkt nevelni. És ez a kulcsa annak, hogy sikeresek lehetnek. Felmutatnak egy-egy képet: „ez van”, és ehhez kapcsolnak hozzá tényeket, információkat megfelelő mennyiségben (nem túl sok, nem megterhelő). Valójában nem a diagnózist adják, csak felmutatják a tüneteket, és a diagnózis kimondását – szerencsére – a nézőkre bízzák.
Az oldal a mai napig több mint 18 ezer fős facebookos rajongótábort tudhat magáénak, a hírük tehát terjed. Nemrégiben a Petőfi Rádió Kultúrfitnesz című műsorában egy órás interjú készült a videókat készítő csapat két tagjával. Ezzel együtt szeretnénk, ha a diagnózis után valamiféle terápiára is lehetőség lenne. Ezért nagyon ajánljuk az oldalt gyakorló pedagógusoknak – osztályfőnöki, de akár még biológiaórákon is kiválóan használhatók a videók.
A nyest is fog még foglalkozni az Y diagnózissal a közeljövőben.