-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Valódi esélyegyenlőséget követelve 20 pontos nyilatkozatot küldenek az ukrán vezetőknek a kárpátaljai oktatás vezetői.
Az ukrajnai magyar tannyelvű oktatás helyzetének javításával kapcsolatos feladatokról tanácskoztak csütörtökön Beregszászon kárpátaljai magyar oktatási vezetők és iskolaigazgatók, különös tekintettel az ukrajnai és magyarországi hatalomváltásra.
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolán tartott konferencia helyzetelemző és vitaindító előadásában Orosz Ildikó, a megyei magyar pedagógusok szövetségének (KMPSZ) elnöke elmondta, hogy 2004-től kezdődően Ukrajnában sorozatban hozták meg a nemzetiségek, így a kárpátaljai magyar közösség anyanyelvű oktatását ellehetetlenítő intézkedéseket. Ezek között említette az ukrán nyelvű emelt szintű érettségi, egyben egyetemi felvételi vizsgák kötelezővé tételét, a nemzetiségi oktatás ukránosítását célzó miniszteri rendeletet, az iskolai nyelvhasználatot korlátozó miniszterelnöki ukázt, a tankönyvek fordításának leállítását, az egyházi líceumok állami támogatásának megszüntetését. A korlátozások rontották a nemzetiségi iskolák tanulóinak továbbtanulási esélyeit, rombolóan hatottak a kárpátaljai magyar iskolarendszerre, a magyar nyelvű oktatás presztízsére – tette hozzá.
A KMPSZ elnöke hangsúlyozta, hogy az új ukrán hatalom tett ugyan lépéseket a nemzetiségi oktatás helyzetének javítása érdekében, amelyek mindenképpen üdvözlendők, de – mint fogalmazott – a lényegi kérdésekben nem történt változás. A többi között továbbra sem tehetnek emelt szintű érettségit az oktatás nyelvéből a kisebbségi iskolák végzősei, s diszkriminatív, hogy ukrán nyelvből és irodalomból ugyanazt a szintet kell teljesíteniük, mint ukrán anyanyelvű társaiknak – emlékeztetett, megjegyezve, hogy a diszkriminatív intézkedések eredményeként a tavalyihoz képest az idén mintegy kétszázzal kevesebb magyar érettségiző jelentkezett felsőoktatási intézményekbe.
Orosz kiemelte: az elsődleges cél a 2004 előtti állapotok visszaállítása a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatásban, s ebben a kárpátaljai magyar pedagógus-társadalom nagyban számít a hamarosan felálló magyar kormány támogatására.
A konferencia résztvevői, a kárpátaljai magyar közösség reprezentatív szervezeteinek képviselői tiltakoztak az ukrajnai kisebbségpolitikában érvényesülő, az európai normákat sértő tendenciák ellen.
A fórum nyilatkozatot fogadott el, amelyben szorgalmazza, hogy Ukrajnában vonják vissza az anyanyelvű oktatás terén korábban kivívott és államilag szavatolt kisebbségi jogok szűkítésére irányuló intézkedéseket, és biztosítsák a valódi esélyegyenlőséget az oktatás minden szegmensében. A dokumentum, amelyet eljuttatnak az ukrán állam vezetőihez, húsz pontban fogalmazza meg a kárpátaljai magyar tannyelvű oktatás helyzetének a javításával kapcsolatos követeléseket.