-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Számtalan tanulmány látott már napvilágot arról, milyen negatív hatással van az SMS-ezés a fiatalok nyelvhasználatára. Vannak viszont, ha kevesen is, akik védelmükbe veszik a rövid szöveges üzeneteket. Egy illinoisi szakember szerint például az SMS és a Twitter egyenesen fellendíthetné az oktatást és a kutatást. A cikkből kiderül, hogyan.
Ha már a gyerekek úgyis állandóan a telefonon és az interneten lógnak, miért nem vonjuk be inkább az oktatásba a technika vívmányait ahelyett, hogy kitiltanánk őket a tanóráról? – teszi fel a kérdést Carol L. Tilley, az Illinoisi Egyetem könyvtár-informatikusa, aki számos konkrét ötletet vázol fel a folyamat megvalósítására. „Ma már a fiatalok 70 százalékának van mobiltelefonja: úgy kéne tekintenünk erre az eszközre, mint kulcsra, ami utat nyit nekünk ehhez a generációhoz” – érvel a professzorasszony.
A kütyümániás fiatalokat lehetne például SMS-ben értesíteni az aktuálisan leadandó házi feladatokról, a tanárok küldhetnének nekik hasznos linkeket a tananyaggal kapcsolatban, de akár magát az értékelést is közzétehetnék a Twitter nevű internetes közösségi oldalon. Vagy ha éppenséggel egy konferencia miatt az oktatónak távol kell maradnia diákjaitól, az interneten keresztül továbbra is tarthatná a kapcsolatot a buzgó tanítványokkal. Emellett a diákok a könyvtárosokkal is értekezhetnének SMS-ben: ha már az óra alatt odaszólhatnának, megvan-e egy bizonyos könyv, nem kéne az ebédszünetben végigállniuk a sort. A könyvtárosok pedig a Twitteren népszerűsíthetnék új kiadványaikat.
Az SMS – érvel Tilley – nemhogy rontja a fiatalok fogalmazási készségét, hanem éppen hogy nyelvi játékosságra és takarékosságra tanítja a rendszeres pötyögőket. Ez pedig jó felkészülés lehet a hivatalosabb jellegű dolgozatok megírására. „A fiatalok megtanulják, hogyan közvetítsenek egy adott üzenetet egy bizonyos szöveghatár kereteit megtartva. Ez segít jobban összhangba kerülni a nyelvvel” – így a professzorasszony a Science Daily honlapján.
Tilley Hemingway néhány szavas történetére hivatkozik, amit az író a legenda szerint a legjobb munkájaként tartott számon: „Eladó: gyermekcipő, amit még sosem hordtak” („For sale: baby shoes, never worn”). Ennek alapján Tilley szerint kiváló versenyt lehetne meghirdetni a legötletesebb SMS-történetek címmel. A Twitter azonban talán még ennél is jobb lehetőséget kínál a tehetség kibontakoztatására: itt ugyanis terjedelem-korlát nélkül lehetne olyan feladatokat bízni a diákokra, mint hogy írjanak egy történetet kedvenc könyvszereplőjük nézőpontjából.
A fenti tippeket ajánljuk megfontolásra gyakorló tanároknak és könyvtárosoknak, hogy saját tapasztalataik alapján dönthessék el, mindez utópia-e, vagy ellenkezőleg, haladás a korral.