-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az állami iskolák nemzetiségi vagy egyházi fenntartásba kerülése sok esetben elitiskolák kialakulásához vezethet, szegregációs folyamatokat indíthat el.
Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CFCF) egyetért Szekszárd önkormányzatának aggályaival: az állami fenntartású iskolák nemzetiségi vagy egyházi fenntartásba kerülése sok esetben elitiskolák kialakulásához vezethet, szegregációs folyamatokat indíthat el. Tavaly az Ombudsman és nemzetiségi ügyekért felelős helyettese a nemzetiségi oktatást folytató középiskolákat vizsgáló 2014-es jelentésükben rámutattak arra, hogy a nemzetiségi iskolák, bár kifejezetten jól teljesítenek, a felvételi szelekció eredményeként azonban alulról „jól zárnak”.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A nemzetiségi és az egyházi iskolák ugyanis többnyire nem „körzetes iskolák”, vagyis nem rendelkeznek olyan beiskolázási körzettel, mint amellyel az állami iskolák. Az állami iskolák beiskolázási körzete határozza meg, hogy mely utcákban lakó gyerekek felvételét nem utasíthatják el. Ma törvény írja elő, hogy a beiskolázási körzeteket úgy kell kialakítani, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) gyerekek (akik legalább fele becslések szerint roma gyermek) iskolák közötti aránya kiegyenlített legyen. Ez az a szabály, amely éppen a szegregáció megelőzését hivatott szolgálni. Ha egy településen belül az állam iskolák mellett egyházi vagy nemzetiségi intézmények is működnek, ezekre nem vonatkozik a helyben lakó gyermekek kötelező felvételére vonatkozó rendelkezés.
Daróczi Gábor, a CFCF elnöke figyelmeztetett arra, hogy a nemzetiségi és egyházi intézmények is állami támogatásból működnek, ezért megengedhetetlen, hogy ne vegyék ki szerepüket a HHH és roma gyerekek oktatásából. A szekszárdi ügyre visszatérve Daróczi Gábor hangsúlyozta, a KLIK és az EMMI feladata, hogy a fenntartói jogok átadását megelőzően körültekintően járjanak el, mérjék fel a szekszárdi önkormányzathoz hasonlóan a várható következményeket, és ne engedjenek a szegregációs nyomásnak.