-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogyan jelennek meg az irodalmi művekben a társadalom perifériáján élő, nélkülöző emberek? Miért egyre gyakoribb ez a téma a magyar irodalomban? Írhat-e gazdag ember a szegénységről? Szabad-e szépen írni a nyomorról? Ilyen és ezekhez hasonló kérdésekre keresték a választ a Magyartanárok Egyesületének konferenciáján a résztvevők az Országos Széchenyi Könyvtárban.
A szegénység, kisemmizettség témáját középpontba állító műalkotásokról volt szó a Magyartanárok Egyesületének tavaszi (költészetnapi) konferenciáján – kissé ironikus módon – a Budai Várban. Szintén ironikus, hogy a rendkívüli és nagyon elegáns, kényelmes helyszínt azért választották a szervezők, mert ez nem került pénzbe: az Országos Széchenyi Könyvtár vendégei voltunk ugyanis.
A kortárs magyar irodalom szegénységben gazdag – így nem meglepő, hogy a közelmúlt irodalmi konferenciáin már találkozhattunk ezzel a témával. Kifejezetten magyartanárok számára azonban első alkalommal szerveződött konferencia ebben a témakörben.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nincs boldogabb a szegény embernél
Margócsy István azt tekintette át előadásában, hogy a szegénység ábrázolása milyen változásokon ment át a magyar irodalomban. A történet kezdetei nem esnek egybe a magyar irodalom kezdeteivel: a sokáig szinte kizárólag egy arisztokratikus nyelvi regiszterben megszólaló irodalmi művek nem beszéltek a szegénységről. Az alacsony társadalmi réteg megjelenése a 19. századig a komikum szférájában volt csak elképzelhető (ennek a hagyománynak a folytatása Balga és Ilma alakja a Csongor és Tündében).
Rousseau óta jelen van ugyanakkor az európai irodalomban a szegénység mint érték, erény ábrázolása. A magyar irodalomban erre Orczy Lőrinc A szegény parasztnéphez beszéd című verse az egyik első példa: „Gazdagoknak a kincs jóra akadálya, / Parasztnak jó erkölcs s igazság osztálya.”
A reformkorban központi téma lett a nép alávetettsége, de leggyakrabban nem a szegénységről beszélnek, hanem a jogi alávetettségről. Még a legradikálisabb, Petőfi is úgy gondolja, hogy a jogi egyenlőség kivívása elegendő, anyagi javakra a nép nem fog vágyni, ha meglesz a szabadsága. Ami először ráirányítja a figyelmet a nélkülözésre, az a városi szegénység megjelenése. Erről szól Jókai Gazdag szegények című műve is.
A 20. század első évtizedeiben jelenik meg a magyar irodalomban is a szociografikus irodalom igénye, és ezek a művek már nemcsak a városi, hanem a falusi szegénységről is szólnak. Jellemző rájuk, hogy egy társadalmi utópiában látják a szegénység problémájának megoldását. Az 50-es és a 60-as években a cenzúra illetve a szocialista ideológia hatása miatt a szegénység ábrázolását a múltba helyezik. Az 1970-es években először a filmművészet kéri számon az utópia ígéreteit, majd az irodalomban is előkerül a téma, először Tar Sándor műveiben.
A rendszerváltás utáni időktől kezdve leggyakrabban a jövőtlenség fogalmazódik meg a szegénységgel kapcsolatban, és egyre többször kerül elő ez a téma, hiszen a politikának semmilyen válasza nincs erre a problémára.
Szegény írók
Karinthy óta tudjuk, hogy az írók egymás közt leginkább az anyagiakról szeretnek beszélgetni. Ma sincs ez másképp, tapasztalta második előadónk, Szilágyi Zsófia, mikor a szegénységről szóló irodalmi konferenciák szervezésében vett részt. Az irodalomban gyakran előkerülő téma az írók szegénysége is, (bár ez szociológiai szempontból nagyon más, mint a mélyszegénységben élők helyzete, hívta fel a figyelmet az egyik következő előadó). Szintén problematikus az írói gazdagság is: ha feltételezzük, hogy összefügg a tehetséggel, akkor azt üzeni kevésbé tehetős pályatársainak, hogy a szegénység a tehetségtelenség következménye; ha nem függ össze, akkor érdemtelenül gazdagodott meg az illető.
Az előadás felveti a szegénységről való írás legfontosabb morális kérdéseit. Írhat-e a szegénységről gazdag ember? (Hasonló kérdés volt a világháborúk alatt, hogy van-e joga az írónak a háborúról írni, ha nem volt a fronton?) Segíteni kell, nem pedig megírni? Van-e értelme a kultúraadományozásnak? Az előadó Móricz egyik kevésbé ismert, ám annál megrázóbb novelláját is említi, ami a segítés, adományozás problémáját járja körül egy nélkülöző kislány történetén keresztül, akit a tanító néni kérésére (utasítására?) egy gazdag osztálytársa meghív magukhoz ebédre (Móricz: Ami megérthetetlen). Móricznak nemcsak az életműve, hanem az életútja is kapcsolódik a konferencia témájához: ő maga is szegény sorból származott, ahonnan sikerült kiemelkednie (saját bevallása szerint a legtöbb fényképen, ami készült róla, nagytőkésnek néz ki). Erről szól Életem regénye című könyve.
Bíró-Balogh Tamás előadásában Kosztolányi Dezső újságírói tevékenységével kapcsolatban hívta fel a figyelmet néhány olyan tényre, amelyek ugyan nem ismeretlenek az irodalommal foglalkozók körében, mégsem szeretünk róluk beszélni. A koldusokról szóló cikkeire például, amelyből öt volt, 1906 és 1927 között írta őket. „[…] a koldusoknak a városban (…) semmi helyük sincs. A rongy, a nyomor, a betegség csak esztétikai érzékünket sérti.” – írja 1906-os cikkében. 1922-es Szigorú koldus című képzelt vagy valóságos riportjának az a csattanója, hogy kiderül: a történet főszereplője, a különös koldus valaha író volt. Az írók pénztelensége a témája annak a cikksorozatnak is, melyet ugyan névtelenül, de Bíró-Balogh Tamás szerint bizonyíthatóan Kosztolányi írt a Új nemzedék című nyíltan antiszemita nézeteket valló lapban, melynek belső munkatársa volt. A cikksorozat címe A magyar irodalom és az ő irodalmuk, ahol az „ők” a zsidó származású magyar írókat jelenti. A zsidó származású írók gazdagságát állítja szembe a „magyar” írók szegénységével.
Ki a szegény?
Krémer Balázs szociológus előadása a szegénység témájával kapcsolatos alapfogalmakat és alapkérdéseket tisztázta: mi a relatív és az abszolút szegénység, hogyan határozható meg a szegénység mélysége, mi a depriváció. A főként tanárokból álló közönség számára felvetett egy érdekes kérdést: mi az iskolai depriváció? Normálisnak érezheti-e magát egy diák az osztályában okostelefon nélkül?
Baj-e, hogy van szegénység? Szokatlan kérdés, ugyanakkor nyilvánvaló, hogy a nem szegény emberek, illetve a hatalmon lévők számára kifejezetten előnyös tud lenni a szegénység létezése. Egyrészt jó érzés különbnek gondolni magunkat, másrészt a szegénység fenyegetése óvatosságra inti a nem szegény embereket a politikai véleménynyilvánításban. Ha mégis baj, mit lehet ellene tenni? Olyan megoldásokra van szükség, amelyek által nem pusztán kevésbé lesznek szegények az emberek, hanem sikerül kiemelkedniük a szegénységből.
Krémer előadása végén szólt a magyartanárokhoz is: a magyar irodalom rendkívüli módon alkalmas arra, hogy a témában megszólalásra bírja a fiatalokat, ezért arra kérte hallgatóságát, hogy – szenvelgés és ítélkezés helyett – ne féljenek provokálni ezekkel a művekkel a diákokat.
Ki ad nekik szavakat?
Vári György Borbély Szilárd Nincstelenek című regénye kapcsán a humanista univerzalizmus korszakának lezáródásáról beszélt. Nem kapcsolódnak többé az ember fogalmához idealizmusok. A Nincstelenek világa nem ismer változást, a szereplők vegetálnak egy olyan közegben, ahonnan nincs lehetőségük kilépni. Idő nélküli ez a világ, és így emlékezet és remény nélküli is. Tökéletesen zárt világ, nem hagyható el, nincsenek alternatívái. Felmerülhet a kérdés, hogy a mű a társadalomról vagy az emberről szól-e. Borbély Szilárd életműve azonban vitatja ennek a megkülönböztetésnek az érvényességét.
Szűcs Teri arra a kérdésre kereste a választ előadásában, hogy mi a szerepe a periférikus társadalmi tapasztalatok művészi ábrázolásában a mágikus realizmusnak. Gondolatmenetének kiindulópontja a korábbi előadóknál is előkerült: a szegénységet ábrázoló művészetről szóló diskurzusban megkerülhetetlen fogalom a realizmusigény. A művész lelkiismeret-furdalást érezhet, amikor a nyomort, szenvedést műalkotássá formálva „megcsinosítja” azt. Talán ezért is kaphatott központi szerepet Borbély Szilárd életművében a szenvedéshez kapcsolódó szégyen, valamint a kiszolgáltatottság és a csúnyaság.
A probléma másik megközelítése abból indul ki, hogy a szegénység is traumatizál, amiről beszélni kell. Azonban a periférián a megszólalás eszközei is hiányoznak. Ezt az űrt töltheti be a művészet azáltal, hogy kimondja a periférián élők szenvedéseit, beszél a szegénység traumájáról. A traumatikus realizmus működésének lényege, hogy olyan krízist teremt az olvasóban, amilyet a trauma átélőjében a traumatizáló esemény. A szegénységről szóló magyar irodalmi művekben nagyon gyakori a mágikus realizmus. A határtapasztalat, az emlékezés, a kollektív trauma elbeszélésére használják. Gyakori, hogy a tények kibírhatatlan súlyától a fantázia felé fordulnak a szereplők. Jellemzőek a gyerekszereplők, sőt gyerekelbeszélők: jelenlétük, nézőpontjuk a kiszolgáltatottság és a tudáshiány ábrázolásához járul hozzá, mely az egész közösséget jellemzi. Az előadó sok magyar irodalmi műből hozott példát a gondolatmenet alátámasztására, melyek közül legrészletesebben Osztojkán Béla Átyin Jóskának nincs, aki megfizessen című könyvéről hallhattunk.
Horváth Csaba Háy János műveinek szegénységképéről beszélt. Ezek a szövegek a rendszerváltozás veszteseinek világában játszódnak, ahol a szegénység és a fogyasztás ontológiai fogalmakká válnak. A szereplők problémájának gyökere, hogy nincs sajátnak érzett nyelvük, amelyen meg tudnák fogalmazni a többségétől erősen különböző emlékeiket, és amelynek segítségével beilleszthetnék ezeket a történeteket a kollektív emlékezetbe. A beszédképtelenség mögött az egyéni vagy közösségi reménytelenség állhat. Ezt igazolja, hogy Háy hősei közül nemcsak a periférián élő szereplőknek van problémájuk az önkifejezéssel, hanem a reményvesztett egyetemi tanárnak vagy pszichiáternek is. A társadalmi mobilitás problémája is központi kérdés Háy műveiben, és emiatt érdemes összevetni szövegeit Móricz Életem regénye című művével.
A konferencia második plenáris részét is egy olyan előadás zárta, amelyet nem irodalmár tartott. Gelencsér Gábor filmtörténész négy film alapján beszélt arról, hogy a szocialista realizmus és a modernista reflektív filmek közti átmenet időszakban, az 50-es évek végén visszatérő motívum volt a szolgálólány alakja. A Bakaruhában, az Édes Anna, a Vasvirág és a Csempészek című alkotások elemzése során rámutatott arra, hogy ezekben a filmekben a személyiség szerepe felerősödik, a társadalmi jelenségek ábrázolása háttérbe szorul. Bár a történetek alkalmasak lennének arra, hogy a mozgalmi ideológiához kapcsolódjanak az adaptációk, ezek a filmek mintha direkt eltávolítanák ezeket az értelmezéseket maguktól, és lélektani megközelítéssel a reflektálatlanság, az ösztönösség jelenségét mutatják be a testi, lelki, egzisztenciális kiszolgáltatottságban. A motívum utóéletéről is beszélt az előadó, kiemelve az Árvácska, a Részleg és az Iszka utazása című alkotásokat.
Ötletek a magyarórákhoz
A konferencia harmadik részében három szeminárium közül választhattak a résztvevők. Barnás Ferenc Kilencedik című regényéről Szakács Emília, Tar Sándorról Bacsó Péter, Tóth Krisztina Akvárium című regényéről Fábián Márton tartott foglalkozást. Mi a Barnás-regényről szóló beszélgetésen vettünk részt, ahol a gyermekelbeszélővel kapcsolatos problémákról gondolkoztunk, megpróbáltuk meghatározni a regény fajtáját (pl. apa- vagy anyaregény-e inkább?), szó volt a hibás beszéd és a megfigyelői pozíció lélektani jelentőségéről is.
Bacsó Péter szemináriumán először kreatívírás-feladatot kaptak a résztvevők, majd Tar Sándor Üzleti ajánlat című novelláját vetették össze Halmos Ferenc Illő alázattal című szociográfiai leírásával, végül Tar Álom című novellájának értelmezése során kitértek a szöveg iskolai tanításának lehetőségeire is.