-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Bocs, de általánosságban beszélek a nyilvánosság kérdéséről, amit az említett e...2025. 03. 14, 09:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Ugyan nem tudom miről beszélsz, de ha nem vagy képes összerakni, hogy ...2025. 03. 12, 17:14 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: Most én is kijelentem, hogy ezután csak az engedélyemmel idézhetik forrásként amit ide az ...2025. 03. 12, 16:37 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @cikk "Aki bővebben kíváncsi a kísérletekre, és további hasonlóságokra és különbségekre vá...2025. 03. 12, 16:20 A kutyára vagy csimpánzra hasonlítunk...
-
Sándorné Szatmári: @bm: Az említett Koko majom bírta nyilvánvalóan azokat a képességeket, amelyekről a majom ...2025. 03. 12, 16:01 Áttörés: beszélő majmok
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az oktatási módja miatt teljesítenek gyengén a román nyelv tantárgyból a romániai érettségizők a Krónika című kolozsvári napilap szerdai beszámolója szerint.
A pedagógusok szerint egyszerűsíteni kellene a tananyagon, mert a diákoknak nemcsak románból, hanem összesen tizenhárom tantárgyból kell megfelelniük a követelményeknek.
A főleg magyarok által lakott Kovászna megyében az érettségin megbukottak nyolcvan százaléka – akárcsak a korábbi években – az idén is román nyelv és irodalomból „hasalt el”.
Keresztély Irma Kovászna megyei főtanfelügyelő arra hívta fel a figyelmet: a kizárólag románok lakta Bodza-vidéken ugyanolyan gyengék a román vizsgán elért eredmények, akárcsak a megye magyarlakta térségeiben. A jelenség egész Erdélyre és a Partiumra is érvényes, csakúgy, mint Románia Kárpátokon túli területein. A legtöbb megyében a diákok a román vizsgán szerzett jegyükkel voltak a legkevésbé elégedettek.
„A román nyelv és irodalom annyira nehézkes, hogy a magyar és a román gyerekek egyformán gyengén teljesítenek. Ha nem változtatnak a tantárgy tanítási módszerén és a tananyagon, előbb-utóbb csak a filológia szakos diákok lesznek képesek elsajátítani” – vélte a főtanfelügyelő.
Mihályfalvi Géza, a sepsiszentgyörgyi Mikes Kelemen Főgimnázium román szakos tanára szerint a román nyelvet és irodalmat akkor lehetne érdekesen és vonzóan tanítani, ha néhány fontos regény és vers, valamint néhány elméleti alapszabály, irodalmi áramlat és korszak lenne a tantárgy gerince. Ekkor a diák könnyebben eligazodna a tananyagban, és könnyebben is tanulná. A tantárgy jelenlegi oktatási rendszere túl szövevényes és komplikált.
Mihályfalvi Géza azt reméli, hogy jövő évtől megváltozik a tanterv, mivel csökkentették az óraszámot. A pedagógusok már régóta jelzik az illetékeseknek, hogy kilencedik osztályig a magyar gyerekeknek nem román irodalmat, hanem a román mint idegen nyelvet kellene tanítani – jelentette ki a szakember a kolozsvári Krónika szerint. Utána, ha már a magyar diák elsajátította a nyelvet, tanulhatna ugyanazon tanterv és tankönyv alapján, mint amelyből a román anyanyelvűeket oktatják.