-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A nemzetközi szemléletmód, az interkulturalitás és a magabiztos nyelvtudás erősödő piaci követelmény. A magyar egyetemek és főiskolák is a nemzetközi elvárásokhoz igazodnak.
Az Európai Unió statisztikai hivatala tavaly ősszel közzétett jelentése szerint viszont hazánk a beszélt nyelvek arányában a harmadik legrosszabb helyen áll Románia és Törökország után, vagyis a magyarok háromnegyede semmilyen idegen nyelven nem beszél. A közoktatásban ugyan még nem érzik a nyelvtudás súlyát a diákok, felismerték azonban a hiányt a felsőoktatási intézmények. Újdonságnak számít a munkaerő-piaci igények alapján ismét divatos orosz, de találunk példát akár kínai és vietnámi nyelvoktatásra is.
A középiskola során megszerzett nyelvvizsgák egy része nem takar használható nyelvtudást – számolt be tapasztalatairól a január 21-22-én megrendezett Educatio kiállításon Bai Katalin, HR szakember, pszichológus a Mileszel.hu online karrier tanácsadó site képviseletében. Kiállítóként különböző tesztekkel és szakmai tanácsokkal állt a fiatalok rendelkezésre, kérdésünkre pedig elmondta: „Csak az iskolapadban nem lehet hatékonyan nyelvet tanulni. A 18-20 éves fiatalok igen kis része érzi át ennek valódi jelentőségét, inkább a szülői nyomásnak igyekeznek megfelelni."
Felismerték viszont a nemzetközi követelmények súlyát a felsőoktatási intézmények: 2008-ban még csupán 14 intézmény hirdetett angol nyelvű képzést, a tanári kurzusoktól eltekintve 2011-ben viszont már 19 egyetem és főiskola tart nyilván hasonlóakat. Míg pedig három évvel ezelőtt csak három intézmény nyújtotta ezt a lehetőséget államilag támogatott formában, mostanra ez a szám 14-re emelkedett. A felmerülő igényt pedig számos alapképzéssel igyekszenek kielégíteni a felsőoktatási intézmények, 2008-ban ugyanis még nem indult államilag támogatott angol nyelvű alapképzés Magyarországon, idén azonban már 11-et működtetnek a hazai egyetemek, főiskolák. A nemzetközi ismeretek iránti igényt jól példázza továbbá, hogy diplomáciai karrierre felkészítő nemzetközi tanulmányok szak alapképzésére 2009-ről 2010-re mintegy ötszáz fővel nőtt az első helyes jelentkezők száma, így 3200-ról csaknem 3800-ra nőtt a nemzetközi ismeretek iránt érdeklődők száma. Nőtt azonban Erasmus-szal külföldön tanuló magyar hallgatók száma is: míg Európában az Erasmus ösztöndíjjal tanultak száma tavaly átlépte a kétmilliót, addig Magyarországon is újabb rekord született: a 2008/09-es tanévben összesen 4057 hallgatónak nyílt lehetősége külföldi erasmusos tanulmányokra. Közülük több mint 3500-an egy-két szemesztert tanultak külföldi egyetemeken, csaknem 539-en pedig szakmai gyakorlatukat töltötték európai cégeknél.
A legnagyobb oktatási seregszemlén, a XI. Educatio kiállításon részt vevő intézmények is megerősítették, hogy a nemzetköziesedés fontossága egyre mélyebben ágyazódik bele az oktatási struktúrába. A tapasztalat szerint magabiztos, folyékony készséggé csak anyanyelvi környezetben csiszolódhat a tudásunk. „A visszajelzések azt igazolják, hogy a nemzetközi ösztöndíjjal egy vagy két szemesztert külföldön töltő hallgatók sokkal könnyebben helyezkednek el a munkaerőpiacon. Nem csak a nyelvtudás számít, hanem a nemzetközi szemléletmód, az alkalmazkodás képessége és a magabiztosság" – mondta el Dr. Koller Boglárka, a Zsigmond Király Főiskola külföldi kapcsolatokért felelős vezetője. A ZSKF húsz kétoldalú szerződéssel bír a diák- és tanárcsere programok területén, továbbá az Erasmus ösztöndíj segítségével az EU csaknem összes országába kiutazhatnak a hallgatók. Félévenként átlagosan húsz diákot és három-négy oktatót fogadnak külföldről és ugyanennyien mennek ki tőlük. Dr. Koller Boglárka hozzátette: „Erősségünk, hogy a tanulás mellett az iskola munkát, szakmai gyakorlati helyet is szervez külföldön."
Dr. Belatiny-Kenéz Attila, az intézmény kancellárja beszámolt továbbá arról is, hogy az európaiak mellett új tendenciaként igény jelentkezett a keleti és különleges, valamint a hiánynyelvek iránt is (mint orosz, ukrán), ezért a főiskola felvette a kapcsolatot ukrán, orosz, török, sőt kínai és vietnámi partnerintézményekkel, s eredményként már majd mindegyikkel sikeres megállapodást kötött, így a hallgatók már akár Vietnámban is tanulhatnak. A különleges nyelvek elsajátítására lehetőség van a Zsigmond Király Főiskolán csoportos formában is.
A nemzetközi képzések rugalmasságára a legjobb példa a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kara, amely a V4-es országok partner egyetemeivel együttműködésben ajánl angol nyelvű mesterképzést. A hallgatók az első szemeszter alatt Nyitrán tanulnak, a másodikban Varsóban, a harmadik illetve a negyedik szemeszterben pedig Prágában és Gödöllőn folytatják tanulmányaikat. A képzés angolul folyik, és bár a részvevők a hazai egyetemen szereznek diplomát, a V4-es tanulmányokról szóló bizonyítványt is kiérdemlik.
Az Educatio kiállításon 39 külföldi egyetem, oktatásszervezési intézmény képviseltette magát, hat standon pedig nyelvoktatással foglalkozó iskolák mutatkoztak be. Ausztriából, Hollandiából és Dániából egyaránt három-három felsőoktatási intézmény volt jelen a kiállításon, ezzel a legnagyobb számban képviseltették országukat. Ott volt azonban számos európai egyetem mellett a New York University Abu Dhabi, de megismerhették az érdeklődők a Thompson Rivers kanadai egyetem kínálatát is.