-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: "..„ké” milyen meggondolásból jelentene 'eszközt', abba bele se merek gondolni....2024. 11. 13, 10:55 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Metaforák helyett akkor mondd azt, hogy nt > nn. (Egyébként ezt se ...2024. 11. 13, 10:42 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 9 Gondolom félre értettél..: "....Csakhogy akkor a „keményebbé vált” volna" írt...2024. 11. 13, 10:06 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nádas Péter fényképészi életműve egészét jellemző gyűjteményt adományoz a Petőfi Irodalmi Múzeumnak (PIM), ez alkalomból a Kossuth-díjas író készülő memoárjából olvasott fel az intézményben.
E. Csorba Csilla, a PIM főigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy Nádas Péter 123 darab képet ajándékoz a múzeumnak. „A képek felölelik szinte a teljes alkotói tevékenységét, 1962-től 2003-ig” – fogalmazott főigazgató. A képek között vannak korai szociofotók, portrék, városképek, csendéletként ható temetőábrázolások, önarcképek, az író szűkebb környezetének, dolgozószobájának részleteit mutató képek, de néhány, hozzá közel álló személyről – például az Örkény-házaspárról – fennmaradt fotóábrázolás is.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Kapunk képeket abból az időszakból, amikor képzett fotósként a Nők Lapjának vagy más lapoknak dolgozott: fotókat például a fóti esküvőkről, a tatai éjszakai mulatókról, az Otthon Áruházról, a hortobágyi csikósokról, mezőgazdászok találkozóiról. E megrendelésre készült fotók mellett megjelennek a saját érdeklődésből készülők: a berlini zsidó temetőben vagy a később, a gombosszegi házban, ház körül készített csendéletek” – mutatott rá E. Csorba Csilla, hozzátéve, hogy az ajándékba kapott anyag csak részben egyezik meg a 2013 februárjában zárult, Mit tesz a fény – Nádas Péter fotográfiái 1959–2003 című PIM-béli kiállítás fényképeivel. Itt láthatta a nagyközönség például a Saját halál című kötetben megjelent Vadkörtefa-sorozatot, s ebből most csak egy eredeti kópia jut a múzeumba.
Több mint húsz képet tartalmaz az a válogatás, amelyben elsődlegesen a fény játssza a főszerepet, az eszköztelen képek szobasarkokat, fényjátékokat, éles árnyékvetüléseket, a fekete összes árnyalatát felmutató felületeket mutatnak be. Ezeket a minimalista fotográfiákat az alkotó már nem fotóriporterként, hanem a maga örömére, „fotóművészként” készített – tette hozzá a főigazgató.
Szintén a fény-árnyék a központi témája a múzeum tulajdonába kerülő 31 darab 7-szer 9 centiméteres polaroidnak is – hangsúlyozta E. Csorba Csilla. Az anyagot gazdagítja a Collection FNAC (a francia állam kortárs művészeti gyűjteménye) utazó kiállításának összesen 47 printje is, amelyen 2001-ben készült képek láthatók. Ezenkívül Nádas Péter a múzeum rendelkezésére bocsátja 15 idegen nyelven megjelent kötetét is.
E. Csorba Csilla szerint Nádas Péter hagyományos, analóg módon készülő fotográfiákkal már nem foglalkozik, viszont digitális képeket továbbra is készít – főképp a telefonjával.
A főigazgató szerint nagy megtiszteltetés, hogy a múzeum gondozhatja az anyagot, amely így a szakma számára kutathatóvá válik. Mivel nemrég zárt be a Nádas-kiállítás, egyelőre nem terveznek újabb tárlatot. E. Csorba Csilla viszont várja, hogy a kép-szöveg egymásra hatásáról szóló nagymonográfia megszülessen, amely tudományos hátteret nyújtana egy újabb megközelítésnek. Amennyiben igény mutatkozik rá más kiállítóhelyek részéről, a PIM kölcsön is ad képeket – tette hozzá.
A főigazgató szólt arról is, hogy Nádas Péter fényképészként indult, s egész életét meghatározza a képekben gondolkodás, az írott és vizuális anyag tudatosan, egymást erősítve épül, ezért nemcsak az írói, hanem a fotográfusi életműve is feltárandó. „Később ezek a szálak párhuzamosan futnak, szövegeit áthatja a képi látásmód, sőt egyes képek a szövegekből is beazonosíthatók” – fogalmazott, hozzátéve: valószínűleg az író nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az írás környezete is pontosan dokumentálva legyen, hogy a képek az írások közti lelkiállapot „elvont esszenciáját” nyújtsák.
A fotó nemcsak a vázlat szerepét, a leírható forrás szerepét játssza nála, hanem önálló, autonóm entitásként járul hozzá a szövegek értelmezéséhez – vélekedett a főigazgató. Nádas több munkájában csillantja fel fotótörténeti, fotóesztétikai tudását, s a fotóról szóló elmélyült esszéi révén maga is egy új képesztétika megteremtésén dolgozik. A Világló részletek című, készülő memoárból – amelyből szerda este olvas fel – számos erre vonatkozó utalást hallhatunk, Akahito, egy öreg japán fényképész álarca mögé bújva – tette hozzá.
E. Csorba Csilla felidézte, hogy a közelmúltban a múzeum számos hagyatékot kapott, köztük Somlyó Györgyét, Rába Györgyét, a Párizsi Magyar Műhelyét, a Szepsi Csombor Körét, Zelk Zoltánét, és hamarosan Passuth László gazdag öröksége is az intézmény gondozásába kerül.