nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Hülye címek
Mit engedhet meg magának a nyest, és mit nem?

Eljött az idő, hogy érdemben válaszoljunk olvasóinknak. Hogy többé ne legyen kerülgetve a kása. Hogy kiderüljön, mit keres a csizma az asztalon. Hogy megtörjön a jég, ami láthatóan beszakadt alattunk.

Kincse Szabolcs | 2015. szeptember 14.
|  

Ebben a sorozatban azokra a felvetésekre válaszolnunk, amikre eddig soha. Szerénységünk, szemérmességünk tiltotta eddig, hogy ezekkel a kérdésekkel – hogy magunkkal! – foglalkozzunk, de eddig és nem tovább. Itt és most, mindenre választ adunk.

Sorozatunk első részében a címadással foglalkozunk. Hiszen a címadás fontos dolog, olvasóink gyakran elidőznek azon, hogy miért csináljuk ezt rosszul. Íme néhány, kicsit átszerkesztett, de igen jellemző vélemény olvasóinktól:

„Egy mértékadó portál megengedhetné magának, hogy ne ilyen szenzációhajhász címeket adjon a cikkeinek.”

„Ez a cím is olyan, hogy látszik rajta, kattintásokat gyűjt. Nem is értem, mi szükség erre, a cikk teljesen rendben van – nyilván többen olvasnák, ha nem lenne ilyen harsány a cím.”

„A bulvárt meg kéne hagyni a bulvársajtónak. A mértékadó sajtó meg ne adjon hatásvadász címeket.”

A rövid válasz az, hogy a fenét. Dehogy engedhetjük meg. Nincs nekünk arra pénzünk, hogy bennünket senki se olvasson.

Beszakadt a jég a kacsák alatt!
Beszakadt a jég a kacsák alatt!
(Forrás: Pauline E. / geograph.org.uk - CC BY-SA 2.0)

Részletesebben kifejtve pedig arról van szó, hogy a nyest számára legalább annyira fontos az olvasottság, mint egy bulvárlap számára. Az online sajtó nagyobb része, így a nyest is ingyenesen hozzáférhető tartalmakat kínál olvasóinak. Pedig a tartalom előállítása és publikálása nem kevés pénzbe kerül: ki kell találni a formátumot, a témákat, meg kell keresni a szerzőket, berendelni az anyagokat, szerkeszteni őket, fenn kell tartani az oldalt, adminisztrálni, a munkáért fizetni – csak hogy pár dolgot említsünk a tengernyi feladat közül.

A nyest, mint sok online sajtótermék szintén abból él, hogy olvassák. Szerencsére elég sokan – egészen meglepően sokan – és ráadásul igen jó társaság olvassa. Olyanok, akiket a hirdetők is kedvelnek. Ahhoz azonban, hogy a portál finanszírozása töretlenül működhessen, hogy meg tudjunk győzni újabb és újabb embereket, cégeket, hogy támogassanak bennünket, a számokat és a kattintásokat hoznunk kell. Ehhez pedig az kell, hogy pariban maradjunk a piacon. Hadd meséljük el gyorsan, mire is gondolunk.

Itt van például a Liszt Ferencről elnevezett repülőtér, továbbá az elnevezésével kapcsolatos botrány. Ezt a történetet a nyest nyomozta ki, göngyölítette fel – aztán mi jelentettük meg az első híreket is. Rövid időn belül a teljes sajtó ezzel a botránnyal foglalkozott – ami azt jelenti, hogy a nyest cikkeit pontosan addig kattintották, amíg a hír annyira el nem terjedt, hogy már a nagyobb portálok is beszámoltak róla.

Egy ilyen nagy formátumú, dinamikus és fiatalos, ugyanakkor konzervatív és visszafogott, mindazonáltal megfelelően harsány portálnak, mint mi vagyunk, egyértelmű, hogy mi a célja ilyenkor: az, hogy a mi cikkünk szem előtt maradhasson addig, ameddig az lehetséges. Azaz a cikk megjelenése és a hír elterjedése között annyi olvasót kellett elérnünk, amennyit csak lehet. És utána is: új, érdekes, kattintható információkat kell hoznunk. Össze kell foglalnunk az eseményeket. Ha unalmas, egyhangú címeket adunk ezeknek az anyagoknak, a kutya nem olvassa el őket. Azaz a sok munka teljesen kárba vész, ha mások aratják le a dicsőséget és az azzal járó kattintásokat. Még akkor is, ha a sajtóban dolgozó kollégák szinte mindig korrektek (ezt köszönjük), és szinte mindig utalnak arra, hogy az információ a nyesttől származik. Ami, persze, konkrét kattintásokat nem eredményez nálunk – bár a dicsőség kétségtelenül jól esik.

Tehát nagyjából ezért kell elviselni, hogy a címeink kicsit lazábbak, viccesebbek, kattinthatóbbak. Ahhoz hogy megálljunk a lábunkon, ezt így kell csinálnunk. Verseny van, legalábbis ezt mondják, piac és piacgazdaság – még ha ez kívülről nem is így néz ki teljesen. A számok és a statisztikák minket támasztanak alá: a sok visszatérő olvasó, az a nagyszerű közösség, ami körénk szerveződik, azt jelzi, hogy jó úton járunk. Persze, be kell ismernünk, és ezt most meg is tesszük: a kattintás igenis számít nekünk. Igen, vadásszuk a kattintást. Szeretjük, nagyon szeretjük a kattintást. Az igazsághoz azért az is hozzátartozik, hogy olvasóinkat egy kicsit jobban.

Azaz a válasz az, hogy nem, sajnos, nem engedhetjük meg magunknak a kevésbé kattintható címeket – hacsak külön nem fizet majd nekünk valaki azért, hogy ne ilyen címeket adjunk a cikkeinknek. Ez biztosan sokba kerülne, de ha van jelentkező, aki pont ezért fizetne, nagyon várjuk jelentkezését.

Sorozatunk következő részében azokról a fránya hirdetésekről beszélünk, amiket olvasóink egy része zavarónak talál. 

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
7 Fejes László (nyest.hu) 2015. szeptember 14. 20:09

@Sultanus Constantinus: „és kiderült, hogy pl. Kínában, ami számunkra tök érdektelen”

Miért lenne érdektelen, ami Kínában történik? Az azért sejtzhető, hogy nem Magyarországon, hiszen az ilyen dolgoknak vannak előzményei. Ha mégis Mo-n, akkor lehet, hogy mondjuk egy vállalatnál, minisztériumban, iskolában, szóval megint aligha azért érdekelheti az olvasót, mert közvetlenül érinti.

@arafuraferi: Na ugye, ettől függetlenül nem érdektelen a dolog, és végképp nem bulvár. Viszont azok számára, akik leginkább hajlamosak kattintani erre a címre, kijózanító hatású lehet.

„Ilyen sokan készülnek IT beruházásra az olvasók közül (épp ez ment a hirdetési szalagon)?” A Google a felhasználó személyére szabja a hirdetéseket, az ilyen-olyan alapon feltételezett érdeklődése miatt dobja a hirdetéseket.

6 arafuraferi 2015. szeptember 14. 19:38

@arafuraferi: "igen jó társaság olvassa. Olyanok, akiket a hirdetők is kedvelnek." Ilyen sokan készülnek IT beruházásra az olvasók közül (épp ez ment a hirdetési szalagon)?:-) Mert gondolom a hirdetőknek az a jó társaság, amelyik kattint is a hirdetésre.

5 arafuraferi 2015. szeptember 14. 19:28

@Fejes László (nyest.hu): "www.nyest.hu/hirek/magyar-torok-genetikai-rokonsagot-talaltak :)" Úgy látszik tényleg működik a taktika, kajszira nem kattintottam volna.

4 Sultanus Constantinus 2015. szeptember 14. 19:22

Az olvasottság mindenki számára fontos, aki publikál. Nekem speciel nem a bevétel miatt (mivel az nincs belőle), hanem a befektetett munka -- ami ugye idő, pénz és energia -- miatt esne jól, ha pl. nem csak 20-30 embert érdekelne, amiről írok.

Ugyanakkor a megtévesztő címek engem is zavarnak, pl. "Betiltották a trágár szavak használatát", és akkor az ember belép a cikkbe (jogos, hiszen ez volt a cél) és kiderült, hogy pl. Kínában, ami számunkra tök érdektelen. De nyilván bejön a taktika, mert így már sokan kíváncsiak is lesznek rá, ha már egyszer beléptek.

Mondjuk a hatásvadász címek hatékonyságával kapcsolatban azért vannak kételyeim -- igazából az is csak a nagy számok törvénye alapján működik, vagyis ha nagyon sok olvasója van egy oldalnak (nálam pl. nem vált be).

3 Fejes László (nyest.hu) 2015. szeptember 14. 19:13
2 Irgun Baklav 2015. szeptember 14. 17:20

Szerintem a nyest.hu az online hírportálok mezőnyében még a normálisabbak között van a címadási szokásokat tekintve.

Önmagában az nem baj, ha egy cím figyelemfelkeltő, sőt, nekem inkább a szándékosan "beugratós" címek verik ki a biztosítékot... (Pl. sötét háttér, félkövér, kiskapitális betűk: LEMONDOTT AZ ÁLLAMELNÖK – persze nem teszik hozzá, hogy a Dél-Nyaszaföldi Demokratikus Bantusztánban)

1 Falvay Dóra 2015. szeptember 14. 16:34

Tja, megengedhetné magának a NYEST, hogy fontoskodó, nagyképű tökfej legyen. Milyen jó, hogy mégsem engedi meg.

Információ
X