-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön szerint veszélyes lehet-e valaki, aki tudja, hogy melyik politikust kedveli, melyiket utálja; hogy ön hol lakik; hogy kik a barátai; mikor és hova megy szórakozni; mi a vallása; mit olvas; milyen a párkapcsolata; hány gyereke van; mik a hobbijai? Valaki, aki mindig tudja, mit olvas és merre jár?
Képzelje el, hogy betér egy videókölcsönzőbe, ahol elkezdi böngészni a filmeket. Legyen ez a videókölcsönző tele minden földi jóval: dokumentumfilmektől kezdve a nagyfilmeken át az amerikai sitcomig minden megtalálható itt. Lehet, hogy csak a klasszikusok érdeklik, de lehet, hogy esetleg ellentmondásosabb témák is: kormánykritikus munkák, Engels élete, az éppen aktuális kormány csínytevései, netán szexvideók. Esetleg melegpornó, vagy a fasiszta Németország kultúrája, miért is ne.
Amint válogat, valaki két lépéssel a háta mögött folyamatosan jegyzetel. Felírja, melyik filmek borítóját nézi meg, melyik filmeket veszi le a polcról, majd teszi vissza, hogy mennyi ideig gondolkodik egy-egy darabbal a kezében, majd azt is, hogy végül melyik filmet veszi ki.
Visszajárna ön ebbe a kölcsönzőbe?
Márpedig a jelek szerint ön visszajár erre a helyre, jó eséllyel napi szinten. Az ön viselkedését, témaválasztását, érdeklődését rögzítik, szorgalmas szkriptek gyűjtik az elpotyogtatott információt. Ez a hely – bizonyára már rájött – az internet, az olvasó mögött sétáló buzgó kölcsönzői alkalmazott pedig a Facebook, a Twitter és a Google.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
„Internetes olvasási szokásaink mindent elárulnak rólunk: hogy min gondolkodunk, mi a politikai és vallásos meggyőződésünk, mik az egészségügyi problémáink, milyen magánéleti–társkapcsolati gondjaink vannak” – nyilatkozta Peter Eckersey, az Electonic Frontier Foundation nevű amerikai civil szervezet egyik szakértője a Wall Street Journal cikkében. – „Mit szólnánk ahhoz, ha valaki végig azt lesné, milyen könyveket nézünk meg egy könyvtárban?”
Amint arról már beszámoltunk, a Facebook lájk gombja nem csak akkor gyűjt rólunk információkat, amikor valamilyen cikk, tartalom tetszik nekünk és a gombot megnyomva kifejezzük ezt, hanem akkor is, amikor csak meglátogatjuk az oldalt: a közösségi oldalra mutató widget gyűjti azokat az információkat is, hogy mikor, mennyi időt töltünk a különböző lapokon, teljesen függetlenül attól, hogy megnyomjuk-e ezt a gombot, vagy sem. Ez a hivatkozott cikk szerint még azokra a felhasználókra is igaz volt, akik nem is voltak Facebook-felhasználók, és nem is Facebook-oldalakat böngésztek.
A Facebook, a Twitter, a Google és más tartalommegosztó–közösségi portálok állítják, nem használják fel az alkalmazásaik által gyűjtött adatokat – helyesebben a Facebook csak a hirdetései célzásához használja fel őket. A Facebook és a Buzz/Zümm szolgáltatást üzemeltető Google saját bevallásuk szerint anonimizálják a személyhez kapcsolható információkat, így azok nem követhetők vissza az egyedi felhasználóhoz. A Facebook kilencven, a Google 14 napon belül törli az adatokat, a Twitter úgy nyilatkozott, hogy „nagyon hamar”. Természetesen ezek az információk a cégek saját bevallásain alapulnak, igazi információszolgáltatási kötelezettségük – egyelőre – nincs.
A különböző közösségi portálok, tartalommegosztók gombjai egyébként meglehetősen elterjedtek: a Google listja szerinti ezer legnépszerűbb portált vizsgálva Brian Kennish, a Google egykori mérnöke azt találta, hogy a Facebook 331, a Google 250, míg a Twitter 200 portálról kaphat böngészési információkat.
A Facebook technológiai igazgatója, Bret Taylor tagadja, hogy ezt a technológiát a felhasználók nyomonkövetésére használnák. Ennek ellenére a közösségi portál valamennyi látogató gépén elhelyez egy sütit, aki csak az oldalt meglátogatja – még akkor is, ha azok nem Facebook-tagok. Ezt a cég biztonsági érdekeire hivatkozva teszik.
A legnagyobb közösségi oldal – ahogy fentebb már kitártünk rá – egészen a közelmúltig gyűjtött adatokat olyan internet-felhasználókról is, akik nem tagjai a közösségnek, és olyan oldalakat látogattak meg, amelyeken valamilyen gomb vagy Facebookos kisalkalmazás futott. Ezt a tevékenységet csak akkor fejezték be, amikor – ahogy azt a fent már hivatkozott cikkben is leírtuk – a holland kutató Arnold Roosendaal nyilvánosságra hozta a jelenséget. A Facebook álláspontja az volt, hogy mindez egy hiba miatt történhetett meg, amit már kijavítottak.
A fenti problémák is tehetnek arról, hogy egyre többen gondolják úgy, a közösségi oldalaknak szigorúbb előírásokat kellene bevezetni annak érdekében, hogy a felhasználók adatait tiszteletben tartsák. Az amerikai kongresszusban legalább öt törvényjavaslat született az elmúlt időszakban adatbiztonság témájában, ebből három olyan mechanizmusok bevezetéséről szólt volna, ami lehetetlenné tenné a cégeknek a felhasználó követését.
Ebbe a sorba tartozik az a kaliforniai törvényjavaslat, melynek értelmében a közösségi szájtoktól elvárnák, hogy a felhasználó valamennyit adatát alapértelmezés szerint titkosan kezeljék, hacsak az máshogy nem dönt.
A kaliforniai szenátusban ez a törvény a napokban kis híján véglegesen elhasalt: ahhoz hogy az új jogszabályt elfogadják, a negyvenből legalább 21 szenátornak kellett volna rábólintania, ehhez képest 16-16 lett a végeredmény. A nagy közösségi portálok komolyan összezártak: a Facebook vezetésével ütőképes lobbiszervezetet hoztak létre. Az új szavazás, ami elvileg a jövő héten történik, igen szorosnak ígérkezik. Ez csak természetes: ha a közösségi oldalakon el kellene rejteni és bizalmasan használni a rengeteg telefonszámot, nevet, emailt, barátot, szabadidővel kapcsolatos információkat, azzal érthetően sok pénztől esnének el a közösségi szolgáltatók.
Az internet nagyágyúi ezért azzal érvelnek, hogy a felhasználók nem ismerik fel az összefüggéseket, ha nem rendelkeznek tapasztalatokkal, ha még nem is próbálhatták ki az adott oldalt, így nem tudnának helyes döntéseket hozni.
Véleményük szerint a felhasználók már most is problémamentesen hoznak adatbiztonsággal kapcsolatos döntéseket, és nem panaszkodnak arra, hogy a közösségi oldalak ne vennék le a kifogásolt tartalmakat. Természetesen, ennek az álláspontnak némileg ellentmond, amit a böngészési információk tárolásáról tudunk, de sebaj.
A legnyomósabb érvek a szolgáltatók kezében viszont igazi, hamisítatlanul amerikai gondolatmenetet rejtenek: az újonnan bevezetendő adatvédelmi törvény káros lenne Kalifornia gazdaságára, ráadásul korlátozná a felhasználók szólásszabadságát és az államok közti kereskedelmet. „Ha Kalifornia elrejtetné szem elől a felhasználók valamennyi adatát egészen addig, amíg a felhasználók ezzel ellentétes döntést nem hoznak, azzal az állam komolyan korlátozná a felhasználók szabadságát, hogy szabadon elmondják, leírják és megjelentessék saját véleményüket valamennyi témában”.
Egyelőre nem tudni, mit hoz a jövő, és hogy vajon szavaz-e majd az a nyolc szenátor legközelebb, aki eddig nem szavazott. Ha ugyanis ezt a törvényt elfogadnák, az nem csak a kaliforniai körülményeket írná át jelentősen, de nem kizárt, hogy kiadósan felforgatná az online világot is.