-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A költségvetés számára is hosszú távú haszonnal jár, ha ösztöndíjakkal támogatják a roma fiatalokat abban, hogy érettségit szerezzenek - olvasható a Fővárosi Roma Oktatási és Kulturális Központ (FROKK) november 30-án megrendezett műhelykonferenciájának közleménye alapján az oreintpress.hu-n.
A tény, hogy a roma fiatalok csak kis számban jutnak el a felsőoktatásig, jelentős terheket ró az országra: 19 millió forintos kiesést okoz.
A FROKK műhelykonferenciája az oktatásra fókuszálva kereste a választ, hogy miként lehetne javítani a roma fiatalok iskolázottságának szintjén, hogy minél többen eljussanak az érettségiig. Ez, amint a közleményből is kiderült, azért fontos, mert könnyebb elhelyezkedést jelentene számukra a munkaerőpiacon.
Bár a roma fiatalok nagy többségben befejezik az általános iskolát, és beiratkoznak a középiskolába is, elvégezni azt, vagy érettségit szerezni már kevesen képesek. A helyzet kezelésében fontos az intézmények szerepe a diákokat segítő és támogató ösztöndíjakkal kapcsolatban - fogalmaz a FROKK közleményében.
A kutatók számításai szerint az a befektetés, amely lehetővé teszi, hogy egy roma fiatal érettségit szerezzen, jelentős hosszú távú haszonnal jár a költségvetés számára is: egyénenként mintegy 19 millió forinttal javulna az állam költségvetési egyenlege, ha a fiatal nem az általános iskolával fejezné be a tanulmányait. Balogh Tímea, a FROKK oktatásszervezője szerint jó megoldás és egyben befektetés is a romákat középiskolai szinten segítő ösztöndíjrendszer, ugyanakkor fontos a személyes kapcsolat és a komplex, egész életutat végigkísérő foglalkozás is.
Messing Vera, a Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutatóintézetének munkatársa elmondta: a 2006-ban készült romákat segítő ösztöndíjrendszert vizsgáló kutatás rámutatott, hogy pont a legrászorultabbak hullottak ki ebből a szociális hálóból. Vannak ugyanis családok, akik ezt szociális segélynek tekintik, és alapvető szükségleteikre fordítják.
Állást foglalt a témában Földi Rita pszichológus, a Budapesti Károli Református Egyetem oktatója is, aki elmondta: a tanulási motivációt kisgyermekkorban kell kialakítani, a középiskolában már késő. Ott az ösztöndíjprogramok által, már csak a rendszerben való benntartás lehet a cél. Éppen ezért dolgoztak ki egy tehetséggondozó mentorálási programot, amely átfogó módon kezeli a romaoktatást: a hetedik és nyolcadik osztályosokat kíséri a középiskoláig, hogy érettségit szerezhessenek.
A konferencián szó esett arról is, hogy az Európai Unió a jövő évtől kiemelten kezeli a kisebbségek fölzárkóztatását, ami a FROKK reményei szerint lendületet ad a kutatásaikhoz hasonló szemléletű programok és törvények meghozatalához.