-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
-
ganajtúrós bukta: @nasspolya: Igen. Utána nem adják meg a felvételinél a plusz pontokat. Azt hiszem B2 valam...2025. 01. 18, 18:57 Ismerjük vagy használjuk?
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Adytól Tibetig, szextől a forradalomig széles skálán mozog a jövő híres musicaljeinek témaválasztéka – sugallja a Madách Színház musicalpályázata.
Történelmi drámák, irodalmi átiratok és mai történetek egyaránt találhatók a Madách Színház musicalpályázatának döntőjébe jutott húsz darab között, amelyekből szerzőik hétfőn tartottak sajtóbemutatót a budapesti teátrumban. Mint Szirtes Tamás, a Madách igazgatója elmondta, a pályázatot azért hirdették meg, mert tapasztalataik szerint a hazai musicalszerzők között rengeteg a tehetség, de kevés a megmutatkozási lehetőség. A beérkezett művek zenei és stiláris sokszínűsége végül a kiírókat is meglepte – árulta el a zsűrielnöki tisztséget is betöltő igazgató.
Szirtes Tamás felidézte: csaknem 80 művész vagy alkotócsapat nyújtotta be a pályázatra musicaltervének szinopszisát és 5-5 dalát, ezek közül Malek Andrea színművész, Kocsák Tibor zeneszerző, Müller Péter író és Tihanyi Ákos koreográfus zsűritagokkal húsz tervet választottak ki. Az alkotóknak őszig kell megírniuk a teljes musicaleket, amelyekből 30 perces koncertszerű bemutatók készülnek; ezekhez a teátrum előadókat és technikai segítséget biztosít. A döntőre más színházak vezetőit is várják - jegyezte meg Szirtes, hozzátéve: a Madách Színház a 2010/2011-es évadban mutatja be a kiválasztott egy-két, esetleg három musicalt, míg ideális esetben a többi döntős darab máshol kerülhet színpadra. A hétfői prezentáción a szerzők néhány mondatban ismertették musicalterveiket, illetve saját maguk vagy felkért előadók mutattak be mindegyik darabból egy-egy dalt.
Egy tibeti legendán alapul Bella Máté és Karafiáth Orsolya Macskadémon című musicalje, amelyben Orsinak, a kövérkés szinglinek a démonnal kell megküzdenie, hogy ne jusson a színhelyül szolgáló budai villa többi női lakójának szomorú sorsára. Czomba Imre, Meskó Zsolt és Novoszel Ágnes Vörös és fehér – 1919 című darabja a forradalmak és ellenforradalmak fémjelezte 1919-es évet idézi fel egy grófkisasszony és egy anarchista polgárfiú szerelmén keresztül, míg Faltay Csaba, Gebora György és Orosz Dénes a legtöbb áldozatot szedő magyar sorozatgyilkos, Kiss Béla életét kutatja a Szellemkép című musicalben.
Kiss Judit Ágnes költő Collodi Pinokkióját írta át „korhatáros történetté” A fabáb címen Fűri Anna és Gryllus Samu zenéjével, Nyitrai László és Máté Zsolt pedig Parti Nagy Lajos Ibusárját alkalmazta a Madách színpadára. Mihály András, az Omega együttes basszusgitárosa Horváth Péterrel készített egy mai közéleti áthallásoktól sem mentes „állati musicalt” Erdei karnevál címen, míg Bolba Tamás, Galambos Attila és a Madáchban társulati tag Szente Vajk Csoportterápia című darabja egy pszichoterápiára viszi el a nézőket.
Paul Féval híres kalandregényét, A púpost dolgozta fel Másik Lehel és Vizeli Csaba, de a magyar irodalom nagyjai is több alkotót megihlettek: Pongrácz Balázs, Oravetz Kristóf, Osikovitz Edit és Szentirmai Márton Ady életéből; Vizy Márton és Tóth Dávid Ágoston pedig József Attiláéból írt musicalt Héjanász, illetve Tiszta szívvel címmel.
A Madách pályázatának legjobb húsz darabja közé bekerült Andorka Péter-Hajnal Géza A Rózsalány, Boros György László A Macskakirály, Bódy Magdi Szex, Szinglik, Angyalok, Dragony Tímea-Kádár Piroska-Király Tamás-Iványi Árpád Vérgrófnő, Halmos György-Locsmándi Balázs Ineya, Hrutka Róbert-Neuman Péter-Kolos István-Duba Gábor Nápolyi karnevál, Kiss Gábor-Orbán Tamás A boldogság ára, Lázár Zsigmond-Szabó T. Anna Kirké, Papp Béla A Nap gyermeke, valamint Papp Gyula-Demjén Ferenc-Sárdy Barbara Ármány és szerelem című musicalje is.